backar och bockar

K

krista

Min häst har hela tiden varit en riktig dröm att rida. Men nu efter hon kom hem från betet så har det hänt något. När jag skall trava eller galoppera i skogen och jag rider efter någon så börjar hon backa och bocka. Släpper jag kontrollen så sticker hon och gör allt för att komma före den andra hästen. Rider jag därimot själv så är hon jätte snäll eller om jag rider före den andra personen så gör hon inget.

Vad kan detta bero på? En bekant tyckte jag borde se till så ryggen blev röntgad på henne. Men hon har ju inga problem med att gå i form eller nått sånt och hon gör såhär bara i skogen och om man rider efter någon och skall galoppera.

Känner någon igen detta beetendet? Kanske hon har överskotts energi nu när hon har kommit hem från betet? Red henne några dagar under betet och då gjorde hon samma sak. Då hade hon stått i 2 veckor. Nu har hon stått i 5 veckor vilket hon inte är van vid.

Eller bör jag kolla upp ryggen??

Sv: backar och bockar

förstod jag dig fel nu eller har din häst vilat i fem veckor?
i så fall är det nog inte så konstigt att den håller på sådär, glad och busig?
men det kan vara värt att kolla upp ryggen ändå, så att du vet att det inte är nåt med den och kan utesluta det.

Ja, det är min häst som har vilat över sommaren i 5 veckor.

Jag tycker att det låter mera som ledarskaps"problem". Jag har en valack som gått som ledarhäst på turridning och ett sto som gått i en hage och drällt. Valacken är väldigt hög i rang och han blir likadan om han måste gå sist av de två. Ensam lunka han på i godan ro men med någon annan före sig så är han som förbytt. Han har EJ ryggproblem. Vid ryggproblem skulle det vara problem vid alla tillfällen.

Ja, det är mkt möjligt att det är så. Hur löser du detta? Har du försökt jobba på det eller låter du han gå först?

Eftersom att det oftast är min 15-åriga dotter som rider valacken så är det hon som får problemen. :angel: Vi försöker att variera i kortare perioder (minuter). Vi passar på i skogen när dom har fokus på alla stenar och stockar och vart dom sätter fötterna. Beröm så fort han är lugn. Ta ett djupt andetag själv och titta på omgivningen, gör lite olika saker hela tiden som gör att h*n ej kan fokusera på det med att gå först. Ibland så har vi lett valacken efter. Faktum är att i lördags så gick jag med mitt sto först hela vägen bort från stallet, så stannade vi i en fäbod och fikade och sedan efter en timme skulle vi hemmåt, då började han att steppa när han skulle vara sist, så till slut så reser han sig på bakbenen och skjuter iväg som en katapult, då satte vi på halsförlängaren och han fick gå sist en stund till, och efter några minuter fick han gå först resten av vägen hem. (30 min rask skritt). Han får även gå först vid saker som mit sto anser vara "farliga saker" som tex en bäck som vi skulle hoppa över, en skoterpulka i skogen på sommaren etc. Hör av dig om du kommer på andra bra saker som funkar för dig.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 865
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 215
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar