Backa ur transporten

Sv: Backa ur transporten

"våra" föl var precis lika likadana i början innan de kom på att "aha!"

Så träning och vänjning är nog den enda vägen. Antar att det är rätt bråttom för dig annars hjälper jag gärna till i sommar! :)

Klart jag bjuder på fika! Jag är grym på kladdkaka och äppelkaka...

Det är bara att komma!

Det kan nog behövas lite extra hjälp i sommar med, men det GÅR ju nu med...

Vi ses till sommaren om inte innan ;)

ärligt, man läser om alla buketräffar i uppsala å blablablllaaaaa.... STOCKHOLM då...
kan vi inte samlas på typ gärdet å spela brännboll deluxe!!! :angel:
de som har hästar i närheten får väl köra dit dem! hehe... min häst slipper dock.. din kan ju komma om vi har övat klart :devil:

Å vad ska jag göra med henne på gärdet?? Hon kommer ju hoppa ur skinnet... Nä skämt å sido, hon skulle nog klara av att åka dit, men det blir ju inte så kul för mig... ;) Om alla skulle spela brännboll och så får jag stå å hålla i min lite stressade åring som bara vill äta upp bollen och springa så fort hon kan mellan konerna....

Men en träff skulle inte var fel alls! När det börjar bli lite varmare såklart...

Jag hade exakt samma problem med min unghäst när hon var mindre.
Men att öva på marken innan kan hjälpa mycket.
Min häst visste inte riktigt her man backade och när hon lärt sig det så var det inga problem att lasta av.

att ha en ramp fram på transporten där man lastar av tycker jag inte att du ska ha till en unghäst.
Jag har hört att de kan kasta sig ut istället.
Men det är väl olika fråm häst till häst.

Lycka till

Idag har hon backat ur! Hon var verkligen inte helt villig att backa, men när det bara var hon och jag med en stängd framdörr började hon fundera. För att förhindrat att hon skulle kunna vända sig så satte jag ett grimskaft på varke sida i grimman, vilket fungerade super bra! Hon gjorde det ytterligare två gånger efter att jag lyckats baxa in henne igen!

Känns superbra då hon börjar bli för stor för att vända, sen är ju frågan om hon tänker vara lika duktig nästa gång...:angel:

Hon gick till och med in själv i transporten med mig utanför en gång och backade ut när jag höll henne på rumpan och sa "backa"! Vilket framsteg hörrni!

Lasta helst inte en pleggad häst som vanligtvis är lättlastad, de känner att balansen inte är helt på topp och kan då bete sig helt annorlunda, tex vägra gå på och sen stå och sparka. :smirk:

Har aldrig lastat henne pleggad.... Däremot fick hon domosedan av veterinären när hon gick över bommen en gång. Då åkte vi inte iväg innan hon hade fått piggna till....

sofflan82 skrev:
Jag har ett litet problem. min unghäst på 9 månader vill/kan inte backa ut ur transporten. Just nu går det ju att vända runt henne inne, men det kan man ju inte göra i all evighet. En gång har hon backat ur, men efter det har hon totalvägrat. Vi har prövat och övat, men hon tänker mer framåt och kastar sig mot frambommen när vi försöker backa henne.

Vad kan jag göra? Tips!? Idéer?!
Det allra enklaste och okomplicerade är att du väntar ut hästen. Stäng luckan fram, ha en rejält lång lina på hästen, stå på andra sidan mellanväggen och bjud hästen bakåt försiktigt, vill den inte så låt den stå. Det kan ta en stund men den måste snart inse att det är bra att backa, då ska du berömma den.Den kommer att backa ut till sist , alldeles av sej själv. Gör ingen stor affär av urlastningen, åt det ta tid om det behövs, hästen listar snart ut att det finns bara en väg ut.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 619
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 290
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 740
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama