Backa ur transporten

sofflan82

Trådstartare
Jag har ett litet problem. min unghäst på 9 månader vill/kan inte backa ut ur transporten. Just nu går det ju att vända runt henne inne, men det kan man ju inte göra i all evighet. En gång har hon backat ur, men efter det har hon totalvägrat. Vi har prövat och övat, men hon tänker mer framåt och kastar sig mot frambommen när vi försöker backa henne.

Vad kan jag göra? Tips!? Idéer?!

Sv: Backa ur transporten

Köp en med fronturlastning:)

Men för att angripa det riktiga problemet, varför vill hon inte backa? Brant ramp, ej van att backa, obehagskänslor, bakrädd, förstår ej?

Träna på marken först, se till att du har hennes förtronde först och främst. Lär henne komma fram till dig på lång lina men även att gå ifrån dig på lika lång lina. Då de flyter brukar det mesta gå.

Träna t ex först att backa över läskiga saker och backar. En hyfsat brant backe liknar en ramp. Använd fantasin för att stimulera en likande situation. Börja iallafall inte att bråka med henne i trailern. Hon ska ju tycka allt kring trailern är tryggt och kul.

Vill absolut inte bråka för mycket med henne. Hon hade en med fronurlastning hos uppfödaren (åkt ca 2-3 ggr i den...) Jag vet inte om det är det som gör att hon tänker mycket framåt i släpet. Hon vill gärna förlja med mig ut i framdörren..... Men det går bra hittills. Hon har ju åkt en hel del med mig då hon behandlas på Ultuna för bockhov.

Backa henne är inga problem i stallet, det gör hon utan problem. Ute backar hon fint oxå. Har tränat lite lätt med backning nerför en lite "ramp" i ena stallet och det gick bra.

Vad händer om du backar tillsammans med henne på andra sidan mellanväggen? Låt någon medhjällpare stå som stöd på andra sidan så att hon inte backar snett.

En av mina unghästar hade samma känsla som din men det löste sig genom att backa två steg och gå fram ett, tills vi var nere. Sedan var det inga problem.

sofflan82 skrev:
Jag har ett litet problem. min unghäst på 9 månader vill/kan inte backa ut ur transporten. Just nu går det ju att vända runt henne inne, men det kan man ju inte göra i all evighet. En gång har hon backat ur, men efter det har hon totalvägrat. Vi har prövat och övat, men hon tänker mer framåt och kastar sig mot frambommen när vi försöker backa henne.

Träna henna att backa i andra sammanhang. Att tryck mot bringan betyder att hon skall gå bakåt. Först bara på öppna backen och till slut backa in i stallet, ut ur stallet osv.

Hälsning Maja

Hon är bara 9 månader! Ta det lugnt och lär henne backa på marken först och sen genom lite olika hinder...men enligt min mening ska hon få mogna lite först...

...och sen läste jag att hon åker regelbundet till Ultuna;)...men åsikten består. Hon är så ung, be henne försiktigt att backa tar hon ett steg ska du belöna henne och låta henne vända och gå ut...nästa gång ber du om två steg o.s.v. Pressa inte för hårt för då kan hon bygga upp en negativ bild av transporten så gör allt positivt och se till att ha tid på dig.

Lycka till!

Senast ändrad:

Min åring har oxå svårt att backa ursläpet. Jag tror att det är för att de är ovana i situationen, de ser inget för transportväggar o annat, plus att det lutar nedför...

Jag har lärt min treåring att backa på marken först, hon vet nu mer att när jag säger "back" så ska hon gå bakåt. Mkt behändigt att använda inte bara när man lastar. Tex så väntar hon alltid tills jag säger back...

Målet är det samma med åringen. Backa ett steg på marken och beröm. Jag är oxå noga med att de backar rakt!

Tack för alla svar! Jag stressar henne absolut inte... Hon har backat en gång. Gången efter försökte vi backa henne ur, men hon blev väldigt stressad. Jag gicvk då med henne på andra sidan mellanväggen, men det funkade inte. Backa på backen är inga problem alls, jag behöver bara säga back och trycka lätt mot bogen så backar hon. För det mesta rakt oxå. Men i transporten blir hon stresad av att backa ner för rampen och tänker framåt istället, vilket är väldigt läskigt när hon testar bommen en hel del.

Stressa vill jag som sagt inte göra, men då vi åker regelbundet så vill jag inte lära henne att vända runt i transporten egentligen, det kan ju bli en vana... Tänk när hon blir stor och försöker vända, då fastnar hon ju...

Men jag ska inte stressa, hon är ju så liten ännu!

jag har/hade ett liknande problem.. men framåt å i fullfart...
min hoppade ut genom fronturlastningen, över rampen... hon var alltid superlugn å väntade tills jag sa att hon fick gå å så, men sen... man hade inte mkt att säga till om...
så testade jag bakåt, då går hon steg för steg, spikrakt å lyssnar till 100% att jag ska hjälpa henne...
tror det har med att göra att i stora lastbilen så skulle allt jämt gå så fort, så de travade i princip av en hyffsat brant ramp...

du kanske inte ska blanda in massa godis, men om du har en morot i handen å håller mot bogen så kanske hon koncentrerar sig på den å backar? å sen stanna då å då så hon hajjar ATT hon backar...
annars så tycker jag att du verkar så lugn å pedagogisk med henne, så cred för det :)

Bra att du inte stressar. Tänk på hur hästen upplever det hela. Den står där inne, och så öppnar man bakom den där hästen inte har en aning om ifall det står lejon och tigrar redo att anfalla den oskyddade bakdelen...kan vara bra idé att någon står där och lugnande håller en hand på bakdelen och att hästen får chans att titta bakåt.

Som vanligt, dela upp det hela i små, små bitar!

Först gör klart hanterandet på backen!

Därefter, låt hästen ta ett steg upp på rampen. Stanna, vänta och backa av.
Fortsätt med två steg och upprepa.

När du kommer till en punkt då hästen krånglar, har du gått för långt. Ta ett steg tillbaka och upprepa och upprepa det hon tycker är OK.
Därefter prova att gå längre upp/in igen.

Om hästen satsar framåt när den börjat komma in i transporten, hindra den genom att stapla halmbalar e dyl. Själv skulle jag ha klart med "du springer fan inte över mig" för att slippa det problemet.

Som alltid: Läs hästen!

Ramper är en onödighet. Fram för dörr. :)

LIA

Det första som blivit fel är att hon fått lov att vända sig i transporten när hon ska gå ut. Jag har varit med om det ett antal gånger att folk låtit unga hästar vända istället för att backa ut och det blir faligt med tiden när hästen blir stor.
Det är bättre att låta det ta tid och se till att även den unga hästen backar ut redan från början.
Lösningen för de äldre hästar jag har jobbat med har varit att med hjälp av långa linor ge hästen ett ganska lätt tryck bakifrån i grimman på båda sidor. Ungefär som om man tömkörde och bara ge efter om hästen går bakåt. Mycket beröm och mycket lugna människor runt hästen. Kan ta väldigt lång tid så även mycket tålamod men det har hittills gått med alla hästar som jag råkat på. Anledningen till att man använder linor är att vissa hästar hamnar nästan i panik och kastar sig framåt då är det farligt att stå inne i tranporten när hästen kommer. Men din häst verkar ju lugn på din beskrivning. Har man väl fått ut den en gång på det här viset brukar det gå lättare nästa gång. En del hästar behöver bara en gång och mycket tid för att det göra det snällt i fortsättningen.

Tack tack för alla svar!

Ska försöka öva en hel del med transporten i veckan.

sofflan82 skrev:

Backa och träna massor på marken, så började jag, och min 3 åring går skit snyggt på och av transporten, :D

Håller med, träna, träna och åter träna....
Min unghäst gjorde precis likadant när vi började lastträna. Helt OK att gå in, men en fasa att backa ut. Det är som att dom inte törs för att "backen lutar" och det är dom inte van vid, sen är synfältet väl begränsat och det är oxå läskigt, men det går att träna bort! Har en ypperligt lättlstad(nu vuxen)häst i både i och urlastning.

Min unghäst var likadan innan , han gick perfekt in i transporten men det gick verkligen inte att backa ur honom. Nu tillhörde min häst modell liten islandshäst så efter mycket om och men gick det att vända honom.
Första tipset är att lära din häst att backa när ni inte står i en transport beröm mycket så det blir något positivt.
I transporten sedan undvik att flytta mellanväggen utan låt hästen backa ut med mellanväggen tätt inpå sig så han känner stöd från den.

Rätt som det är så fattar dom vad som gäller :)

Skaffa inte frontutlastning och lös problemet genom det, känns lite väl fel mycket lättare att lära dom backa

bara för att jag för 3 dagar innan jag själv skulle åka med min häst skrev i den här tråden att hon är guuudasnäll att backa... yeah right...
hon va supersnäll att backa ur transporten på ultuna...
sen sparkar häst j*n :devil: i transporten HELA vägen hem...
hon tittar ut genom fönstret fram med spetsade öron, lugn å fin lixom, men sparka, det ska man...
sen står hon snällt sista biten... å väl hemma, ja då väntar hon snällt tills bommen e borta, för å sen kasta sig ut som heter duga...
"dum" å lasta på ultuna oxå.. eller dum å dum... hon gick halva rampen å sen "kasta" sig bakåt å halvstegra sig... 2-3 gånger, sen va jag så arg på henne å ryckte i kedjan å backa... då... då gick vi minsann på snällt...
hon kan testa bara för att.. man vet ju lixom inte om reglerna har ändrats :cool: + att jag nog hade en lite väääl pigg häst... visserligen pleggad, men det såg man bara på ögonen, inte på humöret... är iaf tacksam att jag inte beöver ha 30min 1h extra i fall ATT hästen krånglar... :)

Vet hur det är...

Min har varit hur snäll som helst att lasta på och hon är väl snäll att lasta ur också, det är bara att hon inte vill backa... Men en sak som gör mig förargad är att hon bara SKA hoppa ur... Rampen är ju livsfarlig! :crazy:

Att transportera henne har gått super bra och hon har stått hur snällt och stilla som helst! Har gått att lämna henne i transporten medan man äter.. SEn förrförra gången så sa jag att "gud vad skönt med en häst som står fint i transporten!" På en gång brakade helvetet lös! Transporten hoppade och det lät minst som om att hon var på väg ut... Springer ur (som tur var hade vi inte hunnit lämna stallplanen) och hittar hästen hängande över bommen... PANIK! Ringer vår veterinär (har häst i vårt stall) och tvingar ut henne med lugnande och ringer kompisens kille för att få loss bommen! Som tur var stod hon lungt och sansat under tiden. När vi hade fått loss henne höjde vi upp bommen lite till och band henne kortare, och det var inga problem att åka den två timmar långa resan till Ultuna.

Men förra gången så stod hon inte stilla på hela vägen upp och inte heller på vägen hem, hon skulle inte in i transporten (tog visserligen max 5 min att övertyga henne). Måste börja vänja henne igen vid att transporten inte är farlig.. Känns ju mindre kul att vara tillbaka på ruta -1... Men det är sånt som händer, har ju lite tid på mig att öva då vi inte ska tillbaka förrns den 18/4..

Ja, ville bara skriva av mig lite..

hehe, jo man måste ju få skriva av sig :p

jag har tyvärr ingen egen transport... annars hade jag LÄTT gått in å ut tills hon hade spytt på mig... lunchen serveras i transporten lixom ;)

eftersom hon har åkt stor buss hela livet så vet hon att man inte kan backa ut.. man ska ju gå ut på sidan... är väl bara en tidsfråga innan hon kommer på att vanliga transporter är konstruerade på annat sätt ;)

Har ingen egen transport heller. Men det finns tre stycken på gården och jag vet att jag får låna det ena och tror att jag får låna det andra (tjejen som äger det sa en gång att det var ok) , det tredje vet jag inte alls..

Vill ju gärna ha hjälp vid lastträning, så man får fiuxa med det när det finns tid och hjälp och helst inte är för mörkt..

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 619
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 290
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 740
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama