Back to basics

Kibani

Trådstartare
Efter helgens tävlings flopp har jag än en gång insett vad jag och min hund behöver lägga ned krut på. Kontakt och fokus. Så till den grad att vi kan gå fot genom typ Nordstan utan att hon släpper kontakten nämnvärt. Nåja åtminstone så hon kan fokusera trots att rörelse runt omkring och speciellt ignorera alla goda dofter. Jag tror att ett av våra problem är att hon har sån järnkoll på vart jag är att hon helt enkelt inte förstått/bryr sig om att jag vill att hon ska behålla position vid min sida.

Så nu söker jag alla tips på hur man bygger/bibehåller/förbättrar kontakten vid fotgående och samtidigt behåller hundens glädje i att jobba. Det är främst rallylydnad och tävlingslydnad jag vill förbättra men även i vardagen.

Om länken funkar så bjuder jag på en suddig film med domarkommentaren "Snygg runda, synd bara på den roliga bollen :) "

Ett bra första steg är att belöna all spontan kontakt som hunden ger dig.
Jag brukade även ställa upp mig "tävlingsredo" och invänta kontakt från hunden (hade hunden sittandes bredvid på vänster sida), och belöna den och vartefter begära längre och längre kontakt innan belöningen kom.

Nu är ju filmen väldigt oskarp men jag tycker ändå att det ser ut som om din hund går vid sidan om dig, som om ni vore på promenad och inte som om det är något riktigt fotgående det handlar om. Har du alls något kommando för "gå vid sidan och ha kontakt med mig"? (jag frågar eftersom jag mött mååånga som tävlar rallylydnad utan att ha det) Om du inte har det, hur tror du att hunden ska förstå att ni ska göra något annat än "promenadgå" tillsammans?

Jag har ju själv tävlat rallylydnad (och lydnad), med vinthund som ju inte är det mest lättmotiverade man kan tänka sig. Just pga motivationsbristen var jag extremt noga med att lära Wahidah att fotgående innebär att hon håller kontakt med mig. Började hon titta runt, ja då dröjde det inte länge innan hon började nosa runt, leka med sig själv osv. Fotgåendet är också det som jag utan tvekan lägger ner mest krut på vid inlärningen, just för att få till ett snyggt fotgående med glad hund som är beredd på att lyda minsta vink.

Ett korrekt inlärt fotgående är inte tråkigt. Försöker man se fotgåendet som "Gå såhär nu så händer roliga saker snart" och sedan får hunden att tänka likadant, då har man en hund som går fot full av förväntan inför det roliga som kommer sedan. Visst finns det säkert en och annan hund som kan tycka att fotgåendet i sig är så roligt att det blir som en belöning, men de flesta hundar behöver trots allt vid den mesta träningen få veta att det roliga kommer efter utfört moment. Sedan hur svårt det är att motivera dem, hur stor belöning man måste ha, hur små steg man måste ta när man ökar svårighetsgraden, det varierar såklart från hund till hund.

Tillägg:
För att förtydliga, såhär vill jag ha fotgåendet ÄVEN om vi bara ska tävla nybörjarklass i rallylydnad. Det känns helt enkelt lättast att gå ut på tävlingsplanen då:

Hur menar du med krav?

Träna in att kommandot fot = ögonkontakt med dig. Börja först med hunden sittandes vid din sida. Belöna varje gång hunden tittar på dig. Börja på en lugn och trygg plats utan störning - typ hemma i köket. Dra ut på tiden för hur länge hunden måste titta på dig innan den får belöning. När det sitter flyttar du fram ena benet, precis som att du skulle börja gå iväg. Belöna direkt när hon håller kvar kontakten. Öka sedan på med steg allt eftersom.

När det sitter, lägg på störningar på den trygga platsen. När det fungerar, börja flytta dig utomhus. Öka störningarna allt eftersom hunden blir tryggare. Börja alltså vid ett lugnt område utomhus - inte mitt i stan på torget.

Överlag, belöna kontakt med dig var ni än är. Så fort hunden tar kontakt - belöna. Oavsett om ni är på söndagspromenad i skogen eller på väg till bussen etc.

Träna på många olika platser, med många olika hundar/människor etc. Träna mycket korta stunder så hunden aldrig får chansen att tappa fokus och börja göra annat.

Hon vet mycket väl vad "Fot" innebär men det är just att få henne att lyssna som är det svåra, att det gäller NU och inte snart. Kanske att det snarare är vart hon ska hålla sig än att just titta på mig som "fot" har blivit. Men på den oerhört suddiga filmen gick hon så mycket bättre än hon gjort på länge så hon hade mycket kontakt även om det ser väldigt promenadigt ut, jag ser ju själv exakt vilka skyltar/sträckor hon tänker på annat än att följa mig.

Men hur ska jag tänka när jag över ögonkontakt som ni säger, men hon tittar bort nån sekund för att titta tillbaka igen? Bara att jag belönade för långsamt? Eller borde jag bryta övningen genom att ta några steg bortåt och börja om övningen?

Jag störningstränar massor! Och tycker att skvallerträning är det som funkar bäst i början. Dvs om hunden tittar bort så belönar jag hos mig. Så småningom ska hunden själv välja att titta tillbaka på mig och till sist så ska den bara registrera, inte titta, på störningen. Sedan beror det på hund hur jag gör. Ena hunden pallar inte socialt tryck så lägger jag på för mycket krav på honom så stänger han bara av och tycker att fotgåendet är pest. Andra hunden har en helt annan inställning, honom kan man säga åt att "nu skärper du dig".

Fotgåendet är egentligen slut/försöket misslyckat när hunden tittar bort i störningsfri miljö/störning som hunden klarar av. Då gör jag om och belönar innan vi kommit dit där hunden valde bort mig. Men igen så får man vara lite flexibel beroende på hund. Min ena har jättesvårt för att titta hela tiden och så länge de håller sig i position så är det ju inget som domarna drar för.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka