Back on track

T

tratten

Jag använde back on track för första gången på min häst igår. Padden satt på i ca tre timmar, eftersom det stod i instruktionerna att man ska ta det lite varligt i början. När jag tog av bandaget så var benet mycket mer svullet än det var innan. Vågar jag fortsätta att använda back on track eller förvärrar jag bara läget? Hon är inte halt eller så, hon är konvalecent efter en misstänkt gaffelbandsskana. Vågar jag fortsätta att skritta henna även fast hon är svullen? ( som förmodligen beror på back on track)

Det var väldigt lång tid att ha som första tid. Jag körde på ca halvtimman första veckorna som min häst hade dem, det är ju grejjer i paddarna som hästarna inte är vana vid så jag kanske tog det onödigt varsamt men ändå, det funkade bra för mig.
Svullnaden kanske även kan bero på att du lindade för hårt? Det är ju ganska vanligt, o paddarna är ju inte de tjockaste heller.
Sådana svullnader brukar ju må bra att röras på, skritta eller promenera skulle jag absolut göra.
I övrigt har back on track paddarna verkligen fungerat jättebra för mig, min häst stryker sig på vänster fram o har en liten bula där så att säga o den har blivit mkt mindre efter jag började använda BoT :bump:

I instruktionerna står det max fyra timmar i 2 - 3 dagar, så 3 timmar låter inte så farligt tycker jag. Avsikten med BoT är ju att öka blodgenomströmmningen, så det är väl kanske därför som svullnaden ökade?

Jag har använt B o T till min pålla som är halt (antagligen någon slags inflammation) nu i mer än 1 vecka. Jag har inte märkt någon "förbättring" på hennes ben precis då jag tar av bandagen, då är hennes små "gallor" och blodkärl också lite mer uppsvällda (det blir så p.ga den ökade blodcirkulationen, det stod t.om i BoT:s bruksanvisning att det kunde bli så), men efter vi varit ute och gått en liten promenad blir benen jättefina :)

Jag använder BoT till min häst och jag är jättenöjd! Hans ben blir mkt fina när jag har lindat med BoT. :love: :)

Mvh Huntress

Men hur gjorde ni io början? Som Breccia att bara lägga på ½ timma åt gången i flera veckor eller som tratten flera timmar på en gång?

hej!!! i travstallen använder vi väldigt mycket back on track. jag har aldrig hör talas om att man bör ta det försiktigt första tiden. vi lägger på dem på eftermiddagen och tar av dem på morgonen, så har det alltid funkat för oss och vår hästar. och vi har ändå 70 hästar och ingen har reagerat nåt konstigt på dem. du sa att din häst har gaffelbandsskada, alltså är jag ganska övertygad om att svullnaden är en läkningspricess. back on track bandagen är magnetiska med infraröda strålar, vilket ökar blodcirkulationen mycket = svällt ben. det är en process i benet. det är så dom funkar. (kallade sjukbandage) du skall absolut skritta din häst, om hon inte är jättehalt. om dom inte får röra sig så drar gaffelbamdet ihop sig och blir oelastiskt, vilket resulterar i ett stumt och kortare steg. och det vill vi ju inte ha. så da skall skritta henne mycket för att behålla elasticiteten i gaffelbandet. min häst var gaffelbandskadad i ett år, vi pulsade i djupsnö varje dag under vinten och skrittade 1½ timma varje dag. 2:a starten efter skadan vann hon lopp!! lycka till med din häst! och var inte rädd för paddarna, benet skall reagera så! varför skall du annars ha det om det inte skall göra ngn nytta?!?! MVH jennie

Jag tog det heller inte lugnt utan pang på hela natten direkt.
Benen kan svullna upp i början för skiten skall ut och det är inget farligt utan en naturlig reaktion så fortsätt att sätta på dom så kommer svullnaden försvinna.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har återigen stukat fotleden, vilket gjort dem svullen. Brukar då använda linda på dagen för att få stabilitet när jag går och...
Svar
12
· Visningar
1 039
Senast: Scata
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 244
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej på er! Idag när jag kom till stallet var hästen varm och svullen i kotan på ena bak, det fick bli att hänga tillbaka sadeln och ge...
Svar
8
· Visningar
988
Senast: Linnpan
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 683
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv