hej!!! i travstallen använder vi väldigt mycket back on track. jag har aldrig hör talas om att man bör ta det försiktigt första tiden. vi lägger på dem på eftermiddagen och tar av dem på morgonen, så har det alltid funkat för oss och vår hästar. och vi har ändå 70 hästar och ingen har reagerat nåt konstigt på dem. du sa att din häst har gaffelbandsskada, alltså är jag ganska övertygad om att svullnaden är en läkningspricess. back on track bandagen är magnetiska med infraröda strålar, vilket ökar blodcirkulationen mycket = svällt ben. det är en process i benet. det är så dom funkar. (kallade sjukbandage) du skall absolut skritta din häst, om hon inte är jättehalt. om dom inte får röra sig så drar gaffelbamdet ihop sig och blir oelastiskt, vilket resulterar i ett stumt och kortare steg. och det vill vi ju inte ha. så da skall skritta henne mycket för att behålla elasticiteten i gaffelbandet. min häst var gaffelbandskadad i ett år, vi pulsade i djupsnö varje dag under vinten och skrittade 1½ timma varje dag. 2:a starten efter skadan vann hon lopp!! lycka till med din häst! och var inte rädd för paddarna, benet skall reagera så! varför skall du annars ha det om det inte skall göra ngn nytta?!?! MVH jennie