Sv: Back on Track!
Tack så mycket och tack själv för din hjälp med information! Den blev mycket betydelsefull kan jag poängtera. Du hjälpte till med sådant, som de som borde hjälpt till - inte gjorde. Vet inte vad som skett annars.
Jag födde i Sverige, vilket jag är glad över. Syster fick också vara med och var världens mest underbaraste underbaraste hjälpreda!
Dock har jag fått "betala" för att jag födde i Sverige. Det har krånglar med registrering, främst i Norge. Jag har fortfarande inte fått igång några pengar, utan har fått leva på mina besparingar. Tack och lov för dem! Men, i dagarna var jag nere hos NAV och skakade faktiskt om de en del (verbalt, men dock fysiskt i tankarna
)
Först fick jag folkbokföra bebis i Sverige. Det tog tid att få de papper jag behövde för det. Det sändes runt till olika adresser, trots att jag sänt e-post om vilken adress som gällde. Tillslut fick jag dock kontakt med en underbar handledare som hjälpte till. Födelsebevis och bevis på folkbokföringen fick sedan tas med tillbaka till Norge. Där fick jag folkbokföra henne som inflyttad, men damen på Skattekontoret hade ingen aning om ifall vi gjorde rätt!
NAV har krånglat till det rejält och jag är oerhört missnöjd med dem. Först fick vi ej skriva under faderskapet där - de sände oss till sjukhuset som i sin tur sände oss till jordmor, vilket i sin tur ledde till att vi kom tillbaka till NAV - för det var där som det egentligen skulle göras. Då var jag arg som ett bi, dels för att jag hade tandvärk. Alla poängterar att de inte vet. Men, de är heller inte intresserade av att vilja hjälpa till eller vilja lära sig. Det kan ju vara så, att det blir ett något vanligare fenomen med tanke på alla svenskar som nu faktiskt söker arbete i Norge.
Jag fick sedan avslag på de utbetalningar som rörde lillan, med information om att jag vistades i Sverige i FÖRMODLIGEN mer än 6månader. Detta baserat på den tidigare adressen jag uppgett vid förlossningen. Den var mina föräldrars adress och skulle enbart brukas tills jag for tillbaka till Norge. Vilket jag också informerade NAV om. Snurrigt, men sant.
Nu hoppas jag att det snart kommer igång i alla fall.
Tack igen!!