Back On Track vs. Fleecelindor!

Sv: Back On Track vs. Fleecelindor!

okej! tack för svaret! hur tycker du att din häst reagerar på BoT? åsikter tack! :D:D

evis skrev:
Men BoT-täcket har helt klart gjort SKILLNAD! Men första dagarna var det snarare så att hästen kom in med mycket mer spänd rygg från hagen än annars - nån sorts "motreaktion". Ett par dagar till och hon kom in med dallriga fina muskler igen.
Då med ryggvärmaren, den som är 1x1 m.

Vad kostar BoT täckena ca? Använder deras dandagunderlägg nu till min häst och är väldigt nöjd med de faktiskt. :)

Doneloge skrev:
Vad kostar BoT täckena ca? Använder deras dandagunderlägg nu till min häst och är väldigt nöjd med de faktiskt. :)

Varför är du nöjd med dem? Berätta hur din häst reagerat på dem! :bow: Har för mig att täckena kostar 5000 men är inte säker..

Lord Owen skrev:
Varför är du nöjd med dem? Berätta hur din häst reagerat på dem! :bow: Har för mig att täckena kostar 5000 men är inte säker..

Nej, nej, kostar inte täckena runt 2000 "bara"?

Innetäcket kostar ca 2500kr
Utetäcket ca 3100kr har jag för mig...
MVH

Jag har länge använt BoT knäskydd.
Och jag vet hur det känns när man inte som försäljaren föreslog, vande in sig innan man använde det fullt ut. :crazy:

Jag krängde på mig mitt, och satt mig och red. Då ju värmen ökar om "bäraren" dessutom gör mer än bara sitter still, så var ju det enormt smart av mig!
Jag red i en 20 minuter. Sedan kändes det som om jag lindat en spisplatta eller ngt liknande runt knäet! :crazy:
Fort som 17 in i stallet, ner med brallorna och av med knäskyddet!
Det var nämnligen KM, så jag kunde ju inte dra ner byxorna där på ridbanan! :o

Men efter några dagars "småanvändande" så kunde jag ha knäskyddet hur länge som helst utan att det blev mer än så där härligt mjukt i hela knäet.

BoT har ett täcke som ser ut som ett ridtäcke ungefär. Det finns alltså inga bogspännen eller gjordar, utan bara några ringar att fästa bensnören i, samt "hållare" för en gjord typ elastisk.

Det kostar ngstans runt 800:-.

Det betyder ju att om man ska vänja en häst vid att ha BoT paddar om stallbandage över natten så kan man ha benen lindade i ca 20 minuter i taget i hagen i några dagar före så att hästen vänjer sig? Hur har ni andra vant era hästar vid BoT paddar?

Någon här som provat BoT fotledsskyddet för människor?

Jag gillar de, för jag tycker att min häst är mindre svullen i sina bakben. Han har en tendens att svullna upp när han står inne, men nu har han bara lite kvar (som "geggiga" bulor, som jag har fått höra att stora hästar kan få, kommer ej ihåg anledning nu). Det ända jag tycker är svårt med paddarna är att passformen är lite knasig. De blir svåra att linda på och oftast blir det lite knöligt. Svårt att förklara. Men jag gillar att använda de, då jag har en rätt gamal häst som till och från får stå innen en hel del och då tycker jag att BoT hjälper att hålla benen fina och mindre svullna. :)

Okej, det kanske är nåt att sattsa på, har du några erfarenheter av det sj?

Skulle det kunna hjälpa mot pålagringar och vara förebyggande för tex inflammationer i leder tror ni? Min häst har inga gallor, aldrig haft heller men har lätta pålagringar i kotorna fram och har haft kotledsinflammation på tre kotor. Så jag tänkte mig BoT som förebyggande?

Jag vet faktiskt inte, min första tanke är väl att för att kunna hjälpa leden måste du kanske ha BoT på själva leden för att hjälpa. Möjligtvis kan det stimmulera blodcirkulationen genom leden om man lindar under, men jag vet inte... Pålagringar vet jag inte heller vilken effekt de skulle ha på...

Jag har tänkt mig att köpa utetäcket och paddarna åt hästen, när jag får pengar till det. :angel: Och fotledsskyddet åt mig :p

Men hur som helst borde det ju fungera förebyggande? Vet. gav mig ju rådet att linda benen nattetid och fattar inte varför hon skulle sagt så om värmen inte skulle ge någon förebyggande effekt på de problem han har sas.

Någon här som har BoT täckena? Något av dem? Tycker ni att de fungerar bra? Vilket av täckena skulle ni köpa?

Jag har vant in mina hästar med underläggen som du beskriver. Har funkat helt ok!

BoT funkar ju som så att de ökar blodgenomströmningen.
Och anledningen till att äldre hästar kan svullna i benen, är ju just att de får sämre blodcirkulation.

Jag har inte märkt någon direkt skillnad på hästen... Dock så vet jag ju inte hur hon skulle varit om jag INTE använt paddarna nattetid.
Värmer gör dom ju, det märks då man tar av dom på morgonen, men frågan är ifall dom egentligen värmer mer än vanliga, tjocka paddar?

I somras precis när jag hade införskaffat paddarna så testade jag att lägga en under tröjan, över nacken, under natten.
Jag märkte ingen speciell värme eller något annat speciellt.

Jag tror man måste testa själv och bilda en egen uppfattning!

Det var inte äldre hästar jag tänkte på utan det var större hästar som brukar ha just dessa "svullna bulor" på oftast bakbenen....

Jag vet en häst som hade BoT bandagunderläggen efter att hon hade haft kotledsinflamation i förebyggande syfte. Ägarna verkade nöjda med det. Jag vet som sagt inte vilken effect de har som kan vara förebyggande, men jag tycker att de är bra mot annat (svullna ben och sånt). Så jag skulle rekomendera att testa de. Täckena är jag också lite intresserad av, de verkar bra...?

Det låter som gallor.
Min häst är "modell större", och han kan tjockna lite i bakbenen över natten. Men då är han jämntjock, precis som en äldre häst kan vara.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 101
Senast: super
·
Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
1 112
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: Sirap
·
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 578
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Valp 2025
  • Hullbedömning - hur tjock/smal "ska" hunden vara?

Hästrelaterat

Tillbaka