Back On Track vs. Fleecelindor!

L

Lord Owen

Jag har funderat lite på det här fram och åter, lönar det sig verkligen att skaffa BoT eller får man samma effekt med fleecelindor och ordentliga paddar? Vad är egentligen skillnaden i påverkan mellan BoT och fleecelindor? Är det någon skillnad i hur bra de fungerar? :confused:

Sv: Back On Track vs. Fleecelindor!

BoT ger mer värme. Svårt att förklara men det blir betydligt varmare (och därmed mer ökad cirkulation) av BoT än fleece.

Om det HJÄLPER bättre beror väl på om vad det nu är svarar på ökad cirkulation =)

Okej. Ja om vi säger såhär:

Hästen har knappt synbara pålagringar på framkotorna och är känslig i kotorna runt om hur som helst. Har nyligen haft kotledsinflammationer på tre ben. Vet. vill att jag lindar benen varje natt. Nu lindar jag med fleece och pad. Så det är alltså i förebyggande syfte och för att hjälpa benen att läka helt efter inflammationerna. Vad får jag då bäst effekt av? :crazy:

Det beror väl på vad man 'tror' på egentligen.

JAG skulle kört på BoT, men det är jag det, och jag är en vän av att maximera ansträngningarna för optimal förutsättning, på alla plan. Så JAG skulle ha BoT, se till att massera/gå igenom hästen med equi-människa regelbundet samt ge ledtillskott.

Så, får du bedömma om du är lika insnöad som mig eller ej =)

Alexandra_W skrev:
BoT ger mer värme. Svårt att förklara men det blir betydligt varmare (och därmed mer ökad cirkulation) av BoT än fleece.

Om det HJÄLPER bättre beror väl på om vad det nu är svarar på ökad cirkulation =)

Sen kan ju en häst svara på ökad cirkulation men lindor PÅ BENEN gör ingen skillnad alls. Det är min erfarenhet, det är värmen & cirkulationen i kroppen/rumpan ända ner till skanken/alternativt bogen som måste igång vid "cirkulations"-gallor.

Men BoT ger mycket värme, bra mycket mer än bara fleece med paddar! Fast jag har nog aldrig varit med om att benlindorna (BoT) minskat några gallor, men då har mina iofs inte haft några galliga kotsenskidor utan det jag försökt "komma åt" har varit hasgallor av olika sort (på gamle hästen en liten plupp på framsidan hasen, på den andra vanliga genomgående hasgallor). Dessa har inte minskat ett dugg, hur jag än försökt linda.
Men som sagt, det ger värme och det i sej kan väl kanske vara intressant om man tex har en häst med gammal senskada eller liknande som stått stilla på box och ska ut i hagen på morgonen "kall" - vad vet jag (kanske inbillar jag mej bara)....

Men BoT-täcket har helt klart gjort SKILLNAD! Men första dagarna var det snarare så att hästen kom in med mycket mer spänd rygg från hagen än annars - nån sorts "motreaktion". Ett par dagar till och hon kom in med dallriga fina muskler igen.
Då med ryggvärmaren, den som är 1x1 m.
Med bara fleecetäcke eller tjocka täcken blev det såklart också skillnad motför otäckad, men BoT gjorde extra mycket skillnad på ställen där vanliga täcken inte gjorde det.

Har du prövat bot själv?

Jag har en krage till mia axlar, och det blir en totalt anorlunda värme jämfört med kläder,, har man den för länge i början kan det till och med börja göra ont,, men efter ett litet tag med bot tycker jag att man känner sig myisg..

Har även prövat att ha nikken "paddar" (hästens) på min onda nacke och de tyckte jag var mycket bättre,, värken försvan efter ett littet tag och kom inte tillbaka förens efter ett tag när jag tog av mig padden..

Att det hjälper gör det absolut,, och det är stor skillnad mellan vanliga paddar och bot

Jag har själv inte provat det men funderar på att köpa.

Det handlar alltså inte om GALLOR, utan om förebyggande.
Tror jag ska inhandla paddar på påsken, så får vi se. Vet någon om Hästbiten i sthlm har BoT?

Alexandra_W: Det finns EN massör på Åland som är något att ha och han är inte här hela tiden så massör försker jag få ut en gång i halvåret. Ledtillskott ger jag redan, samma som du, Flexijoint. :D

Senast ändrad av en moderator:

Lord Owen skrev:
Jag har själv inte provat det men funderar på att köpa.

Det handlar alltså inte om GALLOR, utan om förebyggande.
Tror jag ska inhandla paddar på påsken, så får vi se. Vet någon om Hästbiten i sthlm har BoT?

Alexandra_W: Det finns EN massör på Åland som är något att ha och han är inte här hela tiden så massör försker jag få ut en gång i halvåret. Ledtillskott ger jag redan, samma som du, Flexijoint. :D

Härifrån beställde jag min BoT ryggpadd och fick den hemskickad http://www.hasthalsan.se/

Vad ska man linda med för lindor när man har BoT paddarna under? Fleecelindor? :D

BoT-paddarna är ganska besvärliga att linda med tycker jag, mina elastiska lindor är absolut bäst för att få bra resultat - med fleecelindorna är det svårare att få det "oknöligt". Men det är kanske olika från person till person vad som funkar bäst - och från häst till häst.

Lord Owen skrev:
Vad ska man linda med för lindor när man har BoT paddarna under? Fleecelindor? :D

Jag kör alltid med aningen elastiska stallbandage och mina paddar blir inte knöliga (har gjort så på fyra olika).

/// ghost

Men vad jag har lärt mig ska man aldrig linda stallbandage med elastiska lindor? :confused: För att risken att man drar åt för hårt något varv är för stor? Eller har jag missförstått något?

Elastiska lindor och nattbandagen hör väl inte ihop??? Eller du rider med BoT??? Det är ju helt upp till dig, bara nyfiken...

Jag brukar lägga mina BOTpaddar i mina benvärmare från Horseware.... Jättesmidigt och snabbt... Personalen som släpper ut honom på morgonen gillar det också...
Men då får det ju inte vara en häst som "pillar" på allt för de sitter ju inte hårt...

Att jämföra Back On Track och fleecelindor, det är som att jämföra penicillin och sockerpiller! ;)

BoT rekommenderas tom av många alternativbehandlare och veterinärer. Och många kända hästtränare rekommenderar dem också. Dels efter hårt arbete, och dels för att hjälpa till att läka skador.

Jag har själv mkt positiv erfarenhet av BoT både till mig själv och till hästarna.

Så även om de kostar en del, så anser jag att det är mkt väl spenderade pengar!

Min fysioterapeft sa att bästa effekten får man med BoT om man har dem på hästen "i rörelse", dvs ridning eller annat arbete.
Jag tycker dock de är för klumpiga att ha på hästen vid ridning.

Back on Track är framstält så det ska ge "Infraröd" värme till benet eller ryggen vad det nu kan vara så tex. gallor försvinner
Eftersom det är små små keramik bitar i trådarna i padden så ger det ett mycket mer intensiv värme,
Därför ska man ha hästen under uppsigt de första gångerna man använder dem eftersom det " spirar" i benen eller på ryggen.

Hada jag varit du hade jag pratat med veterinären för att höra om dennes åsikt då veterinär har sett hästen och vet i vilket syfte du ska linda. Det är bättre att höra med någon som sett hästen i verkligheten och som (förhoppningsvis) är tillräckligt utbildade/rutinerade för att svara på dina frågor än att du ska sitta framför dator och höra/läsa vad alla "buke experter" som finns här har att säga...hrmm...

Men det var ju en veterinär som hade gett henne rådet väl??? Iaf var det så till min... Varför ska man då inte få hjälpa vidare??? Är det inte meningen med forum???
Frågar man inget får man ingenting veta... eller???

Det är vet. som föreslagit BoT åt mig! Men jag tycker det är intressant att höra fleras åsikter innan jag lägger ut massa pengar på saker som kanske inte ens verkligen är bra, även om jag inte tvivlar på det i detta fall..

Till alla:
Man kan alltså linda BoT med fleecelindor om man använder dem som stallbandage?

Jag har använt fleecelindor till mina BoT som jag har som nattbandage på min häst sedan i Juli, det går alldeles utmärkt ;)

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 101
Senast: super
·
Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
1 112
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: Sirap
·
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 578
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Valp 2025
  • Hullbedömning - hur tjock/smal "ska" hunden vara?

Hästrelaterat

Tillbaka