Back on Track till travhäst.

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare fethajja
  • Startdatum Startdatum
F

fethajja

Hej alla kloka bukefalister :D

Nu är det såhär att jag funderar på att köpa back on track paddar till startande travhäst, Efter att ha läst på ca 100 sidor här på internet och sett hur bra dom är så har jag en liten fråga till er, vänder mig helst till de som använder dessa.

Hur fungerar det för era hästar? märker ni någon skillnad eller är det bara tjoller? Det känns som att vart jag än läser så är det någon "toppryttare" som rekomenderar det så varmt, men jag tycker att när det är så dyra vill jag inte köpa dem för att sedan inte använda dem!

sen undrar jag även om det är någon karens på dem?

snälla hjälp mig att få en bättre uppskattning om dessa innan jag blir tokig på att läsa hur många som rekomenderar dom! ;) ;)

:bow:

Sv: Back on Track till travhäst.

Jag har använt mig av BoT sen de kom, fick testvaddar av hästshoppen när jag var hos en tränare. Liniment användandet gick ner, eftersom de ökade genomblödningen. Dock har jag 2 exempel som jag inte kan svara på är 2 tillfälligheter eller om vaddarna satte igång en process som sen bröt ut..

Båda hästarna har gemensam nämnare att de var nyanvändare av vaddarna.

Victor Ru, då 2 år, hade dem på frambenen pga en svullnad han haft på kotan en längre tid & efter 4 dagar bröt en böld (stor!!) ut på kotan. Som en fistelgång typ. Han fick till sist gå på pencillin.

Fighter Crown, också han 2 år, hade de långa svarta till bakbenen. Efter 14 dagar small han i gaffelbandet höger bak utan varning.

Det är mina skräck ex på vaddarna.:cool:

Har iaf dessa på Alice i fram, för hennes kotor & framknän, sen 2 år tillbaka. Hon är alltid fin & fräsch i frambenen.

Ingen karens. finns de som har dem som transportvaddar.

Jag har också varit en flitig användare av BoT. Den första hästen jag provade vadstyckena på hade alltid små gallor i framkotorna. Efter första natten med BoT var benen helt torra och fina. Han fick ha dem konstant varje natt och höll sig fräsch.
Gibson var nästa objekt. Han har alltid fyllt i benen på nätterna. Han fick en testperiod på 14 dagar men fyllde i än värre med BoT så vi slutade med dem och använde vanliga filtvaddar som fungerade bättre. Kanske om man provat längre att det fungerat, men jag vet inte.
Galliho har använt BoT på sina framben, han har alltid varit torr i benen men skör och känslig. Tycker ändå att han hållt sig fräschare med BoT än utan.
Av övriga hästar som jag använt dem på så har de varit ungefär hälften som jag sett positiva resultat på och hälften ingen effekt.

Bästa resultaten har jag haft när jag använt BoT konstant varje natt utan uppehåll.

Hur menar du att de skulle försvaga gaffelbandet?

Att bölden värkte ut med hjälp av värmen kan jag begripa men inte att ett gaffelband skulle smälla på grund av...

Jag har använt BoT en hel del, företrädesvis på torra ben/ryggar då jag inte gillar att det blir skorv på benen.

Benen blir absolut finare av att använda paddarna (jag har de med kardborre, efter att ha använt dem lindar man aldrig längre).

Hästar med ryggproblem blir mjukare av ryggvärmaren.

Sa inte att det var pga av BoT, utan det var sammanträffanden som jag inte vet var pga av vaddarna eller om det bara var tillfällighet att det small, sprack upp.

Men vet att flera slutat med BoT just för att deras hästar smällt utan förvarning när de använt dem. De menar på att eftersom vaddarna håller benen torra & fina så ges ingen varning. Detta är såklart inget dokumenterat. Utan bara deras spekulationer.

Om jag var anti mot dem skulle jag inte använda dem på Alice. Jag tycker de är superbra. Gjorde dock misstaget att linda på blöta ben, vilket inte är att rekommendera på känsliga hästar. Blev som liknande blisterskador.

Jag var också skeptisk till om dom var så bra som det sades. Provade dom på mitt sto som oförklarligt svullnade i en kota i sommras. Efter ett par nätter med back on track blev hon fin i benet igen. Hon har dom både som nattbandage och som transportskydd och har aldrig varit så fin i benen som nu.:) Har dock hört att endel har bra effekt av dom och andra inga så man får npg prova om det funkar på den häst man har.

Jag känner mig lite klyven, Har en herre som blistras ca 1 gång i veckan eller så linimenteras han 2ggr/vecka pga att han har lite problem med kotorna, dock ingenting märkvärigt men jag vill vara på den säkra sidan! har funderat länge på att använda BoT på honom.

självklart så låter det positivt, men om ett gaffelband skulle fara på honom skulle jag förmodligen flippa ur helt totalt.

Nu har ni ju skrämmt upp mig ;)

jag har ett tcke som ag tyvärr inte kan använa så ofta för hon får skav av det (dålig passform) och paddar runt om. tcker det fungrar bra ar dock slutat linda min häst sen hon börjat gå ute på natten. och då hon är inne kan man ju iofs linda men är sällan där vid den tidpunkten hon kommer in. så det blir mest kvällen innan tävling och på väg till tvling och täcket på inför jobb osv... skulle vilja ha ett täcke med bttre passform en anna modellkanske som hon kudne ha oftare då hon skulle behöva det..

Kan man överleva utan backontrack?
Jag har täcke som funkar skitbra på hästar med kronisk värk (typ alla travare.....:smirk:)
När jag ser gallor eller att pållen är sliten så lindar jag och låter pållen gå med dem konstant i 3-4 dagar både ute och inne. Ersätter blister.
Märker ingen riktig effekt av att bara nattlinda med dem.
Jag har ju värk själv och tycker inte att det ger mig nån effekt att ha det på halva dygnet men när jag haft det konstant i 3 dygn, då blir jag värkfri.
En häst har inte tålt dem utan svullnat nått kopiöst om hon så bara hade dem i 4 timmar....
Efter start dushar jag och när pållen torkat åker den rakt ut i hagen. Tar in den nästa morgon och kollar skavankerna, för jag vill se den a naturell dan efter ett lopp så man vet hur den tog loppet.
Sen på med lindorna i 3 dagar och pållen är fit for fight igen.
Jag vet att mitt upplägg är märkligt :)

Jag har BoT till båda mina och tycker det funkar mkt bra. Använder aldrig liniment. På mina ena är det stor skillnad i gallighet om jag använder el ej. Lindar på natten. Dock finns det enstaka hästar som inte kan ha BoT. Pga av värmen kan det utvecklas en mkt ful reaktion. Detta hände tex en vän till mig. Sällan man läser ngt om detta..

Jag har aldrig fått någon reaktion typ blistereffekt av BoT. Tycker inte heller att det blir speciellt varmt från dem. Blir mycket varmare under lindorna om jag använt filtvaddstycken.

på jobbet kör vi inget liniment eller liknande - varken innan eller efter start och träning, utan vi använder i princip bara BoT. däremot blistras de fortfarande "vid behov".

jag ser bara positivt på BoT. tycker att det ger positiv effekt på de flesta hästar, medan det på vissa inte gör någon skillnad alls.

Utetäckena är det otroligt dålig passform på, dessutom går spännena sönder HELA tiden....
Jag sydde om ett utetäcke för 500 spänn inkl att jag ändrade halsen för deras originalihopsättning suger men det hjälpte inte.
Innetäckena är ok, men de glider liksom snett baktill hela tiden och de knips i bogspännena.
De enda täckena som jag är fullständigt och och :love:nöjd med är fleecetäckena. sitter otroligt bra, knips inte i bogen och gör underverk för ömma muskler.

Jag har aldrig fått någon reaktion typ blistereffekt av BoT

Jag har fått det EN gång på Alice. Efter lindat på blöta ben vid stressat tillfälle. Ingen stor sådan men en raktion blev det allt. Men sen är Alice väldigt känslig, kan få reaktion av Speedway.

på jobbet kör vi inget liniment eller liknande - varken innan eller efter start och träning, utan vi använder i princip bara BoT. däremot blistras de fortfarande "vid behov".

Så använder jag dem också- men blistrar vid behov & har då Cabejo vaddar under den tiden.
De finns några som använder Arnika under för mer effekt, och det funkar tydligen bra. Har själv inte testat det.

Så använder jag dem också- men blistrar vid behov & har då Cabejo vaddar under den tiden.
De finns några som använder Arnika under för mer effekt, och det funkar tydligen bra. Har själv inte testat det.

cabejo + arnika är kanon! :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har återigen stukat fotleden, vilket gjort dem svullen. Brukar då använda linda på dagen för att få stabilitet när jag går och...
Svar
12
· Visningar
1 038
Senast: Scata
·
Utrustning Hej! Jag ska börja ha back on track stallbandage på nätterna på min häst. Men har inte hunnit köpa än. Jag har back on track paddar som...
Svar
1
· Visningar
813
Senast: LilaTiger
·
Utrustning Man blir ju gärna lite shoppningbenägen när man har en häst med problem som man tror sig kunna förbättra på så sätt, men jag vet att det...
Svar
12
· Visningar
2 216
Senast: Linda_A
·
Utrustning Är det någon som provat Back on Track Royal Quick Wraps och kan dela lite info om dem? :) Har funderingar på att skaffa dem till min...
Svar
18
· Visningar
3 859
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10