Back on Track till travhäst.

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare fethajja
  • Startdatum Startdatum
Sv: Back on Track till travhäst.

Anvander BoT pa en hel del av vara hastar. Mestadels om de blir lite tjocka men inte behover liniment/svett men ocksa som vanlig varme dagen innan och efter snabbjobb/lopp.
Tycker det fungerar super pa alla jag testat.
Aven tacket ar hogst uppskattat. Lagger det mestadels pa de aldre och starthastarna. Passformen ar sadar men det beror nog till storsta delen att vi bara har tva 145 tacken till hast oavsett storlek. Har gett skav pa en marr. Hon var dock klippt och bar det i tva manader innan palsen borjade skavas. Mitt halvblod och pappas travare hemma i Sverige har dock inga som helst problem men de har ocksa storlek 145 pa kroppen..

Lindorna sitter fran 10-11 till 6-7 pa morgonen eller hela dagen om de inte joggar el liknande (dvs oftast pa i hagen)
Tackena aker pa vid kvallsfodringen (ca 7-8) dagarna ar alldeles for varma (observara att jag bor i Florida..)

Anvander alldrig liniment under BoT men babypowder om det skulle raka finnas blisterskorv "i vagen". Aldrig haft nagra som helst negativa reaktioner utan i sadana fall utebliven reaktion.

*kl*

så jag ska satsa på att köpa lidorna åt honom så jag kan ha på dem i hagen..?

Beror ju helt pa vilka rutiner du har.
Vilken slags hagar ar ju faktiskt valdigt avgorande. Vi har har sandhagar (Florida) och pa sommaren torra grashagar (Canada). Detta gor att jag aldrig behover oroa mig for att de blir blota.
Skulle inte lamna lindor pa om det ar lerigt, blott eller finns vattendrag i hagen.
En del foresprakar dessutom de med kardborre men dem har jag aldrig ens sett IRL

dem ed kardbore är ju otroligt praktiska men man får dra åt ordentligt så dom ej hasar ner... saken är ju den om man bara lindar med bandage kan man ju skada hästen om den fastnar i nåt eller börar dra av lindan själv...

som det är nu står han på lösdrift, då kanske det inte är någonting att rekomendera, det kan ju vara surt i hagen den här årstiden!

Men mellan slutet av maj-september går han på bete i stor fin hage

men måste du ha han lindad ute+ så här års är det ju så fint och kyligt och perfekt att gå utan bandage

(delvis kl)

Haller med dar. Behover hasten verkligen lindor nar den gar i hage 24 timmar om dygnet?
Anledningen till att jag lindar sa manga av vara ar att det star pa box atminstone 20 h/dygn. Kunde de ga ute hela tiden och allra helst om de hade kompisar (som holl igang varandra) hade jag garanterat inte behovt ett bandage.

Sedan haller jag ocksa med om att risken for strypning (av benet saklart) ar storre vid lindning men a andra sidan ger de (enligt mig) ett jamnare tryck over hela benet da kardborre garna blir lite ojamnt, oavsett av hur noggrann man ar.

Dom har ett nättäcke som jag har hört ska vara bra, det kan man ha under allt.:)

ja det tänkte jag med men det fungerar inte på mina dom får skav eftersom tcker glider bak och suger sig fast typ ska nog sata på en ryggvärmare att sätta fast i ett bättre täcke istället..

måste och måste.. han är som lite halvrisig i kotorna. sprutade honom i november har dock blivit bättre sen dess. men han är varm i kotorna efter körning ibland. hade väl som tänkt använda BoT ist. för att blistra/linimentera honom var och varannan dag just för att försöka undvika denna eviga blistring!

han går med 3 hagkompisar och de håller igång varandra ganska friskt ;)

åå nu får jag lite ångest efter att ha läst denna tråd... gaffel band mm usch..

skrutten har fått helt nya Bot, blev inga paddar uten sån med kardborre.. enklast för stallägaren att ta av ..

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har återigen stukat fotleden, vilket gjort dem svullen. Brukar då använda linda på dagen för att få stabilitet när jag går och...
Svar
12
· Visningar
1 038
Senast: Scata
·
Utrustning Hej! Jag ska börja ha back on track stallbandage på nätterna på min häst. Men har inte hunnit köpa än. Jag har back on track paddar som...
Svar
1
· Visningar
813
Senast: LilaTiger
·
Utrustning Man blir ju gärna lite shoppningbenägen när man har en häst med problem som man tror sig kunna förbättra på så sätt, men jag vet att det...
Svar
12
· Visningar
2 216
Senast: Linda_A
·
Utrustning Är det någon som provat Back on Track Royal Quick Wraps och kan dela lite info om dem? :) Har funderingar på att skaffa dem till min...
Svar
18
· Visningar
3 859
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Söker hane för avel - Bichon
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30