Back on track till hasledsinflammation??

Clancy

Trådstartare
Har en häst som blivit sprutad 2 ggr. med kortison och tuppkam mot hasledsinflammation men inte blivit helt bra. Funkar det månntro med back on track hasskydd?? De sägs ju ska dämpa inflammationer.

Sv: Back on track till hasledsinflammation??

Back on track rekommenderas ju av vet, och det gör definitivt ingen skada, men om din häst inte har svarat på behandlingarna så är det nog långt ifrån säkert att du ser någon skillnad med BoT.

Frågan är ju varför din häst inte blivit helt bra av sprutningarna? Är den nästan helt bra, så kanske lite extra vila och BoT kan fixa det sista lilla, men vad säger din vet?

Han har helt klart svarat på behandlingen men är inte helt ren än. Vet. anser att han rör sig ganska bra men jag som vet hur han ska röra sig är bekymrad...Vi ska på återbesök på måndag så då får vi se vad de kommer fram till. Vi ska även röntga denna gång, har fått tjata på vet. då han ej ville :eek:, sa bara att det var en inflammation och på min fråga om det var spatt sa han nej. Kan back on track göra det värre?? Annars kan det ju vara värt att pröva!?

En veterinär som behandlar en led två gånger utan att röntga låter skumt tycker jag? Självklart bör man röntga, så att man kan utesluta pålagringar, lösa benbitar etc, skulle jag tycka.
Om en vet inte hade velat röntga så skulle jag nog funderat på att byta vet eller klinik...
Back on track gör ingen skada, värme är ju bra för leder, så jag kan inte komma på någon anledning att inte ha det.

Oj, att den inte blivit bra efter att sprutats två gånger?

Låter jättekonstigt att vet. inte vill röntga? Min häst var på hältutredning och det hittades en hasledsinflamation i höger bak drygt en månad sedan men då gick vet. verkligen igenom allt för att vara säker på att det verkligen bara var en inflamation.
Hästen röntgades även direkt för att utesluta spatt, pålagringar. (Var helt ua. kan jag glatt tillägga!)

Till slut blev han sprutad 1 gång med cortison och fick börja äta glucosamin direkt efter samt stå med Back on Track över hasen.
Det blev återbesök 3 veckor senare och han blev friskförklarad!

Jag tror benhårt på att BoT hjälpte till och numera har han fått fortsätta med både glucosaminet och det.

Senast ändrad:

När våran häst stod skadad ( gaffelband) köpte jag paddarna med karborreband, veterinären trodde inte att det hade ngn betydelse att använda dom( utom att det kunde kännas varmt och skönt)
Det jag själv märkte var att han var mycket lugnare i hagen då han hade dom på, är annars rätt busig av sig + att han är en rymmare. Så det kanske är värt att prova för dig och din häst

Jag önskar att jag stått på mig mer när jag frågade om vi inte skulle röntga också. När han sa att pållen skulle sprutas så frågade jag om vi inte skulle röntga först, som svar fick jag ett mutter och han gick för att göra iordning sprutorna. Det är första gången jag någonsin behövt fara in med en häst så jag tänkte att han kanske visste bäst, ångrar nu att jag inte stod på mig! Men nu till detta återbesöket i morgon ringde jag och krävde röntgen, hoppas att det inte är illa!!!:cry: Kan tillägga att jag inte åker till den kliniken igen, hellre åker jag 8 mil längre! Återkommer med resultatet från röntgen imorgon för den som vill veta!

Glömde skriva att jag tänker prova med back on track för att se om det hjälper om de inte hittar något på röntgen!

Valacken friskförklarades av vet, ej av den dåliga utan av ett duktig! Gjorde böjprov och longerprov ua. Att jag tycker att han inte rör sig riktigt som förut kanske beror på att han har tappat alla muskler?? Röntgen visade att det inte var spatt, lösa benbitar osv.:D Dock fanns lite pytte pytte pålagringar på ett liiiitet område, vet sa dock att det var normalt med lite förslitningar när de blir äldre (är 16)!
Ska sätta igång honom försiktigt så kanske vi är igång till sommaren!:p

Vad härligt! Bra att få hästen uppkollad och röntgad, så att du slipper oroa dig i onödan. Så njut av din häst!

Oj, att den inte blivit bra efter att sprutats två gånger?

Låter jättekonstigt att vet. inte vill röntga? Min häst var på hältutredning och det hittades en hasledsinflamation i höger bak drygt en månad sedan men då gick vet. verkligen igenom allt för att vara säker på att det verkligen bara var en inflamation.
Hästen röntgades även direkt för att utesluta spatt, pålagringar. (Var helt ua. kan jag glatt tillägga!)

Till slut blev han sprutad 1 gång med cortison och fick börja äta glucosamin direkt efter samt stå med Back on Track över hasen.
Det blev återbesök 3 veckor senare och han blev friskförklarad!

Jag tror benhårt på att BoT hjälpte till och numera har han fått fortsätta med både glucosaminet och det.

Hur såg din häst´s has ut när han hade inflammation? Vet kommer ut till min idag för att undersöka honom pga han är svullen i hasen och lite varm, men inte halt. Han har gått omkull i hagen

Skönt att din häst är friskförklarad! Back on Track har ju inte några negativa effekter på sådana skador, så det är bara att köra på! :)

Hur såg din häst´s has ut när han hade inflammation? Vet kommer ut till min idag för att undersöka honom pga han är svullen i hasen och lite varm, men inte halt. Han har gått omkull i hagen

Min häst fick inflammationen efter att ha halkat omkull när han galopperades av en kompis, var balanserad men klev på en :devil: koblaja = han föll ihop rätt ner, var ej halt då men vet. tror att leden stressades då och gav upphov till inflammationen. Så din häst kan ju också ha fått en inflammation, hur länge sen var det han gick omkull??
Dock var han ej svullen i hasen eller varm ... Men man såg tydligt att han hade ont, han satte inte under sig med det bakbenet + att han inte sköt i från med det så mkt. såg lite ut som han hade ett träben(grov liknelse). Tror nog att symptomen kan variera mycket, bra att du tar ut vet! Skriv gärna vad h*n kom fram till!

Senast ändrad:

Syntes ingenting, varken svullen eller det minsta varm.

Gjorde inte heller det på min, därför började jag med att kolla sadeln, ryggen, bäckenet (equiterapeut) innan jag tog honom till vet...borde han gjort det med en gång!!

Alla Back on Track-produkter ska börja användas gradvis. Börja med produkten under max 4 timmar de första 2-3 dagarna. Hästen får då möjlighet att vänja sig vid den effekt som tyget ger.

Anledningen till att vi rekommenderar att man inleder med max 4 timmars användning, är att vi vid enstaka tillfällen ser att hästens led svullnar efter någon dags användning. Detta beror på den ökade blodgenomströmningen, vilket faktiskt är ett gott tecken på det keramiska tygets effekt. Det går bra att fortsätta med produkten, alternativt att göra uppehåll tills reaktionen gått tillbaks och sedan inledningsvis använda den i kortare intervaller. Reaktionen är en följd av den ökade blodcirkulationen. Använd inte i detta läge både liniment och paddar.

Vi rekommenderar att Back on Track-skydden får ersätta liniment. Det går att använda liniment i kombination med det keramiska tyget, men det kan leda till blistring. Vid användning av enbart paddar har risken för blistring observerats hos färre än 1 på
50 000.

Användning ej vid dräktighet. (Detta pga att man kan aldrig avgöra om effekten från en relativt ny produkt bidragit till ev. missbildning.)

Hur ska Back on Track användas?

Behandling av ben:

Vid behandling av kotledsinflammation, gaffelbandsskada eller senskada bör man efter introduktionsperioden öka användningen till minst 8 timmar per dygn, gärna längre. Fortsätt dagligen att använda benskydden under 4 veckor. Därefter ska man göra uppehåll i 1 vecka innan man åter använder skydden i 2 veckor. Fortsätt sedan behandlingen med uppehåll var tredje vecka, så att läkningsförloppet kan följas. Om man inte gör uppehåll i behandlingen finns risken att man börjar träna hästen för hårt i tron att den blivit helt frisk eftersom man inte känner de vanliga varningssignalerna i form av svullnad och smärta, som minskar vid användning med Back on Track.

Vid behandling av gallor ska Back on Track-skydden användas minst 8 timmar per dygn. Ofta kan man märka resultat efter någon dag, men ibland behövs behandling i 3-4 veckor. Tänk på att effekten av Back on Track ökar när hästen rör sig och kroppsvärmen ökar, så förutom att använda paddarna som stallbandage kan hästen med fördel få röra sig någon timme med paddarna eller lindorna på benen.

Behandling av rygg:

Vid behandling av ryggproblem bör man efter introduktionsperioden öka användningen till minst 8 timmar per dygn, gärna längre. Fortsätt dagligen att använda Back on Track under 4 veckor. Därefter ska man göra uppehåll i 1 vecka innan man åter använder produkten i 2 veckor. Fortsätt sedan behandlingen med uppehåll var tredje vecka, så att läkningsförloppet kan följas. Om man inte gör uppehåll i behandlingen finns risken att man börjar träna hästen för hårt i tron att den blivit helt frisk när man inte känner de vanliga varningssignalerna i form av svullnad, stelhet och smärta, som minskar vid användning med Back on Track.

Förebyggande

Back on Track kan användas förebyggande med regelbundna uppehåll. Vi rekommenderar användning 2 veckor i taget med 1 veckas uppehåll däremellan. Alternativt kan man använda Back on Track en dag före och två dagar efter träning och göra uppehåll tills nästa träning.

Varför rekommenderar vi uppehåll i behandlingen?

Anledningen till att vi rekommenderar uppehåll i behandlingen med Back on Track, är att det är välkänt att kroppen vänjer sig vid användning av vissa läkemedel och att man måste ta högre dos hela tiden för att uppnå samma effekt, om man inte gör uppehåll i behandlingen. Känsligheten för denna tillvänjning är individuell, men vi vill uppmärksamma att denna möjlighet finns.

En annan anledning är att hästen har mindre symptom i form av svullnad, stelhet och smärta när man använder Back on Track. I samband med uppehållet skall man observera om orsaken till symptomen fortfarande finns kvar. Då kan träningen av hästen anpassas efter detta, alternativt veterinär tillkallas för att bedöma den underliggande skada. Vi föreslår därför uppehåll var tredje vecka i behandlingen med Back on Track.

Efter eventuell injektion i en led rekommenderar vi ett uppehåll med Back on Track under 2 dygn för att hålla isär behandlingseffekterna.

Tvättråd

Back on Track-produkterna kan tvättas i maskin 30°C med vanligt tvättmedel. Lufttorkas. Notera: Använd inte blekmedel eller mjukmedel, torktumla ej. Strykning av produkten kan göras vid en temperatur av max 50°C. Det keramiska pulvret är insmält i trådarna av polyester/polypropylen och separeras inte vid tvättning. Textilen i sig slits dock med tiden.

Fakta: http://www.backontrack.nu

Jag har back on track lindor på min häst bakben då hon är gammal hopphäst och sväller upp i kotorna bak när hon blir stående.
Just nu så har hon nydligen fått börja gå ut ca 3 timmar om dagen ut och röra sig från att haft boxvila ca 6 månader. Då hon inte orkar vara ute mer än 3 timmar, (hon totalt slutkörd av att vara ute och stå 3 timmar, hon läggersig så fort hon kommer in och sover..)
Men vad jag har märkt så har alla svullnader gått bort.
Och jag har själv back on track nackskydd till mig, och jag har inte haft lika ont iaxlarna o nacken. Så jag anser att back on track fungerar och är väldigt effektivt
/R

Senast ändrad:

Min häst fick inflammationen efter att ha halkat omkull när han galopperades av en kompis, var balanserad men klev på en :devil: koblaja = han föll ihop rätt ner, var ej halt då men vet. tror att leden stressades då och gav upphov till inflammationen. Så din häst kan ju också ha fått en inflammation, hur länge sen var det han gick omkull??
Dock var han ej svullen i hasen eller varm ... Men man såg tydligt att han hade ont, han satte inte under sig med det bakbenet + att han inte sköt i från med det så mkt. såg lite ut som han hade ett träben(grov liknelse). Tror nog att symptomen kan variera mycket, bra att du tar ut vet! Skriv gärna vad h*n kom fram till!

haha förlåt men det där lät riktigt roligt!
Ja det är över 1 månad sedan han gick omkull, men jag har haft kontakt med vet 2 grr och han menade att så länge han inte vart sämre så kunde vi avvakta ett tag. Men sen så var han ute igår och han sa med en gång att det behöver röntgas. Han är väldigt svullen och varm, men inte halt. Man kan klämma ordentligt hårt på svullnaden och han reagerar ingenting.

Så nu är det remiss till strömsholm för röntgen sen får vi se vad som händer sen..

Haha, jo de där koblajorna är lömska, dyker upp när man minst anar det! :crazy::devil::rofl: Hör av dig vad röntgen visade! Gubben min började visa symptom efter ca en månad... men det låter nästan som din har någonting annat. Hoppas att det går att ordna!

Senast ändrad:

Fakta: http://www.backontrack.nu

Jag har back on track lindor på min häst bakben då hon är gammal hopphäst och sväller upp i kotorna bak när hon blir stående.
Just nu så har hon nydligen fått börja gå ut ca 3 timmar om dagen ut och röra sig från att haft boxvila ca 6 månader. Då hon inte orkar vara ute mer än 3 timmar, (hon totalt slutkörd av att vara ute och stå 3 timmar, hon läggersig så fort hon kommer in och sover..)
Men vad jag har märkt så har alla svullnader gått bort.
Och jag har själv back on track nackskydd till mig, och jag har inte haft lika ont iaxlarna o nacken. Så jag anser att back on track fungerar och är väldigt effektivt
/R[/QUOTE]

Vilken uppslagsbok du är!!:bow: Är du återförsäljare??

Vilken uppslagsbok du är!!:bow: Är du återförsäljare??

Haha, nej men jag tycker Back on track är väldigt bra. :)
Och dem frågade ju så jag orkade inte sitta och skriva av det från pappret som jag fick med mina fleeclindor så jag gick in på back on tracks hemsida. xP
/ R

Liknande trådar

Utrustning Nån som vet om back on track pardus L är 58-60 eller 59-60? Står olika beroende på var man läser.
Svar
0
· Visningar
114
Senast: aglaonema
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 138
Senast: animalasia
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 584
Senast: Sassy
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 618

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka