Sv: Back on track till hasledsinflammation??
Alla Back on Track-produkter ska börja användas gradvis. Börja med produkten under max 4 timmar de första 2-3 dagarna. Hästen får då möjlighet att vänja sig vid den effekt som tyget ger.
Anledningen till att vi rekommenderar att man inleder med max 4 timmars användning, är att vi vid enstaka tillfällen ser att hästens led svullnar efter någon dags användning. Detta beror på den ökade blodgenomströmningen, vilket faktiskt är ett gott tecken på det keramiska tygets effekt. Det går bra att fortsätta med produkten, alternativt att göra uppehåll tills reaktionen gått tillbaks och sedan inledningsvis använda den i kortare intervaller. Reaktionen är en följd av den ökade blodcirkulationen. Använd inte i detta läge både liniment och paddar.
Vi rekommenderar att Back on Track-skydden får ersätta liniment. Det går att använda liniment i kombination med det keramiska tyget, men det kan leda till blistring. Vid användning av enbart paddar har risken för blistring observerats hos färre än 1 på
50 000.
Användning ej vid dräktighet. (Detta pga att man kan aldrig avgöra om effekten från en relativt ny produkt bidragit till ev. missbildning.)
Hur ska Back on Track användas?
Behandling av ben:
Vid behandling av kotledsinflammation, gaffelbandsskada eller senskada bör man efter introduktionsperioden öka användningen till minst 8 timmar per dygn, gärna längre. Fortsätt dagligen att använda benskydden under 4 veckor. Därefter ska man göra uppehåll i 1 vecka innan man åter använder skydden i 2 veckor. Fortsätt sedan behandlingen med uppehåll var tredje vecka, så att läkningsförloppet kan följas. Om man inte gör uppehåll i behandlingen finns risken att man börjar träna hästen för hårt i tron att den blivit helt frisk eftersom man inte känner de vanliga varningssignalerna i form av svullnad och smärta, som minskar vid användning med Back on Track.
Vid behandling av gallor ska Back on Track-skydden användas minst 8 timmar per dygn. Ofta kan man märka resultat efter någon dag, men ibland behövs behandling i 3-4 veckor. Tänk på att effekten av Back on Track ökar när hästen rör sig och kroppsvärmen ökar, så förutom att använda paddarna som stallbandage kan hästen med fördel få röra sig någon timme med paddarna eller lindorna på benen.
Behandling av rygg:
Vid behandling av ryggproblem bör man efter introduktionsperioden öka användningen till minst 8 timmar per dygn, gärna längre. Fortsätt dagligen att använda Back on Track under 4 veckor. Därefter ska man göra uppehåll i 1 vecka innan man åter använder produkten i 2 veckor. Fortsätt sedan behandlingen med uppehåll var tredje vecka, så att läkningsförloppet kan följas. Om man inte gör uppehåll i behandlingen finns risken att man börjar träna hästen för hårt i tron att den blivit helt frisk när man inte känner de vanliga varningssignalerna i form av svullnad, stelhet och smärta, som minskar vid användning med Back on Track.
Förebyggande
Back on Track kan användas förebyggande med regelbundna uppehåll. Vi rekommenderar användning 2 veckor i taget med 1 veckas uppehåll däremellan. Alternativt kan man använda Back on Track en dag före och två dagar efter träning och göra uppehåll tills nästa träning.
Varför rekommenderar vi uppehåll i behandlingen?
Anledningen till att vi rekommenderar uppehåll i behandlingen med Back on Track, är att det är välkänt att kroppen vänjer sig vid användning av vissa läkemedel och att man måste ta högre dos hela tiden för att uppnå samma effekt, om man inte gör uppehåll i behandlingen. Känsligheten för denna tillvänjning är individuell, men vi vill uppmärksamma att denna möjlighet finns.
En annan anledning är att hästen har mindre symptom i form av svullnad, stelhet och smärta när man använder Back on Track. I samband med uppehållet skall man observera om orsaken till symptomen fortfarande finns kvar. Då kan träningen av hästen anpassas efter detta, alternativt veterinär tillkallas för att bedöma den underliggande skada. Vi föreslår därför uppehåll var tredje vecka i behandlingen med Back on Track.
Efter eventuell injektion i en led rekommenderar vi ett uppehåll med Back on Track under 2 dygn för att hålla isär behandlingseffekterna.
Tvättråd
Back on Track-produkterna kan tvättas i maskin 30°C med vanligt tvättmedel. Lufttorkas. Notera: Använd inte blekmedel eller mjukmedel, torktumla ej. Strykning av produkten kan göras vid en temperatur av max 50°C. Det keramiska pulvret är insmält i trådarna av polyester/polypropylen och separeras inte vid tvättning. Textilen i sig slits dock med tiden.
Fakta:
http://www.backontrack.nu
Jag har back on track lindor på min häst bakben då hon är gammal hopphäst och sväller upp i kotorna bak när hon blir stående.
Just nu så har hon nydligen fått börja gå ut ca 3 timmar om dagen ut och röra sig från att haft boxvila ca 6 månader. Då hon inte orkar vara ute mer än 3 timmar, (hon totalt slutkörd av att vara ute och stå 3 timmar, hon läggersig så fort hon kommer in och sover..)
Men vad jag har märkt så har alla svullnader gått bort.
Och jag har själv back on track nackskydd till mig, och jag har inte haft lika ont iaxlarna o nacken. Så jag anser att back on track fungerar och är väldigt effektivt
/R