Back on track täcken

L

lasseman

Jag har en häst med ryggproblem. (Den står under behandling och veterinär är inkopplad på att försöka hitta orsaken men det är en lång historia och är inte nödvändig här). Vill trots detta försöka underlätta genom eventuella hjälpmedel som finns.

Har sedan tidigare en ryggvärmare i B&T men tycker inte den ligger så bra. Hon är rätt svängd i ryggen så det blir liksom ett veck på mitten eftersom den är helt kvadratisk. Dessutom åker det bak, trots att jag sätter resårgjord i. När jag har haft det med fleecetäcke över (för att försöka få det att ligga mer still) spänner fleecetäcket som sjutton över bogen när jag ska ta av det och hästen är supergrinig - inte riktigt det jag strävar efter :crazy:... Likaså när jag sydde fast kardborrar på ett stalltäcke och satte fast det i. Resultatet blev ett täcke som stramade och en sur häst. Syftet är ju att få henne avslappnad. Dessutom kan man se att pälsen ruggats, dvs det ligger inte still. Hon är en löjligt känslig häst vad gäller att rugga pälsen, avskyr alla vojlockar som inte är fårskinn... och gud nåde den som försöker dra ett täcke rätt som halkat lite åt sidan :devil:.

Gav upp tanken på B&T och gick och köpte ett rejält ylletäcke istället. Samtidigt kan jag inte riktigt släppa tanken. Kan någon ge ett gott råd avseende B&T täckena, funderade på att köpa ett tunt nättäcke att ha under men om det åker bak och stramar över bogen känns det inte lönt att lägga ut den förmögenhet det faktiskt kostar.

Så min fråga; till er med hästar med svängd rygg och känslig kropp/päls, hur ligger B&T täckena? Tacksam för input!

Sv: Back on track täcken

Kan du inte figursy det du har för att det ska sitta bättre? Det är ju ett betydligt billigare alternativ och väldigt lätt att göra dessutom..

Annars tycker jag i regel att ett figursytt täcke brukar sitta betydligt bättre än en 4-kantig "platta" men förstår att du inte vill köpa det för att bara testa med tanke på priset.

Jag tycker att fleece täcket ligger bättre än det med nät.
Fleecet är mer mjukt och följsamt än nät täcket, som har rätt dålig passform och åker bakåt.

Jag har nättäcket och det tenderar att hasa bak och blir då tajt över bogen. Vet inte om det beror på kroppsbyggnad eller själva täcket dock.

Tror nog det beror på täcket, glider bak så på våra med..
Lite dumt att det inte finns bogveck heller, annars bra täcke.

Vi har också en ryggvärmare ;Back on track ,till en av våra hästar.
Har haft precis samma problem som du med att det åker bak ,trots maggjord och på morgonen fick man knäppa upp gjorden som då satt runt ljumskarna istället och täcket satt runt rumpan .....
Till slut gjorde vi en egen sorts brösta av tre st benremmar i resår, den spänner vi fast i metallringarna som sitter på täcket samt i täckesgjorden.
Det funkar väldigt bra,glider inte alls och sitter heller inte för hårt,sedan har vi ett tunnare stalltäcke över allt.Sitter perfekt.

Smart, det har jag inte tänkt på. Det finns ju faktiskt en del öglor, bl.a. i fram. En brösta ska genast tillverkas! :bow:

Tack till er andra också! Detta ger mig vatten på min kvarn att jag nog får samma problem med nättäcket också. Säkert sitter de riktiga stalltäckena bättre men där blir man ju dubbelt ruinerad. Om jag kan tillverka en brösta fungerar nog min ryggvärmare lika bra, för det är inte så att jag egentligen behöver ett till täcke, sådana har jag drösvis...

Tänk att det ibland kan vara så enkelt. :banana::banana:

Min stallkompis har haft mycket problem med sin häst. Ryggen och även annat. Hon köpte ett BoT täcke och de hjälper riktigt bra!
Hon har ett nättäcke men det glider som sagt bakåt och hästen har fått ganska mycket skav på bogarna tyvärr, men det hjälper och det tycker hon det är värt!

Vill bara skriva och rapportera att jag tillverkade en brösta av tre elastiska bensnören, två gummiringar för säkerhetsstigbyglar (den ena trädde jag över resårgjorden för att kunna fästa bensnöret under magen och det andra fäste jag de tre bensnören i mitt på bogen i fram) och en kryssgjordshållare som skydd i fram för att inte de tre spännena till bensnörena ska bli obekväma. Det fungerar riktigt bra! Möjligtvis att det varit bättre om bensnörena inte varit elastistiska för det blir lite tight men jag tror inte hästen tycker att det är alltför obekvämt. Så istället för att lägga ut 2000:- på ett nytt täcke så la jag ut c:a 100:- på Hööks på material till bröstan.
Så TACK för ett mkt bra tips! :bow::bow:

Liknande trådar

Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
149
Senast: Shixle
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 598
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 503
Senast: Shixle
·
Utrustning Min Islandshäst har svårt sadelläge. Superkort rygg, överbyggd och obefintlig manke. Jag har en Ghost sadel till henne som egentligen...
Svar
5
· Visningar
930
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V