Back on Track täcke

Ruise

Trådstartare
Nu har jag bestämmt mig att jag ska införskaffa ett BOT täcke till hopp hästen, men jag vet inte rikigt vilket så jag tänkte om någon kanske har ngt bra tips och/eller erfarenheter :)

Jag vill kunna ha täcket inomhus och ute i hagen utan att ha ett täcke över på sommaren. Men jag vill även kunna ha det på vintern med täcke över!

Har funderat på nättäcket men det blir väl bara skitigt och äckligt kanske och man vill ju inte tvätta det för mkt..
Så då såg jag sommartäcket/undertäcket som jag blev intresserad av, men så kolla jag lite längre ner och då står det typ att det är inomhustäcke :crazy:

Hoppas nu på att kunna få massa hjälp! :D

Sv: Back on Track täcke

Jag rekomenderar nättäcket, jag har det till mina hopphästar tycker inte det har blivit skitigt och äckligt!

Efter träning använder jag fleecetäcket på dom!

Okej, så det kan man änväna typ överallt eller vad man ska säga? Var ju mest inne på det först men nu vet jag inte! Många som säger att det är bra!

Jag såg att på det andra täcket så va det en blank yta så tänkte att det kansek va lite bättre att ha ute men jag vet inte... :confused:

känner en som är återförsäljare och hon rekomenderar nättäcket eller sommartäcket, fleecetäcket är jobbigt eftersom det fastnar så mkt spån på det.

Jo det brukar va så med fleece..
Men nu har jag nog bestämmt mig att jag ska ha sommartäcket! :d
Undrar bara nu hur dom är i storlekarna? Och hur dom är i boken? Skavar det?

det e superbra eftersom man kan ha det typ året runt :)
dom e rätt stora i bogen iaf..

nät helt klart för då har du stört användningsområde. Under kallare halvåret under ett vanligt täcke, på sommaren endast dne på. Jag har både inne,fleece och när, och de är nät som används mest just för att den alltid går att använda i princip.

Jag skulle inte rekommendera ett BoT ute på sommaren -av rent sunt förnuft! :p
Bot = varmt, rörelse = ännu varmare, solljust = megavarmt!

Funderar på att köpa svettäcket för att kunna ha inne på kvällen (tycker stalltäcket verkar alldeles för varmt med oklippta kusar) och för att kunna ha under ett regntäcke ute på vintern.
Regntäcke kanske vore något annars, det kan man ju ha inne också även om det är vattentätt tycker man.

Jag har fleecetäcket och är jätte nöjd med det! Tycker att det är rätt normalt i storlek.

täcket är ju en sak ute i stekande sol, ska någon häst då ha täcke på sig? Förutom Uv skyddat flugtäcke?

Men de funkar gott och väl att ta bot på hästen även om de är varm, eller ska man tex helt enkelt inte rida med schabrak och paddar för att de är för varmt?

Hmm.. Jag som hade bestämt mig för sommartäcket, men nu vet jag inte.... :crazy:

Jag ska ju inte ha det ute då mitt i sommaren på dom varmaste dagarna precis men jag vill kunna ha det ute i hagen och då passade ju det bäst eftersom att nättäcket samlar så mkt smuts plus att det går lättare sönder...:mad:

jag har det ofodrade innetäcket. tycker de e bra för då kan man ha det både när det är varmt (och bara ha det) och även när det är kallare med ett tjockare täcke över. är jättenöjd med mitt iaf :)
dock är dom inte så stora i storleken så du vet om det!

Jag har nättäcket till min pålla och tycker det fungerar super eftersom det fungerar både som undertäcke (kallare årstid) och sommartäcke. Andas gör det oxå, brukar ha det under fleecetäcket när vi åker hem från hoppträningen och trots att fleecetäcket är blött så är nättäcket under torrt. Nättäckena är ngt små i storlekarna så jag fick köpa en storlek större 165 istället för 155 som hon brukar ha.

täcket är ju en sak ute i stekande sol, ska någon häst då ha täcke på sig? Förutom Uv skyddat flugtäcke?

Men de funkar gott och väl att ta bot på hästen även om de är varm, eller ska man tex helt enkelt inte rida med schabrak och paddar för att de är för varmt?

Fast för mycket värme (vad jag hört iaf) bryter snarare ner musklerna.

Att använda BoT vid ridning eller efter ett ridpass när hästen är varm är knappast hälsosamt.

och så illa för bot som då tagit fram både ridlindor och shabrak. JAg tror dom vet vad dom gör och dessutom har deras produkter andning.

nättäcket är inte bara av "nät" utsidan har nät, sedan finns en insida i "helt" tyg, så den släpper inte in smuts på samma sätt som de traditionella nättäcken gör då de är helt i nät..

och så illa för bot som då tagit fram både ridlindor och shabrak. JAg tror dom vet vad dom gör och dessutom har deras produkter andning.

Jojo. Du tror inte efterfrågan styr mycket i det här fallet? :p

Forskningsrönen angående att täcka hästen för mycket/för tidigt efter arbete innan kroppen svalnat...
Själva grejen med att aldrig ha BoT på för länge i taget och vänja in sakta - tycker inte det direkt uppmuntras att använda EXTREM värme, stark värme - ja, men det finns gränser!
Skulle vara intressant att testa med värmekamera och från det låta experter utröna om det är hälsosamt vid ridning eller inte.
Betänk även "blistringseffekten" vid för stark värme på benen.

bot produkter ger inte extremvärme vid användning som skulle vara skadligt för hästar. Varför skulle annars vet gå bakom bot och även uppmuntra att anvönda de vid arbeta av hästen?

Liknande trådar

Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
1 102
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag har återigen stukat fotleden, vilket gjort dem svullen. Brukar då använda linda på dagen för att få stabilitet när jag går och...
Svar
12
· Visningar
1 038
Senast: Scata
·
Utrustning Man blir ju gärna lite shoppningbenägen när man har en häst med problem som man tror sig kunna förbättra på så sätt, men jag vet att det...
Svar
12
· Visningar
2 216
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Har en 2-årig tik (fralla) som just fått diagnosen lindrigt diskbråck i ländryggen. Nu står hon på smärtstillande och striktvila i 2 v...
Svar
18
· Visningar
2 397
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur