Back on Track- skada på djupa böjsenans förstärkningsband

S

Smilla96

Mitt sto har skadat djupa böjsenans förstärkningaband i sitt vänstra framben. Jag upptäckte skadan i slutet av Maj. efter besök på klinik, konstaterades skadan och hon skulle vila i liten hage i 4 veckor och sedan återbesök. Efter återbesöket sa dom att det fortfarande såg ut att vara en ganska aktiv skada och jag skulle låta henne gå i liten hage i 5 veckor och promenera med henne ca 20 minuter varje dag och även använda Back on Track. Jag köpte en pad och har börjat använda den. Hon svullnade och enligt förpackningsinstruktionerna skulle man i så fall fortsätta behandlingen med försiktighet eller avbryta ett par dagar. Jag avbröt och började om ett par dagar senare med kortare intervaller. Hon har nu velat svullna igen men den här gången tänkte jag fortsätta men med bara 2 timmar åt gången. Är den nån mer där ute som har erfarenhet av svullnad i samband med användandet av BOT? eller nån som har en häst med eller som har haft samma skada som min häst?

Sv: Back on Track- skada på djupa böjsenans förstärkningsband

jag har lärt mig att om hästen har problem med böjsenor och gaffelband så ska man INTE använda BoT för det ger fel effekt.. använd magneter istället när hästen har problem med senorna :)

Vi fick en av våra tävlingsponnyer senskadad i februari i år,det har tagit lång tid ,först nu är han tillbaka i full träning ,men vi har ännu inte börjat tävla honom.
Han skulle stå i sjukhage till svullnaden i senan lagt sej.

Fick råd av en gammal hästkarl ,som jag faktiskt följde att varje dag linimenta och massera senan i avslappnat läge(med benet upp)så ofta man orkar under en veckas tid.
Efter detta måste man tvätta av linimentet noga och har inte svullnaden lagt sej kan man lägga spritbandage ett par timmar och sedan skölja av ordentligt.
Vår var inte så svullen men vi lindade efter detta varje dag med ullpaddar och lindor för att skydda senan.Använde inte bac on track men gör det annars alltid innan tävling.Har inte märkt någon svullnad av det.
Fick också väldigt bra igångsättningsschema av ATG kliniken som vi fick börja med så fort svullnaden gått ner.Bl.a skrittning för hand fyra veckor på hårt underlag,det var nyttigt för matte också......

Du kan söka på mig för min valack skadade sig i okt-07, förstärknnigsbandet "nästan helt av" + allvarlig gaffelbandsskada + ytliga böjsenan.

Jag vande in honom på B&T tämligen direkt och han hade dem på efter det nästan dygnet runt. Nu har jag dem på på natten, men jag änvänder de där paddarna med kardborrband.
Det blir luftigare och risken för att man lindar för hårt är obefintlig.

Min erfarenhet är att svullnaden går upp och ner hela tiden, på min häst är det en galla i senskidan som gör svullnaden.

Enl rek på B&T så ska man ju ha uppehåll pga att effekten är god och risken är att man sätter igång dem för tidigt utan att skadan fått läka ut.

Iom att jag räknade med minst ett års konv så har jag inte haft uppehåll alls.

Min häst har läkt ihop över förväntan, vet inte om det är pga av B&T eller om det är för att han skött sig exemplariskt i sjukhage och under ingång sättningen.

eller en komb.

Jag har aldrig hört att B& T skulle vara skadligt för senskador.

Jag använde BoT på min f.d travare som fick en böjsena vänster fram, men inte direkt efter skadan...s.a.s.
Blödningen i senan måste ha avstannat först.
Sedan användes den flitigt !!
Om han hade bra läkkött eller om det var BoT:en som gjorde det eller en kombination av allting vet jag inte, men jag var nöjd med BoT.

Min häst skadade sitt förstärkningsband i oktober -04 genom att han stoppade in en pinne i sitt framben när han var ute i hagen :crazy: Det var en väldigt liten svullnad på förstärkningsbandet men det fanns dock! Hästen fick stå i sjukhage och promeneras för hand med succesiv ökning. Tillslut började dock fullblodet bli lite jobbigt i hantering så jag började sitta uppsuttet istället. Han var in på flera återkontroller med ökad motionsfrekvens varje gång för att tillslut kunna vara helt ok och i gång i juni tror jag det var... Det kan ta tid men förstäkningsband brukar int vålla ngre större problem. Skadan kan dock gå upp då och då. Det har inte min gjort förutom i fjol då han vart skadad i bak och avlastade då bakdelen varpå förstärkningsbandet förmodligen blev överansträngt. Dock räckte det med ngn veckas vila den gången.

Jag använde inte back on track. Eller vänta nu? kanske andra gången men inte den ursprungliga skadan och då märkte jag inget av att benet skulle ha svullnat upp pga av paddarna. Lycka till! :bump:

Jag köpte en unghäst som visade sig ha en äldre skada på ett förstärkningsband bak, vilket tydligen var mycket ovanligt.
Hästen var inte initialhalt på normalt underlag och gick igenom vet. bes ua. Dock visade hon ca 0,5 grader på hårt underlag och 1,5 grad efter böjprov. Skadan ultraljudades på klinik och hästen ordinerades vila i ett antal veckor utan att bli bättre. Till slut ville de försöka med operation och jag gav med mig. Tyvärr misslyckades den och såret blev infekterat bl a. Benet fick en bestående svullnad och det enda som dämpade den var BoT, dock bara så länge jag använde det. Trots att jag följde alla anvisningar till punkt och pricka så förblev hästen 2 gradigt halt EFTER operationen och blev tvungen att avlivas som treåring. Mitt tips är att använda det som funkar bäst och ge det hela mycket tid så länge inte hästen lider.
Kanske laserbehandling vore nåt för din häst? Har också hört mycket positivt om injektioner med Adequanin. Kolla med kliniken vetja!

Skriver för att komma ihåg tråden...

Jag har själv en häst med skada på djupa böjsenans förstärkningsband.
För honom gäller 6mån vila, BoT om nätterna och laserbehandling 1g/månaden.
Detta är efter en mycket kunnig veterinärs rekommendationer.
Men som ngn sa, det går upp och ner tycker jag.

Ena dagen känns svullnaden knappt alls och nästa dag kan han vara tjock/gallig i bägge fram (även där han inte är skadad) och har puls på själva skadan.
Det känns väldigt olustigt att det varierar så, min veterinär skall ut imorgon och ta en titt så att det läker som det skall.

har haft precis samma skada som du på vänster fram jag också
fick inte rekomendation att använda bot utan först vila, återbesök, promenader, återbesök, börja skritta, återbesök, börja trava och på egen känsla börja med galopp

var ett par år sedan, men om jag inte minns fel var hon nästintill helt ok efter 6-8 månader

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har återigen stukat fotleden, vilket gjort dem svullen. Brukar då använda linda på dagen för att få stabilitet när jag går och...
Svar
12
· Visningar
1 039
Senast: Scata
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 259
Senast: Sirap
·
Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 625
Hästvård Hej! För ca 2 veckor sedan så busade min häst i hagen och skadade sig på något vis. Hans sena på höger fram är svullen men blir bättre...
Svar
13
· Visningar
2 679
Senast: nattrexx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka