Back on track på tassarna & täcke

Messy

Trådstartare
För 1år sen hade min häst back on track på tassarna hela nätterna.. om jag ska börja med det igen, måste hon vänjas in en gång till då?
typ några timmar/gång?

Sen tänkte jag även införskaffa täcket... hur länge ska man vänja in henne på det?

Hur lång tid ska täcket ligga på för att "verka"??
Min plan är att antingen ha det på natten (så småning om blir det det iaf), eller bara innan träning... om det blir innan träning så blir det 30-60min bara :( Kommer till stallet på morronen, mockar å fixar allt, sen tar jag in henne, å mockning är ju inte sååå tidskrävande ;)

Sv: Back on track på tassarna & täcke

varför hade hon det? vad gav det för resultat?

hon tränade galopp å jag hade det efter hårt jobb... + att hon var lite gallig...

nu är hon lite gallig igen.. å de går ner efter arbete, så det har väl med cirkulationen å göra (6år fd galopphäst numera)
täcket ska hon ha för att hon har muskelproblem.. spänningar i halva kroppen typ.. de är MYCKET bättre, å ET tyckte att det skulle vara bra (har funderat på det själv ganska länge)...
å nu finns cashen ;)

Linade du enda nerifrån hoven och upp till knä ungefär som transport bandage?

Låter bra. Men hon gick utan på dagarna?

Är det tillv'njnings tid på dem? haejag inte hört varken av försäljaren el att man fick nått papper med när man köpte dem.

tillverkarna själva rekomenderar tillvänjning...

nej, hon hade över kotorna å upp under knäna...

idag red jag med BoT bak... gick ju det med...
de i affären sa att det verkar bäst då, för då hjälper man ju till med cirkulationen...

Med täckena är det tydligen ännu viktigare med ordentlig tillvänjning!!!

Pratade med en återförsäljare som varit med och ta fram ett av de senaste täckena och en av hästarna i hennes stall hade av misstag fått ha täcket på sig över natten (skulle bara haft det någon timma efter träningen) och hittades fullständigt uppsvälld (ödem över stora delar av kroppen) på morgonen ohyggligt törstig dessutom...

Ett täcke påverkar ju en stor del av kroppen och där man dessutom har stor blodcirkulation (till skillnad från ben). Men det brukar ju alltid stå på medföljande lappar hur man ska använda prylarna och i det här fallet är det nog bäst att följa råden :cool:

oj shit!
bra å veta!!!!!
hur gick det? mår hästen bra nu?

jag tänkte mest använda det när jag är med i stallet... iaf till en början, så j*a dyrt så man vill ju inte att misstag ska ske om jag säger så ;)

Liknande trådar

Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
186
Senast: Shixle
·
Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
1 141
Senast: MiniLi
·
Hästvård Står ju att man ska vänja in back on Track snabbandage, 3-4 timmar och så öka en timme osv. frågan är ju vad som händer om man inte gör...
Svar
11
· Visningar
1 577
Utrustning Hej! Jag ska börja ha back on track stallbandage på nätterna på min häst. Men har inte hunnit köpa än. Jag har back on track paddar som...
Svar
1
· Visningar
827
Senast: LilaTiger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • En tråd om bäddar