Back on track mot gallor?

Iser

Trådstartare
Min haflinger har en stor galla på vb hasled. Jag vet inte vad detta beror på och han verkar inte ha ont av den, men står ibland lite konstigt på detta benet och den har nu blivit större för att han pga av fång/hovbensrotation har stått/står mycket still.

Jag undrar om man skulle kunna använda BoT's hasskydd för att få bort/minska gallan igen? BoT ska ju öka cirkulationen.

Eller finns det något annat jag kan göra/testa för att få bort gallan?

Sv: Back on track mot gallor?

Min ponny är gallig på bakbenen vid kotan. ANvävder BoT stallbandage och benen blir mkt bättre! Absolut värt att prova!! :D

jag skulle rekommendra att du åker in till klinik med din häst istället för att expremintera med olika saker.

Galla på hasen och dessutom bara på den ena tycker jag tyder på att något är fel!

Sitter gallan i/runt hasen och endast på ena sidan skulle jag åka till klinik och röntga hasen. Det kan vara osteochondros och tar du inte bort den utan fortsätter och rider så kan det slita på vävnader runt om och det kan sluta illa. Det bästa är ju att utesluta OCD. Det minsta jag skulle göra vore i alla fall att ta ut en vet. som fick titta på gallan.

Lycka till. Uppdatera oss gärna hur det går. :)

Flera veterinärer har sett den och säger att den inte är farlig. Dock har ingen röntgat den. Jag försökte få vet. att röntga den sist jag var på klinik, men han tyckte inte det var nödvändigt.

Jag får väl försöka tjata på honom när jag ska dit nästa vecka och få honom att röntga den då. Jag vill gärna ha ett svar också. Men än så länge har ingen vet. (av 4 stycken) tyckt att den var något att oroa sig för...

Säger 4 veterinärer att det inte är ngt att oroa sig för så kanske du kan ta det lite lugnt...:)
Vi andra utgår ju från våra egna erfarenheter och har ju inte sett hur den ser ut. Det är ju alltid lätta att måla f#n på väggen:devil:

Jag skulle gå på vet. inrådan och inte oroa mig. Kan ju vara käckt att ha lite extra koll och se om den ökar i storlek

Om hästen inte är röntgad förstår jag inte hur veterinärerna kan förbise gallan såpass lätt. Jag skulle trycka på för röntgen och riktig undersökning. Du säger ju att den har växt samt att han står konstigt på det benet. Då skulle jag inte börja med bot utan att veta vad som ligger bakom.

Nej jag får ju lite dåliga vibbar av den, så jag har svårt att bara acceptera det så utan att någon har gjort någon undersökning på den. Men jag vill ju inte måla f-n på väggen heller. Men jag vet själv så lite om gallor och har därför svårt att lita på mig själv i att gra rätt beslut kring detta.

Har svårt att acceptera att den är där utan att åtminstone ha försökt att få bort den. Just nu känns det bara som att vet. bara tänker på fången och det är ju också otroligt viktigt, men jag tycker ju att man likaväl kan kolla upp denna också när man väl är på klinik och när man väl har vila på hästen, så kan man väl passa på att utreda om det kan finnas något mer skumt för han verkar ju tyvärr inte vara helt 100 hälomässigt:crazy:

Jag skulle nog satsa på att först få hästen frisk från fången, nu vet jag ju inte hur din hästs status är för dagen, men först bli bra efter det, och därefter reda ut gallanoch eventuella orsaker till den.
Gallor är oftast ofarliga, och är då ofta mjuka och går ner i svullnad när hästen rör på sig. Att en fyller i senskidor under natten är inget man nödvändigtvis behöver bli orolig för om dessa försvinner under dagen.
Har hästen däremot gallor i leden bör man ta sig en funderare. Och en genomgående hasledsgalla som växer tycker jag bör kollas upp. Det behöver ju inte vara något farligt alls, men det KAN också grunda sig i någon inflammation, lös benbit osv. Men måla inte fan på väggen, det kanske inte är något att vara orolig över :) Men då är det ju skönt att ha undersökt saken och kunna lämna det sen.

Det låter som att vi tänker ungefär likadant, men om en galla ska röntgas för att kunna bevisa om den är farlig eller inte, då kan jag väl likaväl göra det när jag ändå är där för att röntga hovarna? Då slipper man ju i alla fall åka två gånger.

Vad menas med en genomgående galla?
Gallan är hård i bland beroende på hur han står. Skälet till att den har växt nu är väl att han inte har fått röra på sig pga fången. Finns det inget man kan göra medan han har vila, för att den ska bli mindre igen?

Hasledsgalla kan tyda på spatt.I vissa fall kan man tömma gallan och fylla med kortison. Kolla upp det bättre.

Jag med min dåliga förmåga att förklara saker, nu ska vi se.. :p Genomgående hasgalla har jag fått förklarat för mig är en galla som helt enkelt är genomgående, alltså den syns både på in- och utsida. Om man trycker på ena sidan buktar den på andra sidan. Det finns säkert någon som kan förklara bättre :crazy: Å andra sidan har jag nog aldrig stött på en hasgalla som bara syns på ena sidan.. Hm jag känner att jag rörde ihop allt nu?
Det är sant, smidigt att röntga samtidigt, så långt tänkte jag inte :)
Om du vill få bort gallan tillfälligt nu kan du prova med till exempel hasskydd, såna i neoprene (?), som värmer hasen, och ha stallbandage för att det ska sitta kvar. Alternativt linda plastfole runt hasen och linda benet som vanligt. Det skapar värme. Men egentligen ser jag ingen anledning till det eftersom du inte kommer tillrätta med problemet ändå.

Liknande trådar

Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
1 094
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag har återigen stukat fotleden, vilket gjort dem svullen. Brukar då använda linda på dagen för att få stabilitet när jag går och...
Svar
12
· Visningar
1 024
Senast: Scata
·
Hästvård Står ju att man ska vänja in back on Track snabbandage, 3-4 timmar och så öka en timme osv. frågan är ju vad som händer om man inte gör...
Svar
11
· Visningar
1 527
Hundhälsa Min hund har haft problem med diskbråck. Bråcket är ca 10-15 cm från svansroten. Senast på rehaben så diskuterade vi Back on Track...
2
Svar
39
· Visningar
3 902
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar