Back on track hela dagen

sommarminne

Trådstartare
Hejsan. jag har en häst hemma med en gaffelbandsskada på höger fram. veterinären var ute idag och då frå¨gade jag honom om back on track och han sa att han hört mycket positivt om de men att han hade för lite vetskap om hur länge jag kunda ha på dem.
Nu är det så att jag inte har möjlihet att ta av lindorna på morgonen så min fråga är om någon vet om de funkar att ha på dem dygnet runt eller ska man varva med vanliga lindor när man vant in honom? hur gör ni på era hästar?:confused:

Sv: Back on track hela dagen

min häst hade dem dygnet runt i tre veckor när hon vrickade sin kotled. enda gången benen luftade var när jag lindade om dem. vet ej vad tillverkarens rekommendationer säger, men för oss fungerade det iallafall bra.

jag har backontrack både på mig själv och hästen.

Jag har ingen erfarenhet av att ha dom dygnet runt men när min egen knäskada var som värst tog jag på skydden kl 6 på morgonen och tog av dom 22 på kvällen. Det var faktiskt ganska skönt att slippa dom ett par timmar även om de verkligen gjorde nytta där de satt. Min nervskada i knät (efter en omkullridning) fick fart på läkningen när skyddet kom på.

Min häst har ungefär samma schema. På med dom på morgonen vid 06 och av med dom vid kvällsmaten ca 19:30. Han har dock ingen akut skada utan har dom p g a svaga kotleder fram och jag tycker att han tillsammans med ny hovslagare och ny sadel blivit MYCKET bättre.

Om jag var du så skulle jag ta av dom kortare perioder för jag tror att huden behöver luftas och skadan behöver omtag. Annars kanske kroppen vänjer sig vid ett nytt "normaltillstånd" men observera att detta är bara vad jag tror. I slutänden är det du som fattar besluten.

Vänligen Kokopelli Mana som verkligen kan rekommender skydden

jag funderar på att ha på dom lite mer nu i början så att man får igång läkningen lite och sedan köra varannan dag eller så. tänkte att jag skulle försöka ring till någon säljare av back on track ch höra vad dom tror om det hela. jag vill ju inte att det i slutändan ska bli sämre

Inte haft några problem att ha BoT dygnet om, varken ryggstycke eller lindor.

MEN, jag har av princip aldrig några lindor dygnet runt, utan på morgonen SKA de lindas om. Helt enkelt för det brukar finnas massa strö etc mellan padden och hästbenet efter en natt i boxen, och jag vill inte de ska behöva gå runt med det/få skav.

Min mamma sköter hästarna när jag jobbar dygn, och jag kräver inte hon ska linda på/av. Så jag har löst det genom att köpa sådana där 'snabbstallbandage', Hööks har, Jacson har och finns kanske fler. Men en mjuk, fluffig padd (som en bit av ett duntäcke) som med kardborreband sitter fast i ett neoprenehölje, som i sin tur stängs med kardborreband. Går snabbt och enkelt ta av/på även för de som är ovana att linda.

BoT finns nu även med kardborreknäppen, dvs som snabbandage. Någon måste väl kolla till hästarna omd e är på lösdrift/ta ut dem om de står på stall på morgonen, och någon typ av snabblösning borde göras att de kan tas av/sättas om på morgonen?

BLÖTA bandage gagnar dessutom ingen häst, så slänga ut med stallbandage i lerig hage, eller när det ösregnar är ingen hit alls, så jag avråder starkt från att vara i sitsen där hästen går ut med nattbandagen utan att någon lindar om dem, och även kan plocka av helt vid behov (pga väder etc). Står hästen på boxvila räcker det ju med att linda om, och då kan man kanske acceptera spån emellan, samtidigt står hästen på boxvila är garanterat någon där på morgonen, och då anser jag det vara bättre att den personen ser till att lufta benen och borsta av ev spån/halm.

Det går alldeles utmärkt att ha back on track dygnet runt!! Förutsatt att hästen har blivit van vid att ha dem på under allt fler timmar!

jag har inte pratat med dom i stallet än om dom kan tänka sig att ta av lindorna men jag ville bara se att det funkar att ha dom så pass mycket om ev. inte någon kan hjälpa mig. jag får se hur han reagerar på paddarna och hoppas att hans skada blir bättre men jag har bara hört positivt om Bot så jag håler tummarna:bump:

Knapplån. Är det någon som har provat back on tracks snabbandage, dvs dom med neopren på utsidan, att ha dom en hel natt. En kompis hade nämligen fått en varning från en veterinär att det kan bli blisterskador om man låter dom sitta en hel natt, pga av att fukten inte kan komma igenom neoprenen tydligen.. Jag har nämligen beställt sådana men blir nu lite orolig om dom går att använda på natten som jag tänkt.

Inte anv just BoT:s snabbandage med neoprene, men jag har andra snabbandage, med neopreneutsida, sen mjuk, tjock 'padd' i dem (som följer med, jättetjock och fluffig) och så har jag BoT under det.

Absolut inga problem med för tätt. (Däremot om du tar BARA neopreneskalet t ex, då blir det för tätt). Så är bara padden fluffig så det blir luftigt så tror jag inte det är problem? Jag brukar få hälla ur en dos spån innanför, just för att det inte går att dra åt så att det blir 'tätt'.

Har en liten fråga...min häst har genomgått en arthroskopi där dom har varit inne i leden och han måste stå med ett bandage i flera veckor. Kan man sätta BoT snabbandage ÖVER det första bandaget? Vad tror vi om det?...

Knapplån. Är det någon som har provat back on tracks snabbandage, dvs dom med neopren på utsidan, att ha dom en hel natt. En kompis hade nämligen fått en varning från en veterinär att det kan bli blisterskador om man låter dom sitta en hel natt, pga av att fukten inte kan komma igenom neoprenen tydligen.. Jag har nämligen beställt sådana men blir nu lite orolig om dom går att använda på natten som jag tänkt.

aha, nu blir jag oxå lite nervös...har preciiis beställt såna o jag tänkte oxå ha dom på min häst på nätterna...

Köpte sådanna till våran häst då han blev skadad hö.fram
Dels så rekomderar tillverkarna max 6 tim/dag på dessa paddar, våran häst slet sönder sina ,det blir hemskt instängt . När vi lindar med vanliga BoT paddar har vi inga problem att ha dom på hela dagen eller natten.Jag upplever även att med de vanliga paddarna så får benet en behaglig värme efter användandet , detta upplever jag inte med de nya.( kanske för att det är svårare att få dem att ligga mot benet ,det blir lite knöligt)

Min veterinär rekomenderade dom senaste med neopren ytterst och kardborrespännen pga att dom kan du aldrig sätta för hårt, vilket du kan göra om du lindar och det kan skada senor och gaffelbend enligt honom. Jag har använt mina från och till i fyra månader. Man ska tydligen bara använda dom tre veckor i stöten för att sedan göra ett uppehåll på någon vecka. Lycka till

Ser att det är ett tag sen du postade det här men... :crazy:

Enligt tillverkarna och terapeuter jag pratat med ska man i början vara väldigt noga med att VÄNJA hästen successivt vid BOT. Först några timmar, sen en hel natt och så småningom så mkt som det behövs.
Vad gäller akuta skador är jag inte helt säker, men man ska nog vara lite försöktig så man inte "brassar på" för mycket.

Använder själv BOT (både ryggbälte och polokrage) och var noga i början med att vänja kroppen, vilket verkligen gav resultat och det kändes skönt. Fick verkligen effekt!
Min mamma däremot läste inte instruktionen och hade sin krage i nästan 1½ dygn och fick sån verkan att hon blev väldigt öm.
Lite för mkt av det goda så att säga! ;)
Och samma sak kan hända hästen! Men som sagt; så fort kroppen vänjt sig är det bara att köra på! De är toppen! :bump:

*KL*
Som jag sagt tidigare i tråden:
Jag har haft BoT+ fleccebandage upp till 24 h i sträck, inga problem. Även haft Neopreneskal + BoTpaddar i samma tid, inga problem. Dock inte BoTs orginal, utan tog neopreneskalet från andra snabbandage. Men neoprene likförbenat. Och har sen jag svarade sist kört det på samma sätt på ytterligare häst/ar. Inga problem.

Liknande trådar

Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
1 131
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag har återigen stukat fotleden, vilket gjort dem svullen. Brukar då använda linda på dagen för att få stabilitet när jag går och...
Svar
12
· Visningar
1 044
Senast: Scata
·
Utrustning Hej! Jag ska börja ha back on track stallbandage på nätterna på min häst. Men har inte hunnit köpa än. Jag har back on track paddar som...
Svar
1
· Visningar
823
Senast: LilaTiger
·
Utrustning Man blir ju gärna lite shoppningbenägen när man har en häst med problem som man tror sig kunna förbättra på så sätt, men jag vet att det...
Svar
12
· Visningar
2 219
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka