Back on track frågor! Ni som har back on track:)

Kokosboll

Trådstartare
Hallå hästfolk! Är det någon här med erafrenhet av back on track som kan berätta lite positivt o negativt? Ni som använder det på era hästar är ni nöjda med resultatet? berätta gärna :idea:

Har nu på senaste tiden funderat på o skaffa mig back on track täcke och lindor till min häst just för förebyggande syfte & sen börjar han bli lite till åren och lite mer stelare o så.

När rekomenderas back on track täcket att användas,är det efter ridning elr innan ridning elr spelar det ingen roll? Ni som har back on track lindorna brukar ni använda dom innan träningspasset elr efter? både och?

Har hört av vissa hästfolk att om man tvättar back on track täcket/lindorna så försvinner viss effekt och täcken lindorna blir sämre,är det så? :/

Hoppas någon/några vill svara:) Och gärna med så mkt svar som möjligt:)

Sv: Back on track frågor! Ni som har back on track:)

Jag har stallbandagen och knäskydd. Har använt dem till mitt sto som haft knäledsinflammation fram förut. Hon hade dem på natten efter att hon ridits. Vet inte om de hade nån effekt.

Men köpte iaf handleddskydd till mig själv i GLoben i november för jag får ont i handlederna ibland. Och det var underbart värken blev mindre direkt! Så nu vill jag ha fler produkter därifrån till hästarna när jag vet att det funkar på mig själv.

Jag har stallbandagen och knäskydd. Har använt dem till mitt sto som haft knäledsinflammation fram förut. Hon hade dem på natten efter att hon ridits. Vet inte om de hade nån effekt.

Men köpte iaf handleddskydd till mig själv i GLoben i november för jag får ont i handlederna ibland. Och det var underbart värken blev mindre direkt! Så nu vill jag ha fler produkter därifrån till hästarna när jag vet att det funkar på mig själv.

Okej ja:) Har sätt att det finns back on track till människor också,är lite intresserad av det där ryggskyddet då jag haft problem med ryggen, men funkar det äre ju kanon=)

Har snabb-paddar och vanliga nattpaddar från BoT till hästarna. Använder de ungefär en gång i veckan, ibland två, har hört att man inte ska använda de för mycket. Kommer inte ihåg varför, men någon kanske kan svara på de? :)

Jag använder de i förebyggande syfte och tycker att de känns jättefina i benen efteråt. Har en farbror på 17 (han har blivit gammal med åren!:eek:) och han är helt ren i benen. Använder BoT blandat med milano-paddar på honom och de verkar ju fungera. Alla hästar är skadefria och friska!

Jag har testat deras korsett och den fungerade bra, mamma har tennisarmbåge och de känns bättre med armbågsskyddet tycker hon. Mammas karl har problem med nacken och kör med nackskyddet och älskar de ;) Så lite bra måste de ju bara!

Har snabb-paddar och vanliga nattpaddar från BoT till hästarna. Använder de ungefär en gång i veckan, ibland två, har hört att man inte ska använda de för mycket. Kommer inte ihåg varför, men någon kanske kan svara på de? :)

Jag använder de i förebyggande syfte och tycker att de känns jättefina i benen efteråt. Har en farbror på 17 (han har blivit gammal med åren!:eek:) och han är helt ren i benen. Använder BoT blandat med milano-paddar på honom och de verkar ju fungera. Alla hästar är skadefria och friska!

Jag har testat deras korsett och den fungerade bra, mamma har tennisarmbåge och de känns bättre med armbågsskyddet tycker hon. Mammas karl har problem med nacken och kör med nackskyddet och älskar de ;) Så lite bra måste de ju bara!

Okej man kanske inte ska använda för ofta heller:/ Har också hört att det inte är bra att använda back on track för ofta men vet inte varför men hoppas man kan få svar på det här:)

Jag har ryggskyddet...och en hel arsenal med BoT produkter :-) Är bara så nöjd. Har till hästarna också...nättäcke, wraps, ryggvärmare, hasskydd, schabrak....ja, jag gillar allt...och tror på att det funkar:)

Lite ½ knapp:
Brukar det avra några special priser på BOT produkter på GHS? Tänkte om jag ska beställa det jag vill ha eller vänta nämligen.
Är så trött på att ha ont... :mad:

Du som har rygg skyddet till din häst har du provat back on track täcket oxå elr tkr du rygg skyddet funkar bäst??=) Funderar på vilket som e bäst:confused: Antigen o köpa back on track täcket elr det där rygg skyddet. Min häst e då lite stel i ryggen/korset o har haft problem med låsningar till o från. Vilket e då bäst o använda ryggskyddet från back on track elr täcket ??? :confused:

Elr har rygg skyddet samma effekt som hela back on track täcket?

Jag använder nättäcke, knäskydd samt arbetsdamasker till hästarna och t-shirt till mig.
Är supernöjd med resultatet!
Min ena häst har haft lite problem med frambenen, galla och svullnad, men har blivit mycket bättre sedan jag börjat använda arbetsdamasker samt knäskydd.
Nättäcket är super då det täcket hela hästen förutom hals. Har tidigare använt ryggskydd men tycker mest att det var besvärligt. Täcket är tusen gånger smidigare och täcker mycket mer av hästen

Hej!
Använder back on track både till mig själv, gubben och hästarna! Och ja... det har effekt. Till oss människor är det smärtstillande ( kan inte svara för hästarna :crazy:) men det hjälper med bandagen, benen blir helt "rena" efter användning på natten. Vår shettis blir överansträngd och får troligen träningsvärk av att pulsa i snön, så hon står med ryggstycket, blir ett helt täcke på henne :rofl: men annars brukar vi låta hästar som jobbat lite hårdare stå med det ett par timmar efter, och även om någon är stel får de värma upp med ryggstycket på sig, för att få musklerna varma och mjuka innan hårdare arbete.

Skulle gärna ha ett täcke, men fördelen med ryggstycket är att du kan fästa det på insidan av ett annat täcke, och då passar det alla hästar oavsett storlek. :bow:

Anledningen till att man inte ska använda det " för ofta" tros väl vara att om det smärtlindrar så kan man ju luras att tro att en skada är läkt, och ta i för mkt. (Farligt att ta i för mkt och anstränga en skada som inte gör ont.) Sedan är det väl som med de flesta alternativa produkter, att kroppen vänjer sig om man använder det jämt, och då minskar ju känslan av effekten. Blir immun kan man säga. Vi brukar köra tex bandage 1-2 veckor, och sedan vara utan 1 vecka.

Vi använde BoT på våran häst under konvalecensen när hon fick en skada i kotsenskidan och det läkte mycket bättre än väntat:)

Man ska inte använda de för länge i början och max 8 timmar i taget sen, prova på dig själv så är de ju lättare att känna:) Sen är ju alla olika känsliga, min mamma använder nackskyddet och hon kan bara ha det några timmar sen känner hon sig konstig, får hjärtklappning m.m. men hon har dock bara haft det sen i julas så det är nog lite invänjningstid på det:)

Det verkar bara vara positivt med back on track=) Men sitter o funderar på om jag ska köpa back on track täcket elr bara rygg skyddet!? Min häst är stel öm i ryggen/korset. Så vilket tror ni blir bäst? ryggplattan elr back on track täcket?

På hööks hemsida läste jag att back on track rygg skyddet va jätte bra till hästar med rygg problem/kors problem och det e ju det min häst har. Och om själva back on track täcket stod det inte nåt om det. Men kanske e samma sak fast rygg skyddet o täcket ser olika ut??

Det verkar bara vara positivt med back on track=) Men sitter o funderar på om jag ska köpa back on track täcket elr bara rygg skyddet!? Min häst är stel öm i ryggen/korset. Så vilket tror ni blir bäst? ryggplattan elr back on track täcket?

Jag skulle hellre satsa på täcket, men det är mitt personliga val. Jag sålde mina ryggstycken, helt enkelt för det ändå aldrig blev av att de användes iom att det var bökigt flytta dem mellan olika täcken etc. Ett helt täcke skulle för mig vara enklare och därför användas mycket mer.

Jag har/har haft ryggstycken, hasskydd, knäskydd, paddar, snabbandage, nackkrage till mig, armbågsskydd till mig.

Håller med helt. Hade också ett ryggstycke förut, men använde det aldrig blir för bökigt. Ska köpa nättäcket istället tror jag.

Men ryggstycket och täcket har samma effekt va?=) tänkte eftersom på hööks hemsida stod det nåt om att ryggstycket vad bättre mot ryggproblem än själva täcket man kan läst fel:S

Jo ang täcket så fanns det ju olika sorter...funderar på nät täcket elr feectäcket men vet inte vilket som blir bäst. Nät täcket va tydligen det mest sålda på marknaden,det kan dom ju ha under vilket täcke som helst o även på sommaren:) elr så funderar ja på fleectäcket men blir ju lite träligt om man vill ah de på sommaren:/ vad tror ni?

Jag skulle köpa nättäcket. Jag har iofs inte provat det, men det är enligt samma devis som mitt förra svar. Det är det som är enklast att använda oavsett årstid, annan täckning osv - dvs det är störst chans att det verkligen används.

Av samma anledning föredrar jag snabbandagen före paddarna. Att sätta på/ta av ett par snabbandage tar inte många minuter. Att stå och linda på/av däremot tar mer tid och är bökigare. Dvs större risk - iaf om man är som mig - att de bara blir liggande. (Däremot om man brukar linda när man rider, ha gärna ett par paddar med, BoT fungerar allra bäst om hästen rör sig samtidigt)

Jag håller med Alexandra_W ang nättäcket.
Ryggstycket täcker ju ENDAST ryggen medans nättäcket kommer åt i princip HELA kroppen. Täcket arbetar på betydligt större område. Nättäcket kan du som sagt ha hela året, och under vilket täcke som helst då det är tunt. Fleecetäcket är säkert också bra, har inte provat, men du knappt använda det sommartid, och inte heller på häst med mycket päls.

Smaken är som baken, men det är vad jag tycker.

Både jag och hästen använder BoT, hästen har stallbandage pga pålagring i kotleden och jag har både en tröja och ett ryggbälte pga problem med rygg och axlar + handleder, tröjan täcker även handlederna (mudd).. Vill även ha långkalsonger då jag har problem med lederna men som student får hästen gå i första hand och mina "behov" i andra hand ;) Hästen är mindre stel och jag får mindre ont, jätteskönt!

Även jag rekommenderar nättäcket/fleecetäcket istället för ryggtäcket, har en i stallet som har det och är jättenöjd :)

Liknande trådar

Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
1 112
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag har återigen stukat fotleden, vilket gjort dem svullen. Brukar då använda linda på dagen för att få stabilitet när jag går och...
Svar
12
· Visningar
1 039
Senast: Scata
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 655
Senast: Stergo
·
Utrustning Man blir ju gärna lite shoppningbenägen när man har en häst med problem som man tror sig kunna förbättra på så sätt, men jag vet att det...
Svar
12
· Visningar
2 216
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Uppstigningspall