Back chinc? Vad använder man??

skuggi

Trådstartare
Hallå :)
Första gången inne här i westernforumet..

Det är så att jag har en islänning som vi har en (bomlös) westernsadel till, helt utan att kunna något om wetsern i övrigt... Nu är han under inridning, och idag fick han lite bus och gjorde ett par bocksprång och JISSES vad sadeln lyfte i bak! :eek:
Stackars maken hade inte en chans utan dråsade i backen..

Ja, nu har vi sett att man kan ha en gjord eller så där bak, som liksom stoppar sadeln vid liknande tilltag, men som man alltså inte spänner hårt. Skulle vilja ha en sådan, men var hittar man det?? Använder ni bara samma sort som ni har framtill? Eller bara en läderrem?

Hjälp mottages tacksamt! :bow:

Sv: Back chinc? Vad använder man??

Du har såna ringar på sadeln att fästa den i. Först e d en läder "stroppar" (har säkert ett namn )på varje sida som hänger i varsin ring,dom brukar väl följa med sadeln annars finns d väl o köpa på välsorterade western affärer. I dom fästs bakgjorden sen. Du får säkert en bättre förklaring än detta.
Jag har bakgjord på min hon e lite i rörligaste laget ,bäst d sitter fast ordentligt.:)

D kan ju va bara "skåror" i stället för ringar,där du fäster bakgjords remmarna..
Men finns d såna ringar eller skåror o fästa remmarna i en sån sadel annat än ev, ringar o fästa packning el dyl med.??

Senast ändrad:

Jodå, det finns såna ringar baktill, inga remmar dock, men det kan man ju köpa..

Men vad för gjord har du då som bakgjord? Använder du bara typ en likadan som den andra, eller ska det vara en speciell?

På en DVD har jag sett att vanliga gjorden och bakgjorden liksom sitter ihop med en liten rem mitt under magen. Någon som har så? Måste det vara så eller är det bara..ja, vadå?

Bakgjorden är som en tjockare läderrem, alltså inte som en vanlig gjord, den ska inte spännas hårdare än en att en knytnäve får plats mellan magen och gjorden, och absolut inte för lös så att hästen kan fastna med en hov. Den MÅSTE sitta fast i sadelgjorden med en rem, annars finns det stor risk för olyckor. Men om du åker till en westernaffär vet dom precis vad du ska ha och dom kan förklara exact hur du ska sätta fast den.

Här finns en bra bild på en bakgjord.
http://www.statelinetack.com/itemdy00.asp?T1=SLT731627

Senast ändrad av en moderator:

Tack så HEMSKT mycket för svar! :bow:
Jisses, tänk om jag bara satt dit en vanlig gjord :eek:

Hmm.. det finns inga westernaffärer här där jag bor, har kikat på internet men inte hittat någon affär som har en sådan bakgjord... Några tips på internetbutiker? Eller ska jag behöva beställa från "over there"? :crazy:

Jodå d finns på internet,gå in på hästlänkar företag här på buke,o kika in på dessa som säljer western saker.Alla kanske inte har ,men d finns nåra som har så kolla där :)
Komihåg: att om d inte finns på när du köper.. Måste sadelgjorden o bakgjorden sitta samman under magen med ett snöre eller läder rem om d finns med.

Senast ändrad:

Ok, tack, ska ringa runt, kanske de bara inte har dem på webshoparna...
Jo, jag ska se till att få en rem som håler ihop gjordarna.
Tack så hemskt mycket för er hjälp!
:bow:

Har kollat lite dom e inte billiga precis ... Du får nog lov att köpa både remmarna o bakgjorden samtidigt som hör ihop så att d passar får inte va för smala remmar..

Vet inte om du är främmande från att köpa på ebay, men med dollarn så låg, så lönar det sig att köpa därifrån och utbudet är väldigt stort. Här finns ett set som jag tyckte såg fint ut (men man kan ju aldrig vara hundra, bilder kan vara missvisande)
http://cgi.ebay.com/Western-Rear-Gi...oryZ3167QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Har inte kollat om dom skickar till Sverige, men frågar man så gör dom ofta det ändå, annars finns det massa andra som säljer.

ALDRIG bukgjord utan den lilla remmen mellan!!! Kolla på western.nu och butiker.... där finns det massor av olika företag som säljer till olika priser.

Ebay e bra köpt en hel del mest huvudlag o bett mm . Där kan du kolla ,har man börjat köpa e d inge krångligt me d . Tar bara lite lång tid kansske , ca 2 veckor för ett paket. Men dom e så trevliga som jag köpt av, lätt o betala med paypal oxå smidigt o bra.

Jo, har handlat på ebay förut å det har funkat bra, såg också några fina där till bra priser...
Jag ringde till en svensk ÅF för att höra lite, och jag förklarade varför jag ville ha en. Men då lät det på henne som att en bakgjord inte alls skulle hjälpa eftersom man inte spänner den hårt?

Vad tror ni?

Problemet var ju alltså att när pålle bockade så for bakändan på sadeln upp jättemycket, så man inte hade en chans att sitta kvar.. Jag hade perfekt utsikt rakt bakifrån :crazy:
Det är ju lite knepigt tycker jag, med gjorden på westernsadlarna, den sitter ju liksom väldigt långt fram på sadeln, känns som att sadeln nästan kan tippas fram av gjorden?

Nu har jag ju inte sett ett bocksprång bakifrån med en vanlig sadel, kanske brukar de fara upp sådär i bak?
Men vad tror ni? Skulle en bakgjord hjälpa?

Det beror ju på hur mycket sadeln åkte upp, men när du beskriver det så låter det som om sadlen stod på ända, vilket absolut kan hända, det är därför man har en bakgjord. Så jag förstår inte varför tjejen i affären säger att den inte behövs, men hon kanske inte förstod att sadlen åkte upp såpass mycket. En bakgjord är inte spänd därför att när hästen rör sig och använder sina magmuskler, till att ex. bocka som i ditt fall spänns musklerna och magomfånget blir större och då blir gjorden spänd, skulle den vara spänd från början skulle det inte vara särskilt bekvämt för hästen. Gjorden är inte där för syns skull eller för att hålla fast sadeln som en sadelgjord, den är där för säkerhets skull just för att förhindra att sadlen "bockar av" ryttaren så att säga. Det är ju vanligast att använda den vid arbete med boskap och uteritter, när det är snabba rörelser både av häst och ryttare och mycket klättring utför. Om du känner att du behöver en bakgjord så tycker jag att du ska skaffa en.

Hittade en enkel modell hos Börjes under "tillbehör westernsadel", kanske kan räcka om ni inte ska dra runt några grejer med hornet :)

Hittade en enkel modell hos Börjes under "tillbehör westernsadel", kanske kan räcka om ni inte ska dra runt några grejer med hornet :)

Lyckades inte länka men här kommer bilden
4420.jpg

Det är inte lämpligt att använda bak/flank-gjord att spänna fast sadeln med.
Bakgjorden skall sitta så löst mot hästen att den inte har någon inverkan vid ridning och så tight att hästen inte kan fastna med något emellan (grenar, hovar…). Syftet är att fånga upp eventuell kraft som drar i hornet, så att sadeln inte tippar framåt.

Att dra något med en bomlös sadel är definitivt inte tillrådigt…

Att rida in en häst med bakgjord kräver erfarenhet och är väl inte det första man bör pröva.

Mitt tips är att ni rider in hästen i en sadel ni vet sitter som den skall, oavsett modell, utan att behöva modifiera den.

Som sagt tänkte jag inte dra något i hornet, det är den inte gjord för.. Däremot ville jag just ha något som hindrar sadeln att "tippa fram" om rumpan skulle vara uppe och fara sådär igen :crazy:

Hur kräver inridning med bakgjord mer erfarenhet? Är det mer att tänka på osv? Berätta gärna, jag vill såklart inte strula till det :p
Jag tänkte lite på vad han gör om han bockar och då känner att det spänns kring magen av bakgjorden, då kanske han blir ännu spattigare? :crazy:
Men det borde han väl kunna vänja sig vid utan ryttare först, och när han inte bryr sig kan man sitta upp. Han har inte haft några problem med sadelgjord osv som spänns kring magen, så jag tror inte han skulle bry sig...

Men berätta gärna som sagt, om dina erfarenheter, jag har inge vidare koll på western-grejer som sagt..

den ska inte spännas hårdare än en att en knytnäve får plats mellan magen och gjorden, och absolut inte för lös så att hästen kan fastna med en hov.
.

Bakgjorden skall spännas så att den ligger an mot magen, så att hästen inte kan få in hoven , eller om du rider ute i terrängen att en sinne eller stör fastnar. så ditt råd är inte bra, Lillaida. det kan skapa olycka!:devil:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Retrievertråden

Hästrelaterat

Tillbaka