Babypelham och två tyglar?

0210nemo

Trådstartare
Nu har jag köpt ett babypelham till min häst men jag vet inte om jag ska ha en delta eller rida på två tyglar, hur rider man på två tyglar egentligen?
Sen så undrar jag ifall man ska haka loss kindkedjan när man tränsar och sedan haka på den igen och hur den ska sitta?

Be din tränare om hjälp. Hur de ska ha tyglarna beror på din häst. Be också om hjälp att anpassa bettet och hur du ska tränsa.
Lycka till.

Nu har jag köpt ett babypelham till min häst men jag vet inte om jag ska ha en delta eller rida på två tyglar, hur rider man på två tyglar egentligen?
Sen så undrar jag ifall man ska haka loss kindkedjan när man tränsar och sedan haka på den igen och hur den ska sitta?
Ridning på två tyglar och ridning på skarpa bett är inget man ska experimentera med själv om man inte redan kan det.

Du behöver hjälp av din tränare för att passa ut bettet, och för att få råd om hur du ska använda det. Det går utmärkt att förstöra en hästs mun om man inte kan passa ut ett bett, det är t ex viktigt hur lanerna och gommen är utformade, för att veta om bettet passar.

Liknande trådar

Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 223
Senast: Oknytt
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag bytte för några månader sen till ett par biothanetyglar med metallhakar istället för vanliga spännen. Det blev mest så för att de...
2
Svar
22
· Visningar
2 535
Senast: Hoarfrost
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 197

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka