Babynest erfarenheter

K

Klockmalvan

Är der någon här som haft babynest? vad tyckte ni? (bebisen?)

Sv: Babynest erfarenheter

Sonen är väldigt förtjust i hundens säng och tycker det är mysigt där. Är alltså en hundsäng som är i mjukare material och med ludd.
Har varit uppskattad länge nu:)

/för snål för att köpa riktigt babynest

Min kotte ligger ju iofs i tryggt förvar i magen än så länge, men vill bara tipsa om att det är ganska busenkelt att sy ett eget babynest om man inte vill spendera så mycket pengar. Jag tycker det verkar supersmidigt att ha ett sånt.

Ett mjukt udda påslakan ur skåpet, tre meter kantband och några IKEA-kuddar är vad mitt har kostat - dvs typ 60 spänn totalt :)
Det finns mönster och tutorials på nätet.

:D Nä tyvärr så är det ju så.... har tänkt ganska många gånger att det vore bra men jag snålar ihop varje gång jag är på väg att komma till skott. ;)

Vi hade ett babynest i vardagsrummet. Det funkade bra. Dock ville vi inte köpa två så i sovrummet tog vi en stor filt 2x1,5m och rullade ihop och surrade med ett snöre längst ner så den satt ihop. Sen hade vi 3 fleecefiltar som vi alternerade med att lägga ovanpå och runt. Funkade faktiskt bättre än det köpta nestet eftersom det gick lättare att forma och var lite längre så sonen inte växte ur det lika fort.

Kostade oss några nya Ikea filtar som vi ändå haft nytta av.

Ett annat tips är att lägga ett fårskinn i "nestet". Gör det mysigt och lagom varmt. Vi hade en liten spygurka till son så det funkade inte så bra för oss dock.

Mvh Miks

Det finns tvättbara fårskinn! :idea:

jag fattar inte riktigt, sitter de fast liksom? :o

Mm men spygurkan kräktes vanligtvis 10-20 ggr om dan. Snäppet enklare med fleece som nästan är torrt när man tar ut ur tvättmaskinen.

Vad menar du med sitter fast? Babynestet går att bära omkring men vi ville ha fasta positioner och hade bäddat ett i sängen (det med filt=inte så mobilt) och ett i vardagsrummet. Var det så du menade?

Mvh Miks

Vi hade ett babynest i vardagsrummet. Det funkade bra. Dock ville vi inte köpa två så i sovrummet tog vi en stor filt 2x1,5m och rullade ihop och surrade med ett snöre längst ner så den satt ihop. Sen hade vi 3 fleecefiltar som vi alternerade med att lägga ovanpå och runt. Funkade faktiskt bättre än det köpta nestet eftersom det gick lättare att forma och var lite längre så sonen inte växte ur det lika fort.

Kostade oss några nya Ikea filtar som vi ändå haft nytta av.

Ett annat tips är att lägga ett fårskinn i "nestet". Gör det mysigt och lagom varmt. Vi hade en liten spygurka till son så det funkade inte så bra för oss dock.

Mvh Miks

Var ert babynest inte flyttbart? Eller varför annars ha två, snarare än att ta det till vardagsrummet när man behöver det där, och till sovrummet när det behövs där?

Är der någon här som haft babynest? vad tyckte ni? (bebisen?)

Vi har ett, tycker det är väldigt praktiskt när det blir trångt i sängen och man är rädd att bebisen hamnar i kläm. Bebisen har gillat att sova i det sen första natten på bb.

Till första barnet tyckte jag det verkade vara en rätt onödig pryl, men nu när vi skaffade ett till barn nummer två, så är det faktiskt rätt användbart. Iofs är det ju mindre plats i sängen nu också med två barn.

jag kanske har tänkt helt fel, men det visar sig väl...

Det jag tycker verkar så himla smidigt och bra med ett babynest är att man kan lägga bebisen lite "var som helst" oavsett var i huset man är - och så med bonusen då att det inte blir så hiskeligt stort i vaggan eller korgen, samt att bebis kan ligga i vår säng utan att riskera att bli rullad på eller kilas fast mellan madrasserna ;)

Åååh! det var så du tänkte! ;) då fattar jag.

Jag har ju inte hunnit föda min dotter ännu.... men har köpt ett babynest, hoppas verkligen att det kommer till annvändning.

Tänkte ha det i samband med samsovning i vuxen sängen och ev även för att få en mindre mysigare plats i spjälsängen eller i vardagsrummet i soffan när man är där. Återstår att se.... Men hittade en riktigt fin för okej pengar. Svensk tillverkad för 549:-

Rekommenderar! Min lilla tös har använt sitt babynest väldigt mycket och trivts kanon i det. Det finns många som säljer nysydda på Tradera!

:) det blev ett grönrutigt. Från tradera, 450 kr inkl. frakten var överkomligt tyckte jag. ;)

Vi hade babynest till vår son, han sov i den till ca 5 månaders ålder. Vi samsov, så då var det väldigt bra, speciellt första tiden när de är så små och känns så "ömtåliga". Väldigt smidigt också att kunna flytta bebis när han sover i nestet. Han somnade ofta vid bröstet när vi satt i soffan, så då la vi han i nestet. Så då var det bara att ta med sig hela alltet med bebis kvar i till sovrummet sen.
När han blev lite äldre så var den bra att träna magläge i, för han kom upp lite med överkroppen och kunde kika runt.
Vi köpte vår av en tjej som sydde på Blocket, betalade 450:-. Att köpa ett "orginal" för ca 700:- hade kännts för dyrt...

Liknande trådar

Gravid - 1år Är det någon som har/haft hörselkåpor till en bebis på 3 månader? Vilket märke och hur har passformen varit? :) Det är ingen...
Svar
11
· Visningar
546
Senast: VLMF
·
Gravid - 1år Fick efter min tredje graviditet åderbråck på ena benet, inte särskilt mycket. Men det har blivit mer och mer hela tiden sedan dess, nu...
Svar
10
· Visningar
871
Senast: Humla
·
Hästvård Undrar om noen har hatt inflammasjon eller annen skade i laddet mellan scapula og humerus i frambenen? Aven annen problematik der? Har...
Svar
3
· Visningar
242
Senast: Jeps
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
663
Senast: Bufera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?
  • Guldfasanerna