baby fram eller bak i bilen?

ako

Trådstartare
Som en del av er nog vet vid det här laget, så väntar vi vårt första barn om drygt en månad. Spännande...

Det jag nu funderar på är detta med babyskyddets placering. Första tanken är ju att den lille ska sitta bakåt i framsätet, men nu har jag börjat vackla lite. Visserligen är det säkert skönt att kunna titta till babyn när man kör, men det finns ju nackdelar också, som att man självklart måste koppla ur airbagen och att man faktiskt kan tappa koncentrationen på körningen.

Airbagen kan ju faktiskt RÄDDA vuxna liv, och fyller allltså en funktion där, och här i stan hände det faktiskt för ett par år sedan en olycka där en fotgängare dog för att föraren av bilen tappade koncentrationen då han rättade till något i barnstolen i framsätet. Visserligen ett exempel på miljonen kanske, men trots allt släcktes en ganska ung människas liv...

Med bakgrund av dessa två faktorer funderar jag nu på om kanske babyn ska åka bak i stället (och i såfall airbagen behållas intakt), och undrar vad ni rutinerade föräldrar ser för för- resp nackdelar med att ha babyn i fram- respektive baksätet?

Tack på förhand!

Sv: baby fram eller bak i bilen?

Jag funderade på samma saker igår. Vi har ingen egen bil men kan låna någon av föräldrarnas bilar när vi behöver. Men jag tror inte pappa är så pigg på att koppla ur airbagen i någon av bilarna om det inte är absolut nödvändigt.

Vi valde att koppla ur airbagen, hade henne fram då jag eller min man körde själva och var vi fler så satt hon bak där någon kunde hålla koll på henne.

Hon var en liten kräk och skrik bäbis så hade jag haft henne bak hade jag fått stanna och traska bak för att kolla till henne alldeles för många gånger varje bilfärd. hade antagligen aldrig kommit fram:D.

När vi bytte bort babyskyddet satte vi henne i mitten där bak men var inte helt nöjda med det efter ett tag då det kändes som att stolen skymde för mycket sikt bakåt. Så nu sitter hon återigen i framsätet, får se hur vi ska löas det när lillebror/syster kommer i januari.

Då finns det väl ingen idé att koppla ur airbagen i din pappas bil kan jag tycka?

Dom gånger ni lånar bilen kan nog bebben sitta i bak ( i mitten?)

Har Rasmus i bak, har sagt länge nu att vi ska köpa en såndär spegel men det har inte blivit av (=vi behöver den inte..) då ser vi honom i backspegeln och han kan se den som kör.

Ibland åker han i fram bara för jag är bekväm, lättare att sätta stolen där. Men 9/10 åkturer sitter han i bak, även när vi åker själva med honom.

*kl*

Jag har mina bak, dels for att de ar tva ;) och dels for att det ar olagligt att ha babyskyddet i framsatet i England!! Men jag har speglar och tycker det funkar bra - fast arligt talat sa ar det aldrig nagra problem for oss nar vi aker bil for de sover mest eller sa sitter de nojt och leker :laugh:

Ur säkerhetssynpunkt så är bakåtvänd i baksätet bäst. (just gått bilbarnstols-utbildning)
Har dock inga egna barn eller erfarenheter :p

Har precis kommit hem efter att ha köpt ett begagnat babyskydd. Jag köpte en sån med bas så man enkelt bär med sig hela stolen in om bebis ligger och sover t.ex. Kanske också kan användas om man åker hem till bekanta en snabbis? Tänkte att då kanske bebis kan sova lite i den eller att den används som en typ av babysitter på golvet.

Hur som helst så blir ju stolen hög som ett hus med basen, den här har en stor suflett man kan dra ned också. Den är modell större, alltså rejäl och ombonad å mysig. Efter 1 kvarter slängde jag bak stolen i bakluckan för jag såg ju inte ett jota i sidospegeln. Det kan väl inte vara bra??? Speciellt om man bor i Sthlm som jag o byter fil jämt både hit o dit, jag måste ju kunna se i spegeln. Ser man i spegeln med ett mindre babyskydd utan bas eller?

Så det blir nog baksätet för denna....

Edit: Det var alltså ingen bebis i stolen som jag slängde in i bakluckan, hehe, bebis ligger inne i magen.

William sitter också bak. Eftersom vi hade för avsikt att köpa ny bil (eller rättare sagt en bil till) så ville vi inte koppla ur airbagen fram. När vi väl köpte denna kombi var William redan över ett halvår och trivdes med att sitta i lugn och ro i baksätet. Detta hade vi märkt genom att han hade svårt att somna när någon satt hos honom i baksätet, vilket ofta slutade med att han blev för trött och därmed ledsen. Men när jag var ute och körde själv med honom (vilket jag oftast var) var han så gott som aldrig ledsen. Jo, så vi struntade i att koppla ur airbagen i kombin också. I samma veva bytte vi från babyskydd till bakåtvänd bilbarnstol och eftersom den tar en del plats hamnade barnstolen tillslut i mitten i baksätet. Och det tycker vi är en utmärkt lösning! William trivs jättebra i sin höga placering i baksätet och med en sån där spegel kan jag även se vad som händer där bak.

I vår bil skymmer inte bilstolen när den är placerad i mitten, fast jag är ganska lång (trots att jag hissar ner sätet så lågt det går)...

Vi valde att inte koppla ur airbagen på passagerarsidan, och ha våra barn i baksätet.

Det har aldrig varit några problem att ha dem bak. Inte ett dugg krångligt.

Vi har två bilar, en med airbag och en utan. Så jag har honom både fram och bak. Eller hade i det lilla skyddet, nu sitter han mest i sin nya stol och den har jag fram bredvid mig. Det är praktiskt om man vill ploppa in nappen eller torka om de dreglar eller bara ge en ny leksak.

Ishtar, det är jättepraktiskt med ett babyskydd du kan bära med dej, i början kommer bebbe sova nästan hela tiden. När jag handlade t ex hade jag Sam i skyddet tvärsöver vagnen och nu har jag sett att de har speciella vagnar för just babyskydd. Rekommendationerna är att inte ha dem mer än (är det en timme? en och en halv?) en stund, sen måste de få sträcka på ryggen. Gör det med sunt förnuft helt enkelt.

Vi har bebben där bak, tycker det blir bäst för den som kör då. Om man vill kan man ju sätta en spegel på huvudstödet till baksätet så att man ser sin bebis i backspegeln.

Några reflexioner

Jag har haft alla mina barn i framsätet i babyskydd och senare barnstol, då har jag haft bil som saknade airbag på passagerarsidan.
För mig har det varit idealiskt.

Vad gäller bilar med airbag på passagerarsidan - går det att ta bort den så tycker jag att det är okej, däremot skulle jag ALDRIG nöja mig med att "koppla ur den". Airbagen utlöses av en liten knallhatt, dvs sprängmedel och det är lätt att gissa vad som skulle hända ifall bilen börjar brinna... Plus att jag inte skulle lita på att airbagen verkligen är ur funktion så länge den sitter på sin plats, urkopplad eller inte.

Skrev en tråd för att tag sedan om att vi hade en bil med nyckelavstängbar airbag, och jag hade Elina bak, men skulle gärna ha henne fram för att hon blev så lessen när vi körde ... hursom så gick inte det, och hon blev kvar bak, och nu är hon snudd på aldrig lessen i bilen, den gången det händer kan man stanna och ge henne nappen eller vad hon nu vill. Men hon har liksom lärt sig att i bilen sitter man fast och åker, hon tittar ut på trädtopparna och är nöjd. Eller biter på vad som nu finns i närheten eller sover. Och nu är jag glad att stolen hamnade bak, man ser dåligt när den är i fram plus att de pockar på ens uppmärksamhet. När man kör måste fokus vara på att KÖRA, för allas skull. MÅSTE man ge bebis uppmärksamhet skall man stanna, oavsett var stolen sitter.

Och bas är super, SÅ enkelt och bekvämt! Speciellt om du har en vagn du kan snäppa fast babyskyddet i också som vi har, smidigt övergång bil-affär till exempel.

Lycka till hur du än väljer att göra!

Oj, jag trodde att man var tvungen att ha bebisar fram! Verkar ju smidigt att kunna ha dom bak så att man slipper koppla ur airbagen.

Jag har bas i vanliga fall. Men ibland har vi haft stolen i andra bilar och satt fast med säkerhetsbälte. Eller borde ha gjort. Jag vet inte hur många gånger jag bara satt fast honom i stolen och så åkt... Så har jag glömt att spänna fast stolen också *suck* Vaddå van vid bas...

*kl*

Jag funderade lite på det där med bas. En del stolar står det att de har en bas men kan användas utan också. Är det bara ur smidighetssynpunkt det är bra med bas eller finns det några fler skäl (tex säkerhet).
Tänker igen på när jag ska låna föräldrarnas bil, jag tror pappas skulle vilja att jag monterade bort basen varje gång jag lånat bilen och då känns det smidigare att ha en stol man sätter fast i bältet varje gång istället.

Folksams rekommendationer är följande

"Sätt barnet bakåtvänt
Risken att små barn dödas eller skadas svårt är 5 gånger större i framåtvända stolar än i bakåtvända. Det visar både vår egen och andras forskning. Säkrast är att åka bakåtvänt i framsätet med urkopplad krockkudde".

Självklart för mig är att ha barnet fram och där sitter det i ca 3 år. Väldigt sällan vi tar ur stolen för att sitta fram då barn inte är med. Krockkudden är urkopplad.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka