B-vitamininjektion.

sassiball

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av det? Har precis fått hem en väldigt tunn liten treåring...som bara petar i maten men äter som väl är ensilage. Jag kan alltså inte ge fodertillskott så därför ska vet komma och ge henne en injektion.

Sv: B-vitamininjektion.

Jag vet inte riktigt vad du är ute efter för svar men B- vitamin i form av Beviplex är mkt vanligt att man ger till arbetande hästar intramuskulärt då det är bra för musklerna. En del stall ger det med ett par månaders intervall andra bara som hjälp till korsförlamningshästar. Du kan även pröva att blanda flytande B-vitamin i din kraftfodergiva då det ska öka aptiten hos hästar..Hoppas det går bra och lycka till...

Sv: B-vitamininjektion.

Jag skulle tro att det finns en annan anledning till varför din häst ratar kraftfodret. Stress - magsår t ex. B-vitamin är bra för tarmarnas motorik och ges bla intravenöst i samband med förstoppningar. Muskulaturen sägs må bra av b-vitamin och vissa påstår att b-vitamin underlättar i samband med pälsfällning/sättning. Det senare diskuteras.

Hos en frisk häst med fungerande tarm (och mikroflora) bildas erforderliga mängder b-vit i grovtarmen. Hästar med störningar, t ex diarré, kan med fördel ges extra tillskott.

Hur man ger vitaminerna, i fodret, muskel eller direkt i blodet, spelar ingen roll eftersom vitaminet oavsett tillförselväg hamnar i blodbanorna! Man ger alltså inte en intramuskulär injektion i en muskel för att få effekt där.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 203
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
750
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej 💁🏼‍♀️ Min häst har dåliga hovar så tänkte börja ge biotin och se om det hjälper. Frågan är bara vilken man ska välja? Nu vet man ju...
Svar
4
· Visningar
778
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 362
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18