Ida_79

Trådstartare
Vad är b-vitamin bra för? Min häst åt de hos sin gammla ägare!! Är det ngt för musklerna? Är kli bra för hästar som ska gå upp i vikt?
 
Sv: B-vitamin

Kan vara bra att ge vid pålssättning...
Hjälper väl inte direkt vid vikt uppgång.
Musklerna behöver protein, för att öka hullet energi.
 
Sv: B-vitamin

bra för hovar och päls... som för oss....
;)
 
Sv: B-vitamin

ytterligare frågor då om B-vitamin.

Har en häst som mer eller mindre är beroende av Bvitamin.

Han blir trött tjurig och allmänt konstig när han inte får det på ett par dagar.

Kan det vara farligt att alltid få Bvitamin??

Mvh Misssindra
 
Sv: B-vitamin

Har du en väl uträknad foderstat?? Där det inte är brist på något?
 
Sv: B-vitamin

hej å hå!
min lilla häst som är hos fodervärden,
får b-vitamin i spruta, fär det är något fel på
hans ämnesomsättning. han päls fällning har inte funkat som den ska...
Så även om man har en bra uträknad foderstat så kan hästen behöva extra vitaminer pga andra orsaker än brist i själva fodret...
hmm... låter kanske konstig för en del, men det funkar och han mår bra.
 
Sv: B-vitamin

Låter inte alls konstigt. B-vitamin är jätteviktigt för pälsbildning, det går alltså åt mer B-vitamin i kroppen under fällningsperioderna. Om hästen har brist på det tappar den inte vinter/sommarpälsen eftersom det inte bildas ordentligt med ny päls under. En häst i mitt stall äter B-vitamin under höst, vinter och vår då det bildas myket päls. (Damen har inte förstått att hon är ett halvblod utan bildar en riktigt kraftig ponnyvinterpäls :D under hela vinterhalvåret)

På sommaren har hon inte samma behov +att hon går ute och förser sig själv med det mesta hon behöver via gräset så då får hon inget extra.
 
Sv: B-vitamin

Hej!

I gruppen vitamin B ingår ett flertal olika vitaminer. De hjälper till så att hästen håller god aptit, håller vikten m.m De syntetiseras av mikrober i hästens tjocktarm och de finns oftast också i hästars normala föda tex i bete och havre för att bara nämna några exempel.

Hittills har den forskning som utförts kring vitamin B och häst inte kunnat bevisa att hästar specifikt skulle behöva det här vitaminet som tillskott vid varken pälssättning och/eller hårfällning. De situationer när hästen kan behöva ett extra tillskott av vit. B är om den har utsatts för situationer med mycket stress, tex långa transporter, vid sjukdom och/eller om hästen ligger i hård träning (typ galopp/trav/elit) och får höga kraftfodergivor.

När hästen blir sjuk (rejält sjuk alltså), så försätts hela kroppen i stress och det är vid sådan här tillfällen när mag-och tramkanalen troligen inte fungerar som den borde, och det kan vara ide att använda sig av tillskottpreparat.
Men, innan man springer iväg och handlar dyra vitaminer, kanske man ska tänka igenom vilken kvalitet man har på hästens grovfoder och vatten (och tillgång av detta), som ju trots allt är det allra viktigaste för en hästs välmående och hälsa.
 
Sv: B-vitamin

När det gäller päls så finns det en praktisk kunskap från hund att en stötdos Beviplex tillfälligt får ordning på hundar som fäller hela tiden. Vad jag vet har ingen visat vilket b-vit eller varför men det är knappast fråga om att man täcker upp ngn brist utan ngn annan effekt.
Man vet också att Beviplex sätter fart på tarmmotoriken knappast fråga om att täcka upp ngn brist här heller.
PL
 
Sv: B-vitamin

Vet att en del patella hästar får B-vitamin året runt då det hjälper dem
 
Sv: B-vitamin

Hästar med korsförlamning/muskelproblem blir ju också ofta ordinerade B-vitamin. Min tvååring kommer snart kissa rent B-vitamin är jag rädd. Behov täckt med råge i foderstaten, och så extra B-vit tillskott.
 
Sv: B-vitamin

Jag har lärt mig att inte ge b-vit året runt. Hästarna producerar b-vit själva i tarmen och den produktionen kan minska om man alltid set till att fýlla på med b-vit i fodret.

Jag upplever att vissa hästar blir känsliga i huden och griniga vid fällning. Jag tycker även att det blir bättre med b-vit då. Så jag ger dessa extra B under en period då.

I förebyggande syfte ger jag bara inför och under långa resor, innan hemfärd (efter tävlingen, oftast bara vid utlandsresor) och så. Då MÄRKER jag ingen effekt men jag hoppas att de dricker mera och äter bättre o så.

TEX Helenas hästar sprutades med b-vit + dropp så klart vid färjeolyckan så vi hoppas åtminstonde att det har effekt...
 
Sv: B-vitamin

Den teorin jag hört om det är att man får en slags "chock"effekt (liten) i kroppen som sätter igång processerna. En annan att det egentligen rör sig om proteinbrist.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Hos människor har man sett kopplingar mellan låga nivåer av D-vitamin och olika typer av rubbningar i ämnesomsättningen, medan...
Svar
0
· Visningar
179
Senast: Gunnar
·
Småbarn En vän till mig är gravid och väntar sitt första barn. Hon bor i Tyskland. Jag håller på att sätta ihop ett litet paket med bra att...
Svar
2
· Visningar
939
Senast: gulakatten
·
Foder & Strö Som rubriken lyder. Ska knappa hem linfröolja till mina boys, lutar åt den från Gunnarshögs. Har gett av Eclipse Biofarm å Emin förrut...
Svar
8
· Visningar
708
Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
385
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp