A

AtletShipping

hur länge kan man ge det som max?
Stallägaren sa att om man ger b-vitamin för länge tjockar det upp blodet.. stämmer det? Och att det är farligt att ge för länge.
Men sen säger hon att hon ska ge sin häst det i 2 månader, en annan dag säger hon att man inte ska ge merän max 2 veckor :confused:
Fattar ingenting..
Varför ger man det förutom då som det står på dunken för pälsättning/fällning, aptitlöshet, ökad fertilitet har hört man kan ge det för andra saker men kommer inte på vad?
Då menar jag sån B-vitamin som är på dunk med även B12 i och är flytande och rosafärgad.
 
Sv: B-vitamin

Tänk att jag förundras alltid över hästfolks kontiga påståenden..vad tusan får dom allt i från ?? *tjockar upp blodet* *smord i magen* *torka upp magen* och det ena med det andra :rofl: B vitamin överskott kissas ut eftersom det är vattenlösligt.
 
Sv: B-vitamin

kan säga dig att hon har världens konstigaste påstående om allt :angel: men denna gången lyssnade jag på henne eftersom jag hört att vetrinären sagt nåt om att man inte ska ge det i för långa perioder.. men kommer inte ihåg varför.. annars hade jag inte tagit mig till det.

Har hört att alla överskott hästen får i sig kissar den ut tex om mineraler som en foderexpert sa, men undrar då varför mängden då är så noga överhuvudtaget :confused:
 
Sv: B-vitamin

Jag ger extra b-vitamin vid pälssättning/fällning och hästarna får en dos om dagen till flaskan är tom. Mina hästar har överlevt:)
 
Sv: B-vitamin

AtletShipping skrev:
kan säga dig att hon har världens konstigaste påstående om allt :angel: men denna gången lyssnade jag på henne eftersom jag hört att vetrinären sagt nåt om att man inte ska ge det i för långa perioder.. men kommer inte ihåg varför.. annars hade jag inte tagit mig till det.

Har hört att alla överskott hästen får i sig kissar den ut tex om mineraler som en foderexpert sa, men undrar då varför mängden då är så noga överhuvudtaget :confused:

mina hästar får det jämt förutom på sommarbetet. (ibland även då). Och det har den ena fått i över åtta år nu o jag hoppas inte hans blod är så tjockt? :devil:

Däremot kastar jag säkert pengarna i sjön :crazy:
 
Sv: B-vitamin

Jag har en häst som hyr box hos mig, och han får alltid B-vitamin (15ml 2 ggr/dag) utom på sommarbetet. Ägaren säger att det är bra mot problem i luftvägarna. Om det stämmer eller ej har jag ingen aning om, men han verkar inte ta nå´n skada av det iallafall.
 
Sv: B-vitamin

Som de andra skrivit är det vattenlösligt och överskott kissas ut. Att det finns en angiven dagsdos är väl för att man ska ha något att gå på. Annars är det så att man aldrig lyckats bevisa B-vitaminbrist hos häst, det tillverkas ju av deras bakterier i tarmen.
 
Sv: B-vitamin

Mineraler ? Ja överskott av kalcium kanske...men inte alla mineraler...Vid mag tarmstörningar kan det vara läge med B vitamin, likaså vid päls fällning samt sättning...En del hästar verkar må bra av B tillskott när dom fäller/sätter...Men annars är ju inte B vitaminer något som egentligen behöver tillföras utifrån då hästen tillverkar stora mängde B vitamin själv...Vitaminer i sig finns ju i fodret du ger samt ljuset = utevistelse...Och som någon sa, det har ju inte konstaterats b vitaminbrist på någon häst hittills...så varför ge ? Fast å andra sidan är det väl bara plånboken som blir lidande kan jag tänka mig ;-)...Jo sen undrar jag om du kan fråga din stallägare om hur blodet blir tjockare av B vitamin...alltså be henne förklara exakt vad som händer och vad som kan hända ;-)...
 
Senast ändrad:
Sv: B-vitamin

Den förklaringen skulle jag också vilja höra...
Det är annars ett ganska bra knep rent generellt när någon tvärsäkert hasplar ur sig liknande påståenden. Se riktigt intresserad ut och be dem förklara lite närmare...
 
Sv: B-vitamin

Att man ska ha rätt mängd mineraler beror på att överföldet som kissas ut förstör naturen och grundvattnet (kommer inte ihåg vilket ämne det är bara.....)! så det är inte bra att ge för mycket mineraler (som de flesta faktiskt ger).
 
Sv: B-vitamin

Fast nu var det för det första B-vitamin vi diskuterade (i första hand) och för det andra vad som hände med hästen. Det är förmodligen fosfor du tänker på, bidrar till övergödning.
 
Sv: B-vitamin

jo det har jag gjort och hon sa att veterinären sagt det, och att det är för b-vitaminen har en sån oljig konsistens som då tjockar upp blodet.
Det där sista tror jag abslout inte på :smirk: :rofl:
Men att vet. påstått det, måste jag kolla upp noggrannare.
 
Sv: B-vitamin

AtletShipping skrev:
Har hört att alla överskott hästen får i sig kissar den ut tex om mineraler som en foderexpert sa, men undrar då varför mängden då är så noga överhuvudtaget :confused:


Alla vitaminer och mineraler är väl inte vattenlösliga, en del är väl fettlösliga? vet inte om det har någon betydelse men.. det är väl aldrig bra att överdosera egentligen, bättre med att ha det så naturligt som möjligt. Vissa saker kan man väl överdosera vilket kan leda till att andra mineraler osv inte kan tas upp
 
Sv: B-vitamin

Smord i magen kan man väl kalla det för när man ger stora doser B vit som del av behandling av förstoppningskolik. :smirk: Det funkar nämligen riktigt bra om man inte har tillgång till paraffin olja :idea:
Torka upp magen gör man med halm/hö när man har blött ensilage. Inte så konstiga uttryck. Har man själv sett resultaten på många hästar så gör man inte narr av det :mad:
 
Sv: B-vitamin

iina skrev:
Alla vitaminer och mineraler är väl inte vattenlösliga, en del är väl fettlösliga? vet inte om det har någon betydelse men.. det är väl aldrig bra att överdosera egentligen, bättre med att ha det så naturligt som möjligt. Vissa saker kan man väl överdosera vilket kan leda till att andra mineraler osv inte kan tas upp

A, D och E-vitamin t ex är fettlösliga. Dvs ett ev överskotts kissas inte ut utan 'lagras' i kroppen. A, D och E-vitamin är farligt i för höga doser och kan orsaka förgiftning. Och eftersom de är fettlösliga är det nogrannare med att se till att man inte överdoserar.
Eftersom de är fettlösliga kan de också rent tekniskt ges i stötdos (fast ska man hålla på med sånt så ska en veterinär rekommenderat det). Dvs man ger en större dos en gång/vecka t ex och inget däremellan, istället för varje dag. Just eftersom det lagras i kroppen.

B-vitamin däremot är vattenlösligt, och överskott av B-vitamin kissas ut. Därför är det inte lika farligt (men onödigt) att överdosera det, och det sker ingen lagring i kroppen. Så måste B-vitamin tillföras kan man inte ge stötdos t ex (däremot kan man ge injektioner som frisläpps över lite längre tid än orala tillskott gör men det är överkurs)

Men i korthet så är det alltså potentiellt farligt att överdosera fettlösliga vitaminer eftersom överskott lagras i kroppen och för mycket överskott (över maxtoleransen) kan ge förgiftning.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 306
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 452
Senast: Irival
·
S
Foder & Strö Vad ska man utfodra sin häst med vid pälsfällning? Jag är en ganska nybliven förstagångs hästägare och detta är en djungel för mig...
Svar
1
· Visningar
1 906
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Min stallkompis har fått en väldigt tjock islänning. Tanken är att han nu ska bantas vilket har påbörjats med mycket gott resultat. Ett...
Svar
14
· Visningar
1 369
Senast: Mysaan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp