B-vitamin - vilken effekt?

K

Klovis

Hej! Har fått rådet att ge min häst, som fäller något fruktansvärt mycket och är fläckig (där sadelgjorden sitter, på halsen och bogen), i pälsen, B-vitamin. Vad gör det för nytta och vilken effekt har det? Har sökt i tidigare trådar men inte funnit något svar... tack på förhand!:bow:

Sv: B-vitamin - vilken effekt?

Hästen kanske har brist på något! Jag brukar ge min häst en kur med B-vitamin när han fäller. Hjälper honom lite på traven och han får en finare päls fort tycker jag.

På hästmässan i Västerås var jag på en föreläsning som handlade om foder mm, (nu har jag ej namnet på föreläsaren i huvudet, är någon intresserad kan jag plocka fram mina anteckningar och ge er det).
Frågan om just B-vitamin och fällning kom upp då.
Kvinnan från SLU berättade då att det finns ingen som helst anledning att ge extra B-vitamin, man uppnår samma effekt med att tillsätta extra protein.
Kan komplettera med mina anteckningar senare om någon vill.

Bvitamin tas upp bäst då man ger det oralt ,har viss inverkan om man ger det som stötdos vår o höst vid hårfällning,vitamin b är åxå effektivt då det gäller att driva gift o slaggprodukter ur kroppen samt vid lättare stelhet.

Aha, kanske därför det fungerar så bra med foderjäst för mina gamlingar då. Det innehåller mycket protein. Har alltid trott att det var b-vitaminerna men såg också någon annanstans i forumet att någon försökt med b-vitamin men inte fått resultat förrän hon/han använt foderjäst.

Kanske, är urdålig på foder.
Kvinnan från SLU sa att man kan lika gärna hälla det rakt ut i avloppet, man får bättre effekt med ökat protein, då hår består av just protein.
Ska plocka fram mina anteckningar morgon, men tror jag minns rätt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 880
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 141
Senast: tott
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 670
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
40 198
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka