B-vitamin=pigg hund?

M

Marre.N

Jag började för tre veckor sedan att tillsätta bvitamin i maten till min tik. Detta för att jag missade en färskfoder leverans och kunde bara servera torrfodret och för att hon är inne i en fällperiod. Hon har sedan dess ätit upp all sin mat var dag, vilket hon gjorde kanske en gång i veckan innan. Nu dom senaste två veckorna har hon blivit överaktiv och väldigt tramsig/valpig. Hon motioneras mer nu iom att jag märkte att hon exploderade var gång vi kom utanför dörren. Kan detta bero på att b-vitaminen ger henne mer energi, att hon äter mer mat än innan eller att vädrat blivit kallare?

Har b-vitamin nån sån verkan egentligen?

Sv: B-vitamin=pigg hund?

Ja, B-vitamin kan öka aptiten på bland annat hundar och hästar, och har de dessutom ett ökat behov av B-vitamin p.g.a. fällning eller dylikt så kan det bli en riktig energikick! Kanske var B-vitaminet precis vad din vovve behövde just nu? Kanske har hon behövt det under längre tid och nu när hon fått det har hon blivit "som ny"? Vitaminbrist kan vara jättesvårt att se på både djur och människor, beroende på vilket vitamin de saknar. Men även när man ger färskfoder kan det ju vara bra att tillsätta vitaminer några gånger i veckan för säkerhets skull. Särskilt vitaminer som inte lagras i fettvävnaden.

Sv: B-vitamin=pigg hund?

E-vitamin är speciellt viktigt att inte överdosera, eftersom hunden inte kan kissa ut det. Det lagras i kroppen. B-vitamin är ett exempel på vitamin som du inte behöve vara orolig över. Det kommer ut den naturliga vägen om du överdoserar.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
616
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 804
Senast: fixi
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: cassina
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 105
Senast: Tjholahopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama