B-vitamin eller MSM vid patellaproblem

J

jack

Många säger att de upplever att deras patellahästar blir bättre med B-vitamin.
Vad är det i B-vitamin som kan påverka patellan?
Är det bättre med B-vitamin än MSM om man har en häst som bara är glapp i sina bakknän. Patellan fastnar aldrig helt. Det bara säger "klonk" och man känna hur den hoppar upp och ned bara man gungar på hästen och den lättar lite på hoven från golvet.
Det är lika på båda sidorna och hästen är i fullkondition och välmusklad.
Räknas det som patella upphakning men dock minimal? Eller är det något annat som kan vara tokigt. Inget fel annars på hästen. Pigg och glad.
Råkade bara uppmärksamma detta fenomen och glapp i stallet en kväll och kunde inte låta bli att fundera. Kan det leda till något framtida problem?
Tacksam om någon med erfarenhet kunde svara på mina något luddiga frågor.:)

Sv: B-vitamin eller MSM vid patellaproblem

Vi hade en travhäst som hade patellahakningar. Han fick sluta sin travkarriär då de hoppade ut i kurvorna på honom när han kom upp i tempo.

Men att hålla som ridhäst var inga problem, man märkte bara av problemet i just tempo. Så är det en måttlig patella så tror jag inte att det ska vara några problem.

Fast jag hade nog gärna pratat med en veterinär om det hela. Så man inte sliter på något. Eftersom det hoppar ut i stallet så skulle jag vilja höra mera. Det går ju att operera och ibland går det även över.

Jag skulle ta hästen till klinik för att reda ut problemet så man får rätt behandling för att komma åt problemet så fort som möjligt!! :laugh:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka