B-tränarlicens och montélicens

T

Thornbird

Jag har blivit sugen på att börja med trav igen efter ett uppehåll, och kontaktade STC via mail för flera veckor sedan, och frågade hur man går tillväga för att ta licens. I mitt fall så är det så att jag har gått travgymnasiet på Wången, och alltså har genomfört godkänd utbildning för både körlicens och B-tränarlicens.
Jag skrev godkänt prov för amatörlicensen, men det var tre år sedan. Så frågan var då om jag behöver genomgå licensutbildningen igen, eller om jag kanske bara behöver göra om provet? För de grundläggande kunskaperna har jag ju, men behöver uppdateras angående regelverk osv.
Och om jag nu skulle ta amatörlicensen, måste man då gå en enskild utbildning för montélicens?

Jag fick aldrig något svar från STC, så tänkte prova med Buke-oraklet! ;)

Sv: B-tränarlicens och montélicens

Jag har blivit sugen på att börja med trav igen efter ett uppehåll, och kontaktade STC via mail för flera veckor sedan, och frågade hur man går tillväga för att ta licens. I mitt fall så är det så att jag har gått travgymnasiet på Wången, och alltså har genomfört godkänd utbildning för både körlicens och B-tränarlicens.
Jag skrev godkänt prov för amatörlicensen, men det var tre år sedan. Så frågan var då om jag behöver genomgå licensutbildningen igen, eller om jag kanske bara behöver göra om provet? För de grundläggande kunskaperna har jag ju, men behöver uppdateras angående regelverk osv.
Och om jag nu skulle ta amatörlicensen, måste man då gå en enskild utbildning för montélicens?

Jag fick aldrig något svar från STC, så tänkte prova med Buke-oraklet! ;)

Har du godkänd tränarlicens behöver du inte ta om den om du har betalt in avgiften varje år. Men har du inte betalt in den får du ta om kursen. hAr du tränarlicensen ok, så ska du ta körlicens. Då ska du ha egen/lånad travhäst att köra i provloppen med. 15 st varav 10 godkända.

Sedan ska du avlägga teoretiskt prov på körlicensen. Ska du ha monte´licens så gäller detsamma som körliccens som jag skrev ovan.

Men ta kontakt med din hemma bana för mer info.

Det låter på dig som om du inte har en tränarlicens/amatörlicens och då får du ta om allt. Men du kan också ha en ren körlicens om du har nära anhörig som du kan köra i löp. Då får du bara köra INTE träna, med tränaransvar.

Hoppas du fick lite klarhet i det som jag nu skrev.

Lycka till!

Plockade du ut licensen när du blev gdk?

Isf är det bara att kontakta din närmaste travbana så skickar de ut inbetalningskort.

Ang körlicens kan du få köra kompleteringslopp.

Välkommen åter! :D

Svarar båda: Nej, jag plockade aldrig ut licensen. Men jag har intyg på att jag har genomfört utbildning med godkänt prov. Därför kändes det onödigt att ta allt från början liksom.
Och jag vill INTE köra lopp, bara träna ;)

Tränarlicensen är lättare att få ut än körlicensen. Min bekant har haft den vilande i flera år och inte plockat ut den men när han ville ha ut den igen fick han ut den utan problem. Själv gick jag kursen och plockade ut tränarlicensen 3½ år efteråt, inga problem. Jag hade dock varit lärling under den tiden då så det kanske är lättare?
Tror det står (eller stod?) (dålig på hur det står i reglerna nu), att man måste plocka ut licensen inom två år efter det att man gått kursen, så det kan bli på gränsen för dig. Men ring och kolla det...Som sagt, jag fick plocka ut min ändå, men hade varit lärling och kört lopp hela tiden. Vet inte om det kan ha med det att göra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka