B-tränare

N

nilsa

Någon som vet vad en B-tränare tar i dygnsavgift för att träna andras hästar. 180-225 kr/dag +moms har jag en uppgift på. Vad vet ni ang dessa priser?

Sv: B-tränare

Som övriga skriver får du inte träna andras hästar, men jag får en känsla av att den här hästen delvis ägs av B-tränaren själv :angel: (efter att ha läst gårdagen heta tråd).

I så fall borde det vara villkoren och avgifterna man kommit överrens om från början som gäller.
Jag tvivlar på att man kan ändra villkoren i efterhand hursomhelst om inte alla delägare är överrens om ändringarna.

Har man inte något avtal från början kanske det går att kräva att alla delägare ska dela på de faktiska kostnaderna i fortsättningen.(borde vara rimligt att man delar lika men jag vet inte vad lagen säger).

Om det här gäller hästen som var på tapeten i din andra tråd skulle jag nog kolla med juristen vad som gäller innan jag tar betalt för div kostnader och tjänster. Det kan bli en riktig soppa om ni börjar trixa själva.:crazy:

nilsa skrev:
Någon som vet vad en B-tränare tar i dygnsavgift för att träna andras hästar. 180-225 kr/dag +moms har jag en uppgift på. Vad vet ni ang dessa priser?

Är du ute efter att dra igång ngn efterkonstruktion för att djävlas med delägaren?
180-225:- är ju rena rånet att debitera en delägare med... då är det ju bättre att ställa i proffträning. Tror JOP tar runt 180:- för unghäst.

Jodå. Det är samma häst ägare som igår. Det är vi som tydligen skall ta betalt under tiden processen pågår. Ifrån den dagen som vi blev två kvar och får sköta hästen med allt. Tredje delägaren bråkar bara nu. Det gäller alltså fram till utlösen. Den kunde vi gjort i början av veckan med ett jättebra bud som inte godtogs. Vi är vidare tre st som delar på dygnsavgiften. Amatör träning menar jag nu alltså. Det är amatör tränare i Värmland som har dessa priser det är därför jag undrar hur övriga landet ser ut. Jag tyckte oxå det lät väldigt högt. Vi har en i proffsträning för samma pris. Det här blir väl några veckor kanske. Beror på hur fort allt löser sig.

Inte vet jag om vi är speciella men vi gillar inte att träna och föda andels hästar vi har själva och delägarna inte behöver bry sig om utgifter bara vara med och få med av insprungna pengar. Något som jari verkar gilla? Fattar inte detta resonemang. Skall vi föda upp, sköta, fostra, träna en häst i två år för att sedan sälja den och dela lika på priset och en delägare har inte behövt sköta några utgifter? Dessutom sköta hästen under tiden delägarn jävlas med oss, gratis? Är detta ok då är väl vi snikna då!

nilsa skrev:
sälja den och dela lika på priset och en delägare har inte behövt sköta några utgifter? Dessutom sköta hästen under tiden delägarn jävlas med oss, gratis? Är detta ok då är väl vi snikna då!

nej men dumma om ni inte tagit betalt under 2-år.. utan kommer med det nu i fetrehand!

Och dessutom djävlas han ju inte riktigt gratis... han har ju fått ett bud han tackat nej.. och vid ev tvångsinlösen av hans del kommer han ju snarare att bli skyldig! Så han är ju ändå dummare!

Jag tolkar inte Jaris inlägg som om han tycker att det är ok att någon ska stå för allt medan en annan åker snålskjuts.

Det Jari menade var väl snarare att det inte är rimligt att en B-tränare tar lika mycket som en proffstränare i dygnsavgift plus att ni borde ha haft ett avtal från början angående kostnadsfördelning osv....

Kolla med juristen innan ni gör något förhastat som ni kanske får ångra sedan. Ni verkar ju vara nära en uppgörelse nu så ligg lågt ett tag.

Vi gör inget nu alls. Vi väntar och ser vad han vill nu. Auktion blir det inte iaf. Han har hjälpt oss i stallet ibland och vi har gillat honom så mycket. Inte känts bra att ta pengar av honom. Han har varit så gullig med hästarna också. Det är detta som svider mest tror jag. Att mista en vän som helt byter skepnad på så kort stund. Har någon sagt för ett år sen vad som skulle hända har jag nog bara skrattat. Kunde aldrig drömma om det här. Vi kommer ju inte efter konstruera något utan det är nutid som gäller. Vid delning får vi se vad som blir. Det bästa vore om hans advokat kunde få honom att ta budet han blivit erbjuden. Det är skit bra pris på en två åring som inte kommer klara premie till hösten. 50 000 kr inkl moms!! sen delat i tre. Han har ju fått ett bud på 20 000 kr för sin del och vi hoppas han tar det. Då är vi uppe i ett värde av 60 000kr?! Inte illa för ett kallblod på 2 år.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
989
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 986
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur