B-ponnysto

J

jamun

Kan man använda en hingst på 160cm till ett b-ponnysto på 125cm??
tacksam för svar

Sv: B-ponnysto

Kan kan man väll, men om det är lämpligt ät väll en annan fråga?
Jag tycker att hingsten är för stor för ett en B-ponny sto.
Finns många fina hingstar i passande storlek till stoet.

Tänker hur det blir med storleken på fölet rt till mamman alltså i magen, är det farligt för mamman eller är det som med hundar att fölet anpassar storleken till stoet, kanske dum fråga men

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker personligen att man kan få en bättre och "billigare" häst genom att köpa sig en i lagom storlek. Man har ju i det här fallet ingen aning om det blir en b-ponny eller en storhäst....

Tänk sen på betäckningen, är den naturlig eller genom insenination?....

Jag tycker personligen att man kan få en bättre och "billigare" häst genom att köpa sig en i lagom storlek. Man har ju i det här fallet ingen aning om det blir en b-ponny eller en storhäst....

Tänk sen på betäckningen, är den naturlig eller genom insenination?....

Struntar egentligen i storleken, är vi semin

Jag skulle inte göra det.

Även om fostret anpassar sig efter mammans storlek tycker jag att skillnaden är FÖR stor för att riskera lilla ponnystoet.

Tycker ni ska lägga pengarna på att köpa en färdigvuxen. Vad får ni ut stam mässigt på att betäcka en b-ponny med storhäst?

ja, man kan ju undra överhuvudtaget - vad har man tänkt med avkomman ? Om nu storleken inte spelar ngn roll...

Vill betäcka vår ponny med en PRE hingst som jag fastnat för, självklart vill jag helst att den ska bli c-d eller liten stor häst, vilket jag tror den blir då vår ponnys mamma och pappa är c ponnys båda två.men jag vet att man inte kan veta säkert och jag är en hemsk människa som bara tänker tanken att korsa så här... så slipper ni skriva det

Senast ändrad av en moderator:

Korsningen är väl inget problem, men en PRE är STOR och ganska grov. Så NEJ, jag skulle inte rekommendera detta. Risken för lilla ponnystoet är för stor i min bok.

Jag vet ett B-ponnysto som fått 4 st avkommor med hingstar på strax över 160 cm och 168 cm. Inte varit några problem med de fölningarna iaf.

Fösök ta reda på hur så många som möjligt av dessa korsningar slagit ut (för stoets del) och gör sedan själv en riskbedömning är mitt råd.

Liknande trådar

Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg...
Svar
17
· Visningar
988
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 077
Senast: Piaff
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 419
Senast: Freazer
·
Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 462
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka