B-ponny-dressyr

S

ssannna

Jag undrar vilka klasser det finns för b-ponny i dressyr. LC, LB, LA... och sen??
Undrar oxå i vilken klass SM går i, och lag-SM?? Finns det både utomhus- och inomhus-SM, och är det nån skillnad??
Tacksam för svar! :)

Sv: B-ponny-dressyr

B-ponny får i dressyr starta högst FEI:s Lagtävlansprogram för ponnyryttare (som är på LA-nivå). FEI:s inledande program för ponnyryttare bör väl ligga 'före' på skalan, frågan är om FEI:s individuella mästerskapsprogram ligger före eller efter, jag skulle tro att det räknas som samma nivå.

B-ponny får alltså inte tävla dressyr på Msv B-nivå och högre.

Detta står i TR II, mom 220.

Vad gäller SM så får du titta på förbundets hemsida där de reglerna står.

Kvalen går i LA:2 och LA:4 till SM. Det ska komma ett nytt program också i år som ska heta LA P:0. Förra året red de LA:2 LA:4 och FEI s inledande i SM men det sista ska bytas ut mot LAP:0.

men räknas inte alla FEI program som Msv? Ialla fall så får man 11 poäng för en vinst i alla FEI program = Msv :confused:

tack för svaren!!!

blev dock lite förvirrad, hm.... skulle nån kunna skriva dom i ordning, typ med början från det lägsta och sen uppåt??

Vilka program är det du undrar över? Vill man ta sig till SM på B-ponny så "behöver" man inte rida högre program än LA om man inte känner för det. Skulle du komma till SM-final ska du rida LAP:0, men det programmet har inte kommit ut ännu.

jag ska jämnföra prestationer inom olika grenar, vinst/placering i olika klasser ger olika poäng. man ska sedan kunna jämnföra två prestationer i tex dressyr och trav.
grejen är att jag inte har stenkoll på hur mkt klasser det finns i dressyr för b-ponny. eller stenkoll på dressyrregler å TR heller för den delen. men, ja, det spelar ju inte jättestor roll.

Om du skaffar dig ett TR så finns alla poäng där. Är det en specifik häst vars resultat du vill kolla (fr regional och uppåt) så finns ju Ridsportförbundets resultatservice på nätet.

ska jämnföra resultat för russ, så att dom kan meritera sina mammor på ett bra sätt. som det är nu får man lika poäng om man vinner SM i hoppning som SM i trav. och det är ju lite skillnad. detta ska bli ett förslag till en liten ändring. jag vill helt enkelt bara ha en lista över dom olika klasserna, känns lite onödigt att skaffa ett eget TR till det.
ex: hopp: LD, LC, LB, LA, MSV. mer avancerat ska det inte vara.

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 419
Senast: hhere
·
Tävling Hej! På vilken nivå är dressyren och hoppningen på fälttävlans SM? Jag har försökt läsa mig till det, men förstår det som att...
Svar
1
· Visningar
1 323
Senast: hamilton1
·
  • Låst
Dressyr OS-tråd inför det mest spännande mästerskapet nånsin tror jag! Vilka ekipage vi har att se fram mot🤩. För Sverige är det Patrik Kittel...
60 61 62
Svar
1 227
· Visningar
88 490
Senast: lizan
·
Ridning Har gått två terminer på en ridskola och var inte toppen-nöjd, tyckte b la att man inte fick särskilt mycket instruktioner och...
Svar
3
· Visningar
353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka