B-kort lastbil

froggy

Trådstartare
Någon som leasar en B-hästlastbil?

Vad kostar det i månaden?

Funderar på om det är mer ekonomiskt att göra det än att köpa ny bil för att kunna dra tyngre släp (som jag då hyr).

Vill gärna kunna åka på träning minst 1 gg i veckan och kunna tävla 2 gg i månaden under vår/sommar/höst. Blir ganska saftigt att hyra släp för ca 250 kr varje gång.

Hur hade ni gjort? Köpa en B-lastbil känns dyrt det med... eller jämnar det typ ut sig? Att man tar ett lån som man betalar av på istället för att leasa?

ÅÅÅ tankarna bara snurrar!! Lastbilar är ju ganska dyra, men för runt 100,000 -150,000 kr kanske man kan hitta? Behöver ju inte vara splitterny...

Någon som är lite smart och kan komma med tips kring ekonomin? Vad är det billigaste alternativet? Om man har en B-lastbil kanske man kan sälja kombin jag har nu (värd ca 50,000 kr). Och köpa en liten bil bara.... ??

Sv: B-kort lastbil

Det billigaste för dig om du inte använder det mer lär vara att köpa egen transport.

B-kortsbilarna är svindyra att köpa, underhålla och i drift. Man skall använda dem mkt för att det skall vara värt det. Bara tex vägskatten kostar över 500:-/mån. Försäkringen är också betydligt dyrare än för bil + släp ihop. Sen skall du inte glömma underhållet transportbilarna som dessa är byggda på är skitbilar sett till rost tex och alla reservdelar kostar mkt.
Har själv en -01 som "bara" gått ca 15´ värdemässigt får du lägga ca 250.000 för en sådan begagnad och ändå tickar reparationskostnaderna friskt. Fick precis göra vid tröskellådorna undertill pga rost där sprang 10.000 iväg på något man aldrig ens ser roligare saker kan man lägga pengar på, ett lager fram börjar bli dåligt bara lagret kostar 5000:- utan arbetet. Behöver du tex byta bromsar på en sådan så springer det lätt iväg på 20.000:- så helt klart väldigt mkt billigare med bil och släp om man inte använder det mer.

Har tittat lite på transporter...har ni någon erfarenhet av Cheval Liberté transporterna?? Dom var ju inte sååå dyra...
Är dom bra? Säkra? Hållbara? Stadiga på vägen?

Dom är just det inte så dyra d v s billiga och många av dem är rostiga redan när de anländer som nya till Sverige.
Så om man ska köpa en sådan ska man vara medveten om att den inte ens som ny håller samma kvalité som de lite dyrare. Så det kan helt klart vara betydligt säkrare att köpa en begagna av ett märke med högre kvalité

Dom är just det inte så dyra d v s billiga och många av dem är rostiga redan när de anländer som nya till Sverige.
Så om man ska köpa en sådan ska man vara medveten om att den inte ens som ny håller samma kvalité som de lite dyrare. Så det kan helt klart vara betydligt säkrare att köpa en begagna av ett märke med högre kvalité

Hmmm synd. Anade dock att de kanske inte var så poppis pga sämre kvalité...

Hmmm synd. Anade dock att de kanske inte var så poppis pga sämre kvalité...
Så impopulära är de inte. Det är däremot ett fabrikat med enklare konstruktionslösningar och en kvalitet som ungefär motsvarar prisnivån. Jag skulle nog säga att man kan få ganska mycket transport för pengarna med CL, men föga förvånande är en dubbelt eller tre gånger så dyr transport bättre på de flesta plan.

*KL*
Oavsett fabrikat skulle jag också föreslå köp av transport framför lastbil, med den mängd körningar ts beskriver. Det ligger mycket i det Gylle säger.

Det där måste handla om måndagsexemplar.

Jag har en CL 2002XL som jag köpte ny -04, det är ingen rost på den än vad jag kan se, den har fungerat utmärkt hela tiden, har inte ens bytt någon lampa på det, hästarna åker komfortabelt och släpet är lätthanterat med många bra lösningar på saker och ligger bra bakom bilen oavsett om det är tomt eller last i.

Jag har hört mycket skit om CL släpen, men det kommer främst från folk vars enda erfarenhet av dem är rykten och saker de hört på omvägar, de som har dem är nöjda iaf som jag träffat.

Jag köpte en Christ Concorde och jag hade precis som du kollat på CL-transporterna.
Företaget som jag köpte min transport av hade haft ett sammarbete med CL, vilket de ångrar grovt. De sa att de var tvungna att byta golv i de flesta transporterna och att CL hade vägrat att ersätta det. Transporterna som de fick byta golv i var så nya som 1år. Fick se ett golv som de nyligen hade tagit ut och det såg ut som chips.

Hursomhelst så valde jag Christ och den är jag väldigt nöjd med.

Avstå absolut från ett CL-släp. Det är verkligen lågbudget, som i vissa fall går ut över hästarna (dålig luftvolym, kass ventilation, klena lösningar). Många som i början var ÅF för CL, plockade bort dem ur sitt utbud för det skapade så mycket merarbete för ÅF. Saker som gick sönder, skulle ersättas på garanti, missnöjda kunder - listan är lång.

Vi avstod absolut när vi tittade på modellerna live hos ÅF. Verkligen dåliga lösningar och klena konstruktioner. Just att det är så dålig luftvolym i släpen tycker jag är verkligen anmärkningsvärt när det är så mycket snack om ventilation/luftkvalité.

Har bara B-kort. Därav att jag måste ha ett ganska lätt släp. Men vill helst ha boogie.

Jag köpte en Christ Concorde och jag hade precis som du kollat på CL-transporterna.
Företaget som jag köpte min transport av hade haft ett sammarbete med CL, vilket de ångrar grovt. De sa att de var tvungna att byta golv i de flesta transporterna och att CL hade vägrat att ersätta det. Transporterna som de fick byta golv i var så nya som 1år. Fick se ett golv som de nyligen hade tagit ut och det såg ut som chips.

Hursomhelst så valde jag Christ och den är jag väldigt nöjd med.

Golvet i mitt är jättefint, även enligt besiktningsmännen och det är ändå 8 år gammalt nu.

*KL*

Men gud vad glad jag är att jag läste den här tråden :eek::eek:

Jag är nästan på väg att köpa en CL 1-hästars, menar ni att det inte är något att ha?
Alltså en 1-hästars från ett andra märken är 15 000 dyrare, är det verkligen värt dom pengarna?

(Ska ha en enhästars för att jag har en bil som inte får dra så mycket och har inte råd att byta bil, men skaffa släp däremot).

TS: ursäkta trådkap :grin:

Jag säljer inte släp ö h t, och har inte gjort (mer än de gånger jag privat säljer av det jag ersätter). Man kan faktiskt ha åsikter utan att vara konkurrent. Medveten konsument, kallas det visst... :grin:

Jag är nästan på väg att köpa en CL 1-hästars, menar ni att det inte är något att ha?
Alltså en 1-hästars från ett andra märken är 15 000 dyrare, är det verkligen värt dom pengarna?
Köp inte ett fabrikat, köp en transport. Med det menar jag att du behöver titta och jämföra själv, och bilda dig en egen uppfattning om skillnaderna mellan olika tillverkare är värda pengarna. :)

Köp inte ett fabrikat, köp en transport. Med det menar jag att du behöver titta och jämföra själv, och bilda dig en egen uppfattning om skillnaderna mellan olika tillverkare är värda pengarna. :)

Det är ju det jag försöker göra, köpa en transport. :crazy: Jag tyckte att det verkade bra med CL bl a att deras enhastars är så lätt. Men nu blir jag fundersam.

Det är ju det jag försöker göra, köpa en transport. :crazy: Jag tyckte att det verkade bra med CL bl a att deras enhastars är så lätt. Men nu blir jag fundersam.

Jag har haft ett CL släp (XL2002) i 8 år nu, köpte det nytt -04. Jag har aldrig haft några problem med det och vad som skrivs här om dem verkar överdrivet. Visst är det billiga släp men min uppfattning och erfarenhet är inte att de är skitsläp. Vänner till mig har haft mer problem med sina dyra märkessläp och bytt flera gånger under de år jag haft mitt och jag har inga planer på att byta än på flera år.

Liknande trådar

Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 448
Senast: lillkillen
·
Äldre Nu är jag förvirrad och tankarna snurrar runt, runt, runt. Vågar och vill jag flytta ut till ett hus på landet helt ensam från min... 2 3
Svar
51
· Visningar
4 527
Senast: Reville
·
Utrustning Sitter i lite transportfunderingar! Funderar och funderar så jag tror hjärnan kokar över snart! :o Drömmen är en boj,men den ekonomin...
Svar
1
· Visningar
1 828
Senast: Bellini
·
Utrustning Ja, finns det hästar som blir oroliga av att åka brett? Jag är ingen van transportör av hästar (än så länge), och vi har bara...
Svar
2
· Visningar
1 305

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka