B-höft i avel

Belethien

Trådstartare
Avelsdiskussion önskas här igen! ;)

Vissa är våldsamma demonstranter mot användandet av B-höfter i avel.

Varför då? En B-höft är ju helt frisk? Jag förstår inte varför det inte ska med i avel? Finns det något samband mellan B höft och sämre höftledsstatistik hos avkommorna som jag missat?

Jag kan väl förstå att man är tveksam mot avel med B som är närmare C än A. Men ändå? :confused: Varför fokuserar man på att "utrota" en höfledsgrad om den varken är någon risk för hunden eller dess framtida valpar?

Jag vill gärna ha en öppen diskussion och jag menar sjävfallet inte att någon har fel i frågan, jag är mest oförstående, nyfiken och vill gärna veta hur ni fnular! :)

Sv: B-höft i avel

Helt okej och använda ett djur med B tycker jag men jag vill då se helheten om hela kullen går runt med B eller om det är en individ o.s.v.

B är väl helt ok att avla på. Jag har aldrig hört något om att man inte skulle avla på B? Jag måste ha missat något.

Helt okej och använda ett djur med B tycker jag men jag vill då se helheten om hela kullen går runt med B eller om det är en individ o.s.v.

Utveckla! :)

Varför vore det dåligt om hela kullen fick B? Om B nu alltså också är helt utan anmärkning?

B är väl helt ok att avla på. Jag har aldrig hört något om att man inte skulle avla på B? Jag måste ha missat något.

Googla så får du se! Det finns även restriktioner inom Jämthundsklubben på kombinationer med B + B höft! Det står på deras avelsrekommendationer: "Para inte två hundar med B-höfter". Finns även trådar ute på internet där folk berättar att de enbart använder A höfter i sin avel, på ex. jaktlabradorer och att de absolut aldrig skulle använda annat.

Vissa är våldsamma demonstranter mot användandet av B-höfter i avel.

Varför då? En B-höft är ju helt frisk? Jag förstår inte varför det inte ska med i avel? Finns det något samband mellan B höft och sämre höftledsstatistik hos avkommorna som jag missat?

Jag kan väl förstå att man är tveksam mot avel med B som är närmare C än A. Men ändå? :confused: Varför fokuserar man på att "utrota" en höfledsgrad om den varken är någon risk för hunden eller dess framtida valpar?

Jag vill gärna ha en öppen diskussion och jag menar sjävfallet inte att någon har fel i frågan, jag är mest oförstående, nyfiken och vill gärna veta hur ni fnular! :)

Självklart undviker man att avla på B och B om det är möjligt. (Personligen skulle jag undantagsvis avla på B - även om det rörde sig om att endast en av de tänkta föräldrarna hade B på höfterna - då får det vara en sjutusan till jycke för att jag ska frångå min värdering/utgångspunkt m a p höftleder. Klart det är ärftligt - men det kan även bero på miljö d v s uppväxtbetingelser, foder och motion. De bedömningar som kan behöva göras med avseende på användning av en jycke som har B på höfterna beror ju på ras, användningsområde och vilken tillgång det finns på avelsmaterial och hur det befintliga avelsmaterialet ser ut. Det var exempelvis svårt att hitta linjer hos Sankt Bernhardsrasen för några år sedan som var utan fel på höftlederna - då är det ofrånkomligt att man avlar på sämre grader än A/Utan anmärkning.

Man har ju en gradering A, B o s v av en anledning och slutsatsen är att B är sämre än A.

Så tänker jag. (Själva grundbulten i avelsarbete är att förbättra rasen - med utgångspunkt från det är det självklart att man vill "utrota" förekomst av höftledsdysplasi.)

Senast ändrad:

Utveckla! :)

Varför vore det dåligt om hela kullen fick B? Om B nu alltså också är helt utan anmärkning?

Skulle bli skeptiskt om en kull genomgående hade nån anmärkning. Det innebär ju att fel har uppstått. Men är det nån enstaka idivid så finnns det ju inge mönster i det.

Men visst är det ett unikt djur så skulle jag ändå chansa för allt är inte en höft...

Självklart undviker man att avla på B och B om det är möjligt. (Personligen skulle jag undantagsvis avla på B - även om det rörde sig om att endast en av de tänkta föräldrarna hade B på höfterna - då får det vara en sjutusan till jycke för att jag ska frångå min värdering/utgångspunkt m a p höftleder. Klart det är ärftligt - men det kan även bero på miljö d v s uppväxtbetingelser, foder och motion. De bedömningar som kan behöva göras med avseende på användning av en jycke som har B på höfterna beror ju på ras, användningsområde och vilken tillgång det finns på avelsmaterial och hur det befintliga avelsmaterialet ser ut. Det var exempelvis svårt att hitta linjer hos Sankt Bernhardsrasen för några år sedan som var utan fel på höftlederna - då är det ofrånkomligt att man avlar på sämre grader än A/Utan anmärkning.

Man har ju en gradering A, B o s v av en anledning och slutsatsen är att B är sämre än A.

Så tänker jag. (Själva grundbulten i avelsarbete är att förbättra rasen - med utgångspunkt från det är det självklart att man vill "utrota" förekomst av höftledsdysplasi.)

Skulle bli skeptiskt om en kull genomgående hade nån anmärkning. Det innebär ju att fel har uppstått. Men är det nån enstaka idivid så finnns det ju inge mönster i det.

Men visst är det ett unikt djur så skulle jag ändå chansa för allt är inte en höft...

Ni är väl medvetna om att B = Normal höftled :confused:

Gamla UA = A och B

HD B är alltså inget HD-fel öht och kikar jag på mina egna B + B parningar så har dessa till största del gett A-höfter, några B och INGA C, D eller E-höfter öht.

Klart det är ärftligt - men det kan även bero på miljö d v s uppväxtbetingelser, foder och motion.

Vill bara klargöra lite noggrannare: HD-fel är enbart ärftligt och en hund som inte har en genetisk predisposition för HD kan inte få HD heller, oavsett träning, foder eller liknande. Däremot kan graden av HD försämras (hos en redan drabbad hund) om hunden utsätts för dålig/kraftig motion, undermåligt foder eller för hög tillväxt. (Menar inte att du menar på motsatsen men vill bara klargöra då det finns folk som tror annat :) ).

Men beror inte graderingen p.g.a. norbergs vinkel? Och inte för att höfterna automatiskt blir sämre för att de har B? Det handlar väl lite mer om bara bokstäver utan även om det som de facto påverkar hunden eller möjligen ärver ned sämre höfter till kommande generation?

"I dessa ser man att både A- och B-hundar nedärver mindre dysplasi än till exempel C-hundar. Enskilda individer kan avvika, men tar man ett tillräckligt stort antal är trenden tydlig. Det innebär att A- och B-hundar ur HD-aspekten är bra för aveln, medan följdriktigt en C-hund är mindre bra." - Håkan Kasström, docent. http://www.skk.se/Global/Dokument/U...en-kvalitetsutvecklingen-fortsatter-hss08.pdf

(Själva grundbulten i avelsarbete är att förbättra rasen - med utgångspunkt från det är det självklart att man vill "utrota" förekomst av höftledsdysplasi.)

Jag förstår dig absolut, man vill förbättra rasen! :) Men jag är lite ställd till faktumet att man känner att B-höfter skulle vara ett problem eftersom jag förstått det som att ingen B hund lider av varken dysplasi eller ärver ned det? Alltså B höfter är inte dysplastiska utan friska. Enligt SKK på röntgen resultaten står det att A och B är normala höfter. För mig är det lite som att det blivit klappjakt på allt annat än A trots att B ska vara lika ofarligt för hunden som A?

För mig är det lite som att det blivit klappjakt på allt annat än A trots att B ska vara lika ofarligt för hunden som A?

Inta bara ska vara, utan är ;)

För mig är detta snack om att B-höft = något fel/dysplasi/defekt endast ett tecken på ren och skär okunnighet faktiskt eftersom det klart och tydligt anges som en helt normal (dvs frisk och hd-fri) höft.

eftersom jag förstått det som att ingen B hund lider av varken dysplasi eller ärver ned det?

Tillägg: Självklart kan en hund med HD B ärva ned dysplasi precis som att en hund med HD A kan göra det. Jag menar bara att grad B innebär inte att hunden ärver ned dysplastiska hundar oftare än en hund med grad A!

För mig är detta snack om att B-höft = något fel/dysplasi/defekt endast ett tecken på ren och skär okunnighet faktiskt eftersom det klart och tydligt anges som en helt normal (dvs frisk och hd-fri) höft.

Nu är jag verkligen inte insatt i detta och ny har ni rört till det för mig ;) varför har man olika beteckningar (A, B, osv) om A är lika bra som B? Det känns ju bara som att jättebra sätt att krångla till saker och ting, eller finns det någon annan poäng?

Framför allt vid bedömningen av A- och B-höfter är Norbergs vinkel rådgivande.

Om skål och kula har en bra passform, inga slappa leder/pålagringar etc kan ses, så ger norbergs vinkel (För att bestämma Norbergs vinkel måste man först beräkna och fastställa ledkulornas mittpunkter. Mellan dessa punkter dras sedan en linje, som bildar en baslinje för själva mätningen. Från ledkulans mittpunkt dras därefter en linje upp mot ledskålens främre kant) ofta:

under 105 grader = B
minst 105 grader = A

Krångligt: ja
Onödigt krångel: förmodligen med tanke på hur många som uppfattar B som ett hd-fel.

Liknande trådar

Avel Jag har ett svenskt ridponnysto vi funderar på att ta föl efter. Hon är en "riktig" ridponny med stamtavla, avlad för att bli just...
2
Svar
34
· Visningar
3 033
Senast: FadeAway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V