Axelsons Massage School - hästmassör

D

Dajjen

Någon som har någon erfarenhet av denna utbildning, eller annan hästmassörutbildning? Funderar på å gå på axelssons, men vill gärna höra vad andra tycker. Positivt, negativt? Hur funkade det ekonomiskt? Driver ni egna företag nu, eller hur funkar det?
Tacksam för svar!

Sv: Axelsons Massage School - hästmassör

Jag har bara gått intro-kursen, för det kostar ju en del och jag har inte haft råd med övriga steg nu... Men jag tycker det var bra och man lärde sig fort.

Bra utbildning, mycket innehåll, räkna med att mycket plugga själv mellan kurserna. Inte för att klara proven, utan för att klara hästägarnas frågor! Alla har olika förutsättningar för företagande, räkna med att det är mycket slit och hård konkurrens när du kommer ut. Konkurrens från andra hästmassörer, equiterapeuter och inte minst hästmassörelever som gör praktikbehandlingar gratis.

Tack! :)
Jag ska ta mig en funderare!

Dajjen skrev:
STUAB - någon som har någon erarenhet av denna utbildning? Har aldrig hört talas om dem, men det verkar seriöst..
http://www.massageutbildning.net/4.html

Någon?

Jag är under utbildning hos Axelsons men gick in och läste på hemsidan.

Jag blev lite fundersam över att jag inte hittade ett enda namn på lärare eller var lärarna fått sin utbildning?

Själv skulle jag uppskatta lite mer beskrivning av studieprogrammet. Det låter nästan som om deras utbildning är den enda där man får lära sig anatomi också? :D

Jag måste passa på att slå ett skag för den vetrerinär som föreläste nu när jag gick steg 3 på Axelsons... :bow: :bow:

Jag vet inte exakt vad som står på hemsidan angående STUABS anatomi men det men får lära sig där är MKT omfattande! Då menar jag inte några dagar om hästens olika muskler, utan verkligen riktigt ingående!
Alla skelettets delar i MINSTA detalj och alla muskler,(ursprung,fäste och funktion) mm. Blev faktiskt lite förvånad men väldigt glad att det var så omfattande.
En otroligt bra utbildning som jag rekomenderar varmt!!!

Det var ju skoj att höra :)
Som sagt, jag ska fundera. Det är inte aktuellt än, så kom gärna med mer kommentarer om olika utbildningar :D

Ryver skrev:
Jag vet inte exakt vad som står på hemsidan angående STUABS anatomi men det men får lära sig där är MKT omfattande! Då menar jag inte några dagar om hästens olika muskler, utan verkligen riktigt ingående!
Alla skelettets delar i MINSTA detalj och alla muskler,(ursprung,fäste och funktion) mm. Blev faktiskt lite förvånad men väldigt glad att det var så omfattande.
En otroligt bra utbildning som jag rekomenderar varmt!!!

Har du nyligen gått där?
För tidigare så har det varit många saker som inte stämt i det de lärt ut såsom att ursprung och fäste varit tvärtom, felaktiga namn och liknande saker samt dåligt undervisnings material...
Men skulle de ha fått till alla dessa saker så är det nog en väldigt bra utbildning..

Var just in och läste på deras sida och den är rejält omgjord utbildningen så jag tror säkert att den är bra numera!!!
Namn på samtliga fanns ju även på startsidan...

Senast ändrad av en moderator:

HeJ!

Jag läser till sjukgymnast och jag kan säja att alla är inte överens om vad som är ursprung och fäste på människans muskler, så jag kan tänka mej att det är lika på hästen. Huvudsaken är ju att man vet varifrån muskeln går till vart och muskelfibrernas riktning..

Skelettets delar in i minsta detalj?? Varför kunna alla såna, verkar lite omotiverat, mycket på skelettet har ju inte med muskler och muskelfunktion att göra, iaf på människan. Vi behöver bara lära oss de delar på skelettet som påverkar rörelser, muskler etc../ Lavinia, som kanske blir hästsjukgymnast om ett par år..

Det är samma med hästar, det står olika i olika böcker (muskler,ursprung/fästen).

Jag har gått min massageutbildning hos Equicare och är väldigt nöjd. Började gå utbildningen på Axelsson men var inte riktigt nöjd så när jag fick nys om denna och dessutom såg att den fanns närmare så bytte jag.

Det som skiljer Equicare och Axelsson är nog att man tittar mer på heltheten på Equicare man svävar in på mycket runt om, det gillade jag.

Men som någon skrev kan man inte räkna med att "bara" gå igenom det man ska lära sig på kursen utan det blir mycket mer som man tar reda på.

Hästmassör

Jag har gått introduktionskursen och steg 1 hos Axelsons. För mig har det varit allmänbildande. Personligen tycker jag dock att det blir alldeles för litet praktik med handledare.

Jämför med utbildningen hos Darcylane, vilken är mycket omfattande. Kanske har hästmassörer en annan status i Kanada.

Jag håller med om att Axelsons skulle behöva flera instruktörer vid de tillfällen när eleverna har lärarledd praktik.

Men att jämföra den med den kanadensiska är inte riktigt "rättvist".

Tittar man på den kanadensiska utbildningen så är det ju en ettårig utbildning (2200 timmar) och jämför man det med de svenska utbildningar som finns inser man att en sådan inte skulle fungera i Sverige så länge eleverna måste betala sin utbildning själv och inte ens har möjlighet att få studiestöd. :crazy:

Angående den hos STUAB skulle jag gärna vilja ha en beskrivning av VAD som skiljer utbildningarna åt i teknik,inte att man får lära sig anatomi för det får man på Axelsons också även om intron och steg 1 är mer på den praktiska biten. På steg 2 får man lära sig om skelett och leder och flera muskler och på steg 3 läser man om alla inre organ, nervsystem osv...

ghost skrev:
.

Tittar man på den kanadensiska utbildningen så är det ju en ettårig utbildning (2200 timmar) och jämför man det med de svenska utbildningar som finns inser man att en sådan inte skulle fungera i Sverige så länge eleverna måste betala sin utbildning själv och inte ens har möjlighet att få studiestöd. :crazy:

Men hur finansierar folk sina studier då?

Darcylane

ghost skrev:
Men att jämföra den med den kanadensiska är inte riktigt "rättvist".

Tittar man på den kanadensiska utbildningen så är det ju en ettårig utbildning (2200 timmar) och jämför man det med de svenska utbildningar som finns inser man att en sådan inte skulle fungera i Sverige så länge eleverna måste betala sin utbildning själv och inte ens har möjlighet att få studiestöd.
Om det i Sverige funnes en utbildning motsvarande den kanadensiska, antar jag att den skulle vara studiemedelsberättigad. Vad jag ville visa är att Axelsons hästmassörsutbildning är begränsad, den ligger på en miniminivå. Jag gillar inte att man så tidigt hos Axelsons hänvisas till "lek och lär".

Hästmassörer kanske skulle ha högre inkomst och högre status, om utbildningen vore mer kvalificerad. Å andra sidan kanske inte lika många skulle ha råd att anlita massör då.

Jag tror att det är det som är själva poängen, att man ska anlita en massör oftare än vad man gör till exempel med ET och veterinärer och allt annat som finns?

Jag tror att massörerna kommer att FÅ högre status men jag tror inte att de skulle tjäna mer för att de har högre utbildning. Det finns för övrigt inget som hindrar att man fortsätter att utbilda sig?

Och därmed kan hänvisa till det när man har ett högre pris.

Det är möjligt att statusen är högre för hästmassörer utomlands och att massörerna jobbar på ett bredare plan där, men som Ghost skrev finns det möjlighet att vidareutbilda sig även i Sverige efter diplomeringen.

Blir utbildningen alltför omfattande (bred) närmar man sig mer Equiterapeutens områden och då förlorar man fokus på det som just massören ska fördjupa sig i tror jag.

Jag ser veterinärer,ET, kiropraktorer och massörer som en kedja där massörerna är en av länkarna....precis som läkare, sjukgymnaster, massörer osv på människosidan...var och en är bra på sitt område och man försöker slussa patienterna till rätt typ av vård/friskvår.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 428
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som... 2
Svar
24
· Visningar
5 467
Senast: Sasse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen... 2 3
Svar
52
· Visningar
8 869
Senast: manda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 178
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • Alternativ till försäkring