Axel ur led

Anna-KarinO

Trådstartare
Jag råkade störtdyka över styret på cykeln igår och drog axeln ur led. Min man hjälpte mig att få den på plats igen men nu funderar jag på om jag ska åka till akuten eller boka tid på vårdcentralen för att kolla så inget annat också är sönder. Idag känns axeln öm men mest ont har jag i överarmsbenet. Hur har ni andra gjort som råkat ut för liknande?
 
Min axel har gått ur led massor av gånger, då jag är överrörlig. Jag har aldrig åkt till akuten med det, däremot fick jag en remiss till röntgen när den gått ur led några gånger för att undersöka om ledbanden behövde opereras, men då gjordes bedömningen att det bästa var att hålla den i schack med träning.

Om du inte upplever några domningar i fingrarna eller har svårt med rörligheten i handen så tror jag knappast det är nån fara. Däremot behöver du säkert börja fundera på hur du kan undvika att det sker igen, för min erfarenhet är att har en axel väl börjat hoppa ur led så gör den gärna det i tid och otid efteråt... tyvärr.
 
Jag råkade störtdyka över styret på cykeln igår och drog axeln ur led. Min man hjälpte mig att få den på plats igen men nu funderar jag på om jag ska åka till akuten eller boka tid på vårdcentralen för att kolla så inget annat också är sönder. Idag känns axeln öm men mest ont har jag i överarmsbenet. Hur har ni andra gjort som råkat ut för liknande?
Jag hade inte åkt in till akuten om inte symtomen förvärras men hade velat få det kollat ändå för att utesluta andra skador. Så hade försökt få tid på VC och sen bett om remiss/bokat tid hos fysioterapeut.
 
Min axel har gått ur led massor av gånger, då jag är överrörlig. Jag har aldrig åkt till akuten med det, däremot fick jag en remiss till röntgen när den gått ur led några gånger för att undersöka om ledbanden behövde opereras, men då gjordes bedömningen att det bästa var att hålla den i schack med träning.

Om du inte upplever några domningar i fingrarna eller har svårt med rörligheten i handen så tror jag knappast det är nån fara. Däremot behöver du säkert börja fundera på hur du kan undvika att det sker igen, för min erfarenhet är att har en axel väl börjat hoppa ur led så gör den gärna det i tid och otid efteråt... tyvärr.
Tack! Det var ungefär så jag tänkte men på 1177 stod det att man skulle kolla upp om det var första gången..
Det jag funderar på är om kan kanske fått en spricka i överarmen då det liksom inte gör ont i axeln utan mer mitt på överarmen.
 
Jag råkade störtdyka över styret på cykeln igår och drog axeln ur led. Min man hjälpte mig att få den på plats igen men nu funderar jag på om jag ska åka till akuten eller boka tid på vårdcentralen för att kolla så inget annat också är sönder. Idag känns axeln öm men mest ont har jag i överarmsbenet. Hur har ni andra gjort som råkat ut för liknande?

Förstagångsluxar ska röntgas. Akuten.
 
Jag råkade störtdyka över styret på cykeln igår och drog axeln ur led. Min man hjälpte mig att få den på plats igen men nu funderar jag på om jag ska åka till akuten eller boka tid på vårdcentralen för att kolla så inget annat också är sönder. Idag känns axeln öm men mest ont har jag i överarmsbenet. Hur har ni andra gjort som råkat ut för liknande?
Jag åkte direkt till akuten för att få hjälp att dra tillbaks axeln i rätt läge. De röntgade också innan. Efter det fick jag ha mitella ett bra tag. Och därefter gå till sjukgymnast och rehabträna axeln.
Min sambo är kiro och behandlade mig runt axeln för att se till att jag inte hade låsningar som gjorde att jag inte kunde ha rätt hållning för axelns optimala läge vid både träning och resten av dygnet. Detta för att ge läkningen optimala förutsättningar. Verkar funkat enligt läkare och fysioterapeut.

Har inte haft problem sedan den läkte. Det är 5 år sedan. Jag kan jobba med hästar och ta i ordentligt. Jag kan sova med den armen upp igen, som jag älskar etc.
Så skönt!

Hoppas du kryar på fort och väl!
 
Jag åkte direkt till akuten för att få hjälp att dra tillbaks axeln i rätt läge. De röntgade också innan. Efter det fick jag ha mitella ett bra tag. Och därefter gå till sjukgymnast och rehabträna axeln.
Min sambo är kiro och behandlade mig runt axeln för att se till att jag inte hade låsningar som gjorde att jag inte kunde ha rätt hållning för axelns optimala läge vid både träning och resten av dygnet. Detta för att ge läkningen optimala förutsättningar. Verkar funkat enligt läkare och fysioterapeut.

Har inte haft problem sedan den läkte. Det är 5 år sedan. Jag kan jobba med hästar och ta i ordentligt. Jag kan sova med den armen upp igen, som jag älskar etc.
Så skönt!

Hoppas du kryar på fort och väl!
Ajdå! Jag har hört att det kan göra ont någon dag och sedan ska allt vara iordning igen men det kanske kräver rehabträning då? 🥺 Åker in men är på sommarstället nu så gör det nog när vi kommit hem istället.
 
Ajdå! Jag har hört att det kan göra ont någon dag och sedan ska allt vara iordning igen men det kanske kräver rehabträning då? 🥺 Åker in men är på sommarstället nu så gör det nog när vi kommit hem istället.
Ju snabbare du får vård desto bättre! Du minskar risk för framtida besvär ju snabbare du tar tag i det.
Sen kan man ju skada sig olika mycket vid ”Axel ur led”. Men better safe than sorry!

En av mina ex fick axeln ur led en gång. Den hoppade tillbaks direkt. Sedan fortsatte det upprepade ggr tex bara han satt avslappnad i soffan med någon arm på ryggstödet. Han fick operera IOM att han ju redan var väldigt vältränad och stark. Det var många månaders rehabträning.
Så det kan bli väldigt olika besvär och rehab.
 
Jag råkade störtdyka över styret på cykeln igår och drog axeln ur led. Min man hjälpte mig att få den på plats igen men nu funderar jag på om jag ska åka till akuten eller boka tid på vårdcentralen för att kolla så inget annat också är sönder. Idag känns axeln öm men mest ont har jag i överarmsbenet. Hur har ni andra gjort som råkat ut för liknande?
Är det första gången ska du åka in. Oxå för att ha det kontrollerat om det händer igen. Det är säkert ingen fara men axlar är knepiga leder som man ska vara lite extra försiktig med. Du kan ringa VC på måndag om det inte gör mer ont/ du har så ont så du inte kan sova skulle jag säga. Så kan de förhoppningsvis göra en bedömning via fysioterapeut eller läkare och sen skicka dig på röntgen.
 
Ska man söka akuten så gör man det samma dag.



Går bra, det viktiga är ju att få en bild. :)
Lite så jag tänkte. Ibland kan man ju få en akuttid på sin VC och i min förra kommun kunde man då även skickas till sjukhuset i kommunen för röntgen samma dag om det behövdes. Men tyvärr är det inte alltid möjligt att få akuttid på VC.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 965
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag har alltid haft regelbunden cykel med måttlig blödning. Senaste typ tre månaderna är cykeln förändrad, mer mellanblödningar och...
2
Svar
22
· Visningar
2 383
Senast: emma-vsm
·
Kropp & Själ Är det någon här som har varit med om liknande eller har några tankar? Jag tror att jag börjar bli utbränd av "bara" vardagen. O_o Och...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 452
Senast: Habina
·
Övr. Hund Är just nu helt förstörd och förkrossad! Allt gick så otroligt fort och känns fortfarande så sjukt overkligt, men igår var jag tvungen...
2
Svar
20
· Visningar
3 266
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp