Avvänjningstips gärna!

Antiqua

Trådstartare
Det är nu dags att separera mitt sto och hennes 8-månaders hingstunge halva dygnet, för att om några veckor separera helt. Jag har haft klockrent klart för mig hur det ska gå till, men nu börjar jag bli osäker...
Jag trodde att mamma häst skulle ta det hårdast (förstagångare, har varit otroligt duttig med sonen), men hon tar det faktiskt bäst när dom nu separeras ca 3-4 tim åt gången.

Mitt sto + hingstföl går tillsammans med ett 7-månaders hingstföl och en 2-årig valack (som båda fölisarna ser som trygg och snäll) på lösdrift. Jag har hittills när jag delat på mina hivat upp mamma till hagen utanför stallet så hon fått gå med de andra tanterna (3-4 timmar)på dagtid. Det har fungerat över förväntan med mitt sto, hon har i stort sett sprungit upp till de andra stona, jätteglad. Har inte lyft på huvudet en enda gång för att kolla ner mot lösdriften och sonen när hon gått däruppe i hagen.
Sonen har varit lugn i 1,5-2 timmar, sen har han tyckt att han vill ha mamma tillbaka. (Han ser henne på håll ). Han varvar med att vara lugn som en filbuke, till att stå och vila och drömskt titta mot mammas håll och gnägga lite (mamma svarar inte), till att göra tokrejs, som om att han är frustrerad. Sen lugnar han sig igen en stund, äter lite, busar lite...Ropar på mamma.. Frustrationsrejs..

Jag har 2 alternativ hur jag ska sära på dom halva dygnet, hur skulle ni ha gjort?

1. Som jag tänkt först, att jag hivar upp mamma till tanterna i hagen på dagtid, så får de gå tillsammans nattetid på lösdriften. Fördelen är att jag har koll på honom i början när det är ljust, nackdelen är väl kankse just att han kan se mamma som en liten prick därborta, men det borde väl ge sig när han inte får gensvar eller?

2. Plocka in mamma i boxen nattetid. Nackdelen är att hon blir mer rastlös där och börjar hon gnägga så kommer han att höra henne (det är ca 2-300 meter mellan stall och lösdrift). Fördelen är kankse att han ej kan se henne?
Sen tycker jag det känns lite läskigt att han går ute utan mamma nattetid i början, OM han skulle få för sig nåt (vilket han iofs inte har försökt hittills). Becksvart ute + att jag kan inte ha samma koll på honom som jag kan ha dagtid.

Hur skulle ni ha gjort?
I båda fallen får lilleman gå kvar i sin lilla flock där han är väl hemmastadd och har sina bästa kompisar.

Jag måste erkänna att detta känns lite jobbigt, det är min första fölunge och således första avvänjning, och jag vill ju att det ska gå så smidigt som möjligt för de båda.
Egentligen kankse det inte spelar nån roll hur jag gör, separerar dag eller nattetid, jag kanske oroar mig lite i onödan. Det kommer nog gå jättebra, men ja...alltid ska man ju ha nåt att gå och fundera över och undra om man gör rätt osv..:p:D

Så, hur tycker ni?:bow:

Sv: Avvänjningstips gärna!

Jag är ju inte heller så van vid detta då jag avvande mitt första hingstföl i år. Men du kan inte göra så att båda står inne på natten, fast i olika boxar? Då ser de varandra, de kan "prata" men de kan inte ta sig ut och de har ju sällskap åt varandra.

När jag vande av Tabasco så var han 5-6 mån, han är van sen han var ca 7 veckor att mamman rids, så han är van att vara ensam ca 1 - 2 tim. Så jag hade dom i olika hagar (jag visste att båda var jätte lugna) på dagen, tillsammans i box på natten. Lät Tabasco dia en gång mitt på dagen. Sen särade jag på dom även på natten, han fck då bara dia på morgonen och kvällen, sen slutade jag med att han fick dia på kvällen. Och sen efter några dagar började Elma säga ifrån, då slutade vi även med det på morgonen. Detta har fungerat kanon bra för oss i alla fall =)

Hoppas att du kommer på en bra lösning med dina hästar :D:D

Min 7 månaders går fortfarande med sin mamma men kommer att avvänjas nu till jul. Där gör vi dock så att vi kör iväg stoet några veckor och fölet får gå kvar i flocken.

Problemet om jag har mitt sto och föl inne i separerade boxar på nätterna är att det nog kommer bli stökigt nere på lösdriften. Smågrabbarna är som Knoll och Tott och dom vill jag inte separera. Dels kommer 7-månaders ungen bli orolig (och även 2-åringen) om både mitt sto (som är tryggheten nr 1 för alla grabbar) OCH föl försvinner halva dygnet. Jag vet vilket liv det blev när jag tog upp båda för hovslagarbesök, andra fölungen var inte glad:angel:. Dumt att stressa upp fler än nödvändigt;) Boxar för att ta in allihopa nattetid finns inte heller, det fattas en. Sen är ett problem till i så fall att stallet drivs kollektivt och jag känner inte att jag kan belasta de andra tjejerna som har utsläpp att pinna ner till lösdriften med 4 hästar på morgnarna, då de flesta har lite bråttom iväg till jobbet.

Så jag tänkte mig de lösningar jag skrev, men jag vet inte riktigt vilken nu, börjar vela:confused:

Hmm,inte lätt det här att fatta beslut:D

Senast ändrad:

Det är det jag tycker är bäst, att låta han gå kvar i flocken där han är trygg, för det är ju dom hästar han ska gå med även fortsättningsvis, fast utan mamma.

Men det är ju just det här om jag ska sära på dom dag eller nattertid, båda "exemplen" har ju sina för och nackdelar:)

Jag skulle faktiskt ha separerat dem helt.
Eftersom mamma verkar så lugn med det.
Försöka att ha mamma nånstans där han inte ser/hör henne.

De två egna uppfödningarna som jag haft har bägge separerats tvärt utan några som helst problem. Låt lillkillen gå kvar med de andra grabbarna och strunta i att han piper, det lugnar snart ner sig, han har trygghet i sin nya flock och mammigheten går snart över. :) Där Marwin står så skiljer de alla småttingarna tvärt och det funkar bra, det enda är att de passar stona lite extra så de inte får mjölkstockningar.

Oj, det verkar som alla tycker tvär avvänjning, nu blev min lilla hjärna ännu mera brydd:confused::D
Jag har alltid hört och läst att successiv avvänjning är det bästa, är det inte väldigt traumatiskt för dom att ena dagen ha "fri tillgång" till mamma, för att nästa dag bli utan? Hmm..?
Jag vet att A gör så, och iofs så går det ju bra, dom har ju en hel del föl och mammor;)

Tyvärr har jag ingen möjlighet att sätta morsan i en hage som inte vetter ner mot lösdriften, det finns ingen hagmark på andra sidan stallet tyvärr. Men det är 2-300 meter emellan, så han ser henne inte så jättetydligt, men dom hör ju varann däremot om de börjar skrika åt varann. Hittills har ju mamma inte svarat, men de har ju bara varit separerade 3-4 tim. åt gången änsålänge. Vet inte hur hon reagerar sen när mjölken börjar trycka på?

Hur vanligt är det med mjölkstockning? Kan man göra något för att förebygga mer än att ta bort kraftfodret i början?

Tack för alla svar förresten!:bow:

/Petra som funderar vidare:)

Jag tycker att i just ditt fall verkar tvärt avvänjning ganska klokt just för att stoet reagerar som hon gör. Hade hon däremot stått och skrikit så hade jag förespråkat succesiv variant.

Jag skulle gjort så som du tänkt, delat dem dagtid först några veckor. De vänjer sig vid rutinen jättefort och kommer inte stå och gapa mer än första dagarna.

Sedan hade jag delat dem helt.

Ja hon liksom vill inget hellre än att få gå upp till tanterna och gå och käka gräs. Jag har rutinen att efter kraftfodringen så får hon gå upp, och hon går alltid snällt och ställer sig vid grinden när hon är klar och tycker "kom då, kom så rymmer vi" (:D). Hon blir jättelycklig av att se sin grimma liksom;)
Så henne är jag egentligen inte orolig för. Jag tänker mer på lilltrollet. Men man får väl blunda och sätta på öronmuffar om det blir för jobbigt för min del..

Hans kompis kom till oss, utan mamma. Han ropade på mamma (stackarn var väl förvirrad också över flytten, med helt nya kompisar), men han lugnade ner sig på mindre än ett dygn. Brukar det gå så snabbt eller hur länge kan man räkna med att det är "oroligt" för ungen?

Förlåt för alla frågor:o, men jag vill att det ska gå så bra som möjligt.
Kankse blir det inga problem alls, Liam kanske inte blir mer upprörd än vad han varit hittills och det har inte varit nån större katastrof. Han är kolugn periodvis och spatserar omkring precis som vanligt i hagen, äter lite, busar lite men sen blir han ledsen i perioder.

Senast ändrad:

Ja det är ju det som känns bäst för MIN del, måste bara försöka reda ut i mitt huvud vad som kan vara bäst för mina hästar:)
Hmm...

Jobbigt att jag har fått olika svar, hade varit enklast om alla svarat samma:D

Hans kompis kom till oss, utan mamma. Han ropade på mamma (stackarn var väl förvirrad också över flytten, med helt nya kompisar), men han lugnade ner sig på mindre än ett dygn. Brukar det gå så snabbt eller hur länge kan man räkna med att det är "oroligt" för ungen?/QUOTE]

Jag fick hem två nya tjejer till mig förra veckan, dom var oroliga första dygnet men sedan var det jättelugnt. Alla fölisar jag har erfarenhet av (inte jättemånga men dock några stycken) har slutat skrika väldigt fort även fast mamma har stått i närheten och svarat. Tror inte du behöver oroa dig så mycket.

Jag skulle börja med att skilja dom åt på dagtid om jag var dig, känns lite riskabelt med nätterna tycker jag om dom skulle ta sig genom staket eller så.

Lycka till // Helena

Vad skönt att de över lag verka lugna sig snabbt:)

Ja, det är just nätterna i början jag är lite orolig över, han har aldrig haft tendenser att vilja ta sig ut, men man vet ju aldrig vartefter timmarna går... Ärligt känns det inte så superlockande att sitta på en sten i hagen nattetid för att hålla koll (fast vore det det enda alternativet jag hade så skulle jag ju med all säkerhet sitta där påbylsad....med pannlampa....:angel::o).
På dagen kan jag ha koll, och jag är ledig hela julen/nyår och klämdagar just för detta ändamål.

Jag tror jag kör på ett mellanting. Tar bort mamma dagtid tills Liam funnit sig och tills jag ser att han äter ordentligt. Sen separerar jag helt. Jag behöver inte dra ut på det i veckor liksom om det inte behövs. Hans mor behöver bli själv igen fortast möjligt då hon börjar se väl trist ut över överlinjen. Hon behöver få äta bara för en igen.Spelar ingen roll att jag "fodrar ihjäl" henne, det händer ingenting.
Låter det bra? Borde ju bli smidigt även för Liam?

(Ni erfarna måste tycka att en nybörjare som jag är helt rudis som har sån beslutsångest över en sån naturlig enkel sak:angel::D:o)

Senast ändrad:

Jag har liknande problem nu, tänkte precis lägga ut en tråd men jag kanske kan få hjälp genom din istället.

Jag har en 8 månaders gammal fölhingst som jag nu måste sära på. Jag har kommit så långt att han står själv i egen box om nätterna, alltså i en box precis bredvid henne. Det går bra, både han och mamman är lugna. Frågan är hur jag ska göra nu? Jag har inte hagar på så långt avstånd att jag skulle kunna sära på dom så att de inte ser eller hör varandra. Hur gör man då? Vi har sommarbetshagar längre ner i byn sen men dit kan jag inte vandra med hästarna fram och tillbaka nu i kylan, det handlar ändå om en bit.

Så, är det någon som har lite tips till mig? :)

jag måste hålla med sorbisen. dagtid känns nog lugnast för dejj. att sära dem helt förespråkar jag inte... då det blir en svacka ur näringssynpunkt, om han diar såpass ofta. försök sära dem längre å längre sen dela helt. lycka till hur du än gör. jag tycker iaf att han verkar ta det bra :)

hej Jag har precis särat på mina 2. Mitt stoföl är snart 7 månader och har fått egen box på natten, dagtid går de ihop i hagen och ska göra så i några månader till. Fölet diar fortfarande mkt och äter inte tillräckligt mkt annat ännu. Tycker det fungerar bra att sära dem nattetid och för mej är det det enda alternativet eftersom jag bara har dem två här hemma.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
998
Senast: Ketrawzc
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 701
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 844
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 006
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar