Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@sassiball är det inte du som har ett WM-föl. Dom blir könsmogna betydligt tidigare än SWB. Jag hade en 6 månaders för många år sedan som betäckte ett SWB-sto som lade sig ned för att han skulle komma åt. Vårt WM-hingstföl i år, var superhingstig när vi visade honom vid 2 mån ålder snorren ute och skrek som en galning.
Mina ston som varit dräktiga igen har alltid själva vant av fölen ca 7-8 mån in i den nya dräktigheten.
Problemet är att väldigt få har fått ner bägge stenarna i den åldern. Det är just att den ska bägge testiklarna nere och hyfsat väder för läkning som är avgörande när man kan kastrera.Det är inte ett alternativ att kastrera hingstfölen redan runt 6-7 månader så att de kan gå kvar i flocken?
Jag funderar nämligen själv på hur jag ska lägga upp det här hemma. De små rara gossarna har redan klättrat lite på stoet i gruppen som inte är deras mamma. Och det är väl bara en tidsfråga innan de provar med sin egen mamma. Är ganska sugen på att kastrera dem redan nu.. Annars är man ju tvungen att avvänja tidigt.
Problemet är att väldigt få har fått ner bägge stenarna i den åldern. Det är just att den ska bägge testiklarna nere och hyfsat väder för läkning som är avgörande när man kan kastrera.
Inte helt sällan är de unga hingstarna över året (eller äldre) innan det går att kastrera, men dom kan mycket väl vara könsmogna ändå.
Hur tidigt kan du tänka dig kastrera?Jag tror på sen avvänjning, de flesta föl jag träffat på vid sex månaders ålder som avvanda har haft lätt att gå i försvarsställning och varit mer osäkra och ifrågasättande , vilket hållt i sig nåt eller flera år .
Mina föl går kvar med sin mamma i blandad flock tills de är minst ett år . Egen Box på natten tidigast vid 8 månader .
Jag märker skillnad i deras lynne, de är trygga och tillitsfulla och hänger gärna med de andra hästarna i flocken , men återvänder till mamman om det är något. Hingstar kastrerar jag hellre tidigt än avvänjer tidigt .
Tidigt om de är mogna tidigt ( 8-9 månader till och med ) det är mest vädret jag kollar in , då jag gärna vill släppa ut och ha de i rörelse omgående ..utan frostskador i såren .Hur tidigt kan du tänka dig kastrera?
Jag har goolat lite...
Hittade den studien jag nog läst förrut, var tydligen bara 1,9cm skillnad på om man kastrerar innan pubertet (18-24månader). Det beror tydligen på att testosterone vid pubertet triggar avslutning på växt i tillväxtzoonerna (okej jag läser engelsk litteratur och har dåligt koll på vad saker och ting heter på svenska..).
Forskning på galoppörer (där man alltså söker efter lätta hästar och ser extra vikt som något dåligt) har man kommit fram till att tidig kastration gör att fettdepåer (framförallt hals har man tittat på) inte utvecklas och även i vissa fall på de över 2års ålder även återvecklas.
Jag har hittat dåligt motiverad studie om att kastration inte påverkar muskelmassa, vilket det finns "folk" som påstår att hingstar utvecklar mer av. Däremot påstår samma (dvs lätt tveksamma källa) att valacker får mer runda former som ett sto då de behåller mer fett mellan muskelgrupper.
Veterinärer överlag verkar föredra att kastrera innan 1års ålder då blodkärl och annat inte är lika välutvecklade och hästen läker mycket lättare.
Ett föl som betäcker håller ofta inte alls på att skrika på stona. Det kan nära nog vara så att märren backar upp rumpan mot honom tills han inte kommer undan och då lyckas genomföra en betäckning även om det kanske inte var meningen. Det är inte nödvändigtvis så att han klättrar hela tiden utan det kan ju liksom räcka med en gång och aldrig mer för att oturen ska vara framme.inget klättrande alls eller skrikande