Avvänjning o ihopsläpp av föl

ako

Trådstartare
I morgon ska mitt sto flytta härifrån till en fodervärd och lämna sin 7 ½ månadesr fölis för gott :cry: och dessutom ska, samma dag, fölis blivande lekkompis (lika gammal, oxå hingst) flytta hit.

Båda fölen har stått skilda från sina mammor nattetid i mer än en månad men gått i hop med mamma på dagarna. Fölen och mammorna gick på bete ihop i somras, men sedan dess har inte fölen träffat varandra.

Min tanke är att det kan vara smart att köra i väg med min fölis mamma till hemmes nya hem direkt i anslutning till att fölkompisen kommer. Även han har ju precis lämnat sin mamma, och de kommer båda att vara lite ledsna och osäkra.

Vad jag dock inte riktigt vet är hur jag ska göra med de små ensamma och moderlösa krabaterna i morgon. Ska man släppa ut dem tillsammans direkt så de får hälsa på varandra? Är inte risken då överhängande att de kommer att vara så upprörda över att deras mammor är borta att de bara springer o skriker o kanske gör sig illa utan att ens bry sig om varandra till att börja med?

Eller ska jag stänga in dem i stallet? Och i såfall, i samma box eller i varsin? Tanken är att de ska bo tillsammans sedan (box på 15 kvm) om det funkar, men det finns fler boxar om det behövs. Å ena sidan kanske de får lite trygghet av varandra om de står tillsammans, å andra sidan känns det väl litet att släppa i hop dem första gången på så liten yta.

SNÄLLA HJÄLP!!

AKO

Hej :)

Din fölis klarar nog detta bra, han är ju på hemmaplan.. kan bli jobbigare för kompisen med flytten o allt det nya!

Jag skulle ha dem inne i varsin box bredvid varandra först nån timme eller så innan utsläpp till hagen, de blir nog överlyckliga att träffas o få leka.. inga skrikande mammor i närheten gör också att det lugnar sig efter ett par dagar.

Lycka till!

Jag skulle låta dem stå bredvid varandra inne en stund först, och sen släppa ihop. De tyr sig nog till varandra i saknad av sina mammor.

Tack båda två!

Har tillsammans med det andra fölets husse kommit fram till att vi gör så här: Kompisfölet och hans mamma kommer hit i morgon, föl o mammor får gå i hop här i några dagar och på fredag åker mitt sto till sin fodervärd och det andra stoet hem till sig. Fölen får lära känna varandra igen i lugn och ro och nykomlingen får se sin nya miljö i hop med sin mamma. Tror det blir det mest skonsamma sättet. Lite omständigt kanske, men ändå.

Tack för era förslag o synpunkter.

AKO

Huuuu, DET skulle jag tycka var läskigt, att släppa ihop två vuxna nya...

Jamen mammorna & fölen har gått ihop i somras.. läste du inte på ordentligt ;)

Lätt att missa lite bokstäver här & där, men i denna tråd så gjorde det ju ingen skada :rofl:

Nu har ni ju hittat en lösning, men för de andra som läser här och för framtida bruk och så =)

Jag hade väldig noja för det där att släppa ut fölis när mamma var borta. Hade mardrömsvisioner om sprängda staket etc.

Fölis fick ingen ny lekkompis, utan mamma försvann och kvar blev fölis och fölis lekfarbror (min valack) som har funnits där sedan hon föddes och somd e gått med sen fölis var tre veckor.

Fölis och mamma bodde i separata boxar, med valacken emellan, en månad innan.

Sen lastade jag stoet och åkte hem med henne helt enkelt, fölis och valacken stod inne. (Hade folk på hemmaplan som höll koll och fölis var lugn tills det kom någon som kunde tycka synd om henne, då körde hon hela registret om hur syynd det var om henne för hennes maaamma var borta *s*).

På kvällen när jag kom hem släppte jag med rejäl vånda ut fölis och valacken. Fölis sprang ett par varv runt hagen och skrek men var sen lugn. (Tog man ut mamma om så bara runt hörnet när hon var kvar var fölis hysterisk). Så just att mamman försvinner och varken syns eller hörs verkar få dem att ganska snabbt lugna sig. Så när mammorna åkt så skulle jag ha inne tills man ser att de är hyfsat lugna och sen släppa ut.

Hej igen alla!

Nu är del 1 avklarad- kompisföl med tillhörande mamma är här. Allt gick bra i hagen men däremot uppskattade inte småpojkarna att "dela rum" inomhus, så de får stå i varsin box så länge. Återkommer med rapport när mammorna åkt. Tack för hjälpen!

AKO

Liknande trådar

Övr. Hund Hej gänget! Jag är förkyld och har för mkt tid och därför passar jag på att ställa en fråga /göra em tråd 🤣. Som några vet så skaffade...
2
Svar
26
· Visningar
4 354
Hästmänniskan Så här, jag ska i slutet av nästa månad hämta hem ett föl :love:! Fölet finns drygt 60mil bort och jag har letat lite mellan dom olika...
Svar
7
· Visningar
1 584
Senast: moster
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
26 018
Hästhantering Min valack 11 år har gått i en flock med en trygg och klok äldre ledarvalack samt två ston. Han kan flockspråk o har varit en schysst...
Svar
1
· Visningar
858
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2