Avvänjning - juver

CosmicQueen

Trådstartare
I fredagskväll flyttade min 8 månaders hingst och det blev därmed avvänjning. Avvand nattetid har han varit i ca 1½ månad redan, men han har gått med mamman dagtid.
Drog ner på mammans foder redan ett par dgr innan han åkte och och sedan i fredags har hon endast fått 200 gr betfor + 1 näve Fibergi/dag. För att ha något o blanda ut örter/tillskott i.
Nu till juvret, dagen efter var det stort och spänt, droppade lite mjölk tom.
Igår såg det mkt mindre ut och såg inte spänt ut och imorse var det litet och skrumpet. Inte mkt till juver alls kvar.
Kan jag andas ut nu och börja öka på hennes krafftfoder igen. Eller bör jag vänta några dgr?
Om dom får juverinflammation, när får dom det oftast?

Sv: Avvänjning - juver

Vänta du ett tag till...jag brukar vara väldigt försiktig ett bra tag efter.

Vänta du ett tag till. Shady brukar jag inte börja att ge förrän tidigast 2 veckor efter ett helt avvänjande.

Tack så mkt för era svar. Då väntar jag iaf en vecka itll för att vara på den säkra sidan. :)

Känn lite på juvret varje dag. Inte så att det rinner mjölk, utan bara så att du har kännslan i fingrarna på hur det ändrar sig från dag till dag. Då känner du också om det är så att hon blir varm det börjar spänna mer osv, så det inte blir någon juverinflammation. Hoppas det går bra.

Var har ditt Troll tagit vägen? Inte har du väl sålt honom??? Bara iväg på lösdrift väl? Inte för att jag har med det att göra egentligen...men blir ju lite nyfiken!

Klart man får vara nyfiken. :D :D
Nej, nej, han är inte såld. Han har bara flyttat i vinter till ett annat stall, där han har en hingstkompis. Ingen lösdrift, men han går ute dagtid med kompisen och inne på natten i boxarna brevid varann. Trivs som fisken i vattnet. :love:
I sommar blir det hingstbete och sedan blir ahn valack då han kommer hem i höst. :devil:

Fungerade ej att ha honom här då ingen ville ha sin häst med Troll och jag absolut inte ville ha honom själv. Och han behövde avvänjas från mamma.

Hej,
Har också precis flyttat min 04 bebis från mamma. Mamma häst får betfor och en näve lusern. Lusern får hon för att jag inte vågar ta bort det och sedan börja ge det igen - då jag på foder tråd fått massa varningar om lusern.
Till saken...stoet är dräktig i sjunde månaden. Skall jag trots dräktigheten vänta med att öka på fodergivan i två veckor tycker ni??
Det är bara dag två nu och hennes juver har mycket mjölk kvar men de är mjuka och verkar inte direkt ömma.
Vad är det egentligen man skall titta efter??

Ok, det var ju roligt att höra! Men varför ville ingen ha sin häst med Troll? Är han för busig?

Jag har ju skickat ner mitt skäckföl (Danza) på föl/åringlösdrift nu när jag sålt de andra. Hon var rätt pestig mot sin "adoptivmamma" här på slutet, ville bara busa och härja hela tiden. Nu lär hon få utlopp för det på ett helt annat sätt!

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag har hamnat i en lite knivig situation ang. avvänjningen av mitt föl som tyvärr inte alls kan bli som planerat. Jag vill...
Svar
15
· Visningar
1 367
Senast: åke
·
Avel Nästa helg är det dax för avvänjning av mitt föl nattetid. Dagtid kommer dom dock att få gå ihop ett tag till. Det jag funderar på nu...
Svar
10
· Visningar
1 589
Senast: grimman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur