Avvänjning - hur?

krocket

Trådstartare
När fölet ska avvänjas - kan man räkna med att det sker självmant, eller ska man plocka bort det från stoet? Mitt föl är numera 5 månader, och jag hade tänkt att han skulle få gå kvar med mamma på betet för att i månadsskiftet augusti-september skiljas från henne och få egen box, och gå i annan hage med annan häst (tänker på betäckningsrisken). Hur ska jag göra på bästa sätt för att avvänjningen ska bli så odramatisk som möjligt?

;) Krocket

Mina föl har gått med sina mammor tills de har varit mellan 8 och 10 månader gamla. Ser ingen mening med att skilja av dem tidigare. :)

Först har jag skiljt dem nattetid, så de står i boxar brevid varandra. Brukar bli lite oroligt första natten bara.
Sedan får de gå ihop på dagen i hagen.
Efter några veckor/en månad har jag bara ställt mamman i en annan hage. Fölet får gå kvar i den vanliga hagen med sin kompis.
Har faktiskt inte varit några problem alls! Fölis ser lite förvånad ut och gnäggar lite efter mamma, men glömmer snart... :D

Tack för infon! :)

Börjar du alltså avvänjningen vid 8 månaders ålder och har den klar vid 10? Eftersom mitt sto har tydliga brunster åtminstone in i november och jag har hört talas om hingstar som betäckt sina egna mammor redan vid 9 månaders ålder, vill jag utesluta risken för betäckning genom att ta bort lillen i tid.

;) Krocket

Om det blir föl nästa år så beräknas det till mitten av maj. Fölet är redan sålt och åker från oss efter sex månader.

Maj-Augusti blir det bete.
Sep-November är hästarna installade och i mitten på November åker fölis.

Hur bör jag lägga upp avvänjningen?

Det blir som för min fölis förra året tidsmässigt. Jag lät honom först äta kraftfoder i egen box på kvällarna, ett par timmar ca. Sen stod han kvar i egna boxen över natten i ett par veckor men med mamma på dan tills de delades helt (i mitt fall genom att mamman åkte).

Jag har tänkt vänja av min då han är runt 6 månader, dvs i början av december.
Får börja med att stå i varsin box om natten, men gå ilag i hagen. Men efter ett tag även separata hagar.
Har hästarna inhyrd, men hoppas kunna ordna så båda kommer få gå med sällskap då dom ska gå i separata hagar, iaf fölisen.

Om du är rädd för ev betäckningsrisk, så kan du ju börja lite smått att skilja dem åt vid 6 mån, så att du kan ta isär dem helt vid 8 mån.
Mitt hingstföl som jag hade ifjol fick gå med mamma på dagtid tills han var 9½ mån. Men han visade inga hingsttendenser förrän han var ett år ca. :)

OK - då förstår jag. Tror jag börjar dela dem lite smått nästa månad. Är väldigt osäker på vad som räknas till hingstfasoner, men han klättrar i alla fall redan och har snorren ute...

;) Krocket

Har hästarna inhyrd, men hoppas kunna ordna så båda kommer få gå med sällskap då dom ska gå i separata hagar, iaf fölisen.

Menar du att det eventuellt skulle kunna bli så att din unghäst kommer att få gå ensam? Föl o unghästar behöver sällskap (helst av jämnåriga kompisar) både för att lära sig att umgås med andra hästar samt för att röra sig ordentligt och därmed stärka upp skelett, senor etc. Om det bara finns en lite rasthageplätt och eventuellt inte ens sällskap till den tycker jag du borde överväga att hitta ett annat boende till fölis. Första åren är så otroligt viktiga för hästens framtida både hållbarhet och psyke.

Lycka till!

Vi brukar skilja föl och sto när fölet är mellan 6-8 månader, helt beroende hur mycket fölet "äter av mamman" (=hur mycket stoet börjar tappa i hull).

Vi har ett föl som ska avvänjas i samband med installningen. Vi brukar göra så här:

Första 14 dagarna-1 månad (helt beroende hur mycket "ångest som finns med i bilden!) går de tillsammans (med övriga flocken) under dagen, nattetid står fölet i egen box.

Därefter 14-1 månad i egen hage med någon annan häst och egen box på natten.

Hur lång tid som behövs när de är totalt seperarade beror helt på hur fort stoet sinar i juvert. Men man måste ju förstås minska på fodret till stoet så det går fortare (det måste sina snabbt eftersom annars är risken med juverinfl. eller liknande).

Efter denna tid kommer fölet tillbaka till flocken och, tyvärr, ibland tillåter stoet fölet att försöka dia igen och kan då sätta juver igen, då är det bara att skilja dom åt igen ett par veckor.

Åldern när man ska skilja föl och sto åt varierar med tycke och smak men man bör absolut inte skilja dom åt innan 6 månaders ålder (såvida det inte rör sig om särskilda fall).

Dock tycker jag inte man ska låta det dra ut på tiden, 10-12 månader tycker jag inte är bra eftersom fölet KAN ha svårt att bli självständig. Svårt också att träna stoet, och svårt att träna fölet (som faktiskt går att träna fast den är under 1 år, t.ex skogspromenader, miljöträning mm).

Lycka till i alla fall, hur du än väljer att avvänja Ditt föl!

Nej, han kommer inte att gå ensammen.
Fungerar det inte att ha han tillsammans med dom äldre valackerna i stallet, så hittar jag någon lösdrift till honom med jämnåriga.
Men det är bara i vinter det handlar om, till våren/sommaren ska ha få gå på bete med jämngamla åring hingstar.
Vi har inga rasthagesplättar här, vi har stora o ordentliga hagar.

Just nu går dom på bete tillsammans med 4 andra ston + föl.

Självklart vet jag att ett föl/unghäst inte ska gå ensammen, kanske skulle ha skrivit lite tydligare i mitt första inlägg. :smirk:
Vill ju helst ha dom hemma(bor på gården där jag har inhyrd) och det var så jag menade, att jag hoppas kunna ordna det här hemma med sällskap till dom båda.

Lånar din tråd lite....

Jag kommer ta hem mitt sto (som nu går med föl vid sidan) i början av september (fölis är då knappt 6 mån). De kommer bara skiljas lite under korta stnder nu i Augusti.
Under hur lång tid ska jag sedan ta bort kraftfodret för att mjölken ska sina? Jag är ju som sagt var rädd för juvelinflammation men samtidigt vill jag ju inte svälta henne. Funderar på om man kan ge lite lucern och morötter när övriga får kraft så hon får något, är det en bra ide?

Tacksam för svar.... :confused:

Ett par dagar utan kraftfoder klarar sig stoet utan problem och utan att rasa i vikt. Du får ju kolla juvert varje dag, är det riktigt, riktigt spännt kan du mjölka ut LITE, men mjölka inte ut för mycket bara lite, lite så spänningen släpper.

Stoet ska dock ha i princip fri tillgång till hö.

Under de veckor som de är tillsammans under dagarna eller nätterna så kan du minska mer och mer på kraftfodret till stoet. Ta bort kraftfodret helt under 2-3 dagar när föl och sto är helt separerade.

Lánar svarsknapp....

Här vänjer de av fölen vid 100 dagars álder.
Suck! Ja, det är allt vissa olikheter....

Hejsan!
Jag har varit med om flera olika avvänjningsmetoder då jag arbetat på fler olika stuterier/gårdar.
Och jag vill först varna för att använda drastiska metoder ex. på detta är att en dag stänga in fölet i box och sedan flytta i väg stoet så hon inte hör... Detta är jätte stressigt för fölet och många av dessa utvecklar stall olater och blir allmänt nervösa i stall. :mad:
Försök istället att låta sto och föl gå med minst en gärna fler snälla, trygga hästar under en period så att de blir en "flock". När fölungen ser trygg ut med de andra tar du helt enkelt bara bort stoet, visst kommer han gnägga efter henne men eftersom han har sin flock kvar kommer han säket att söka tröst hos dom. :)
Jag skulle rekomendera dig att först ta bort henne halva dagar i ca. en veckas tid, sedan hela dagar i någon veckas tid så allt tar ca 2veckor-1månad. :) För att sedan helt skilja dom åt! :crazy:
Att inte separera dom helt är främst för stoets del så att hennes ljuver sinar långsamt annars kan hon få inflamation.
Om du gör så här kommer du säkert märka att stoet börjar tröttna på sin fölunge när han kommer och ska dia efter någon vecka....
Jag tycker också att om det är möjligt börja redan nu så att fölungen kan gå ute på natten med sin flock när det är dags att sluta släppa in stoet i hagen igen. Jag tycker att fölen tar det bättre att bli utan sin mamma då, för dom har ju ändå sin "vänner" kvar hos sig! ;)
Att första natten utan mamma stå ensam i en box (även om det finns box-granne) är inte att föredra... men kanske ett måste ibland!
Hur som helst det finns många olika metoder och det brukar bli hästar av dom flesta fölen hur man än gör. :D
Jag brukar avvänja när fölet äter bra av egen fast föda men tidigast vid 5-6månaders ålder. Om stoet är betäckt och dräktig igen händer det att stoet självt har fått börja stöta bort sin fölunge... det brukar ske vid ca. 9-10 månader. :idea:
Lyck till och lita på din känsla om vad som skulle kunna passa er! :D

Liknande trådar

Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
690
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
823
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 482
Senast: Puffindog
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 740

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat