Avvakta hälta?

Unafraid

Trådstartare
Har en schäfer på 11,5 år. Tidigare i höst var han med när jag red, han blev halt och fick metacam.

Idag var vi ute och gick, kort promenad, han travade glatt på och från ingenstans blev han rejält halt på samma ben. Alltså inget trauma eller något, bara från ingenstans.

Det handlar om en höft. Jag har kvar så jag kan ge metacam en sväng om det skulle behövas, men ska jag avvakta 1-2 dagar innan jag kontaktar veterinär, eller hur tänker ni? Han värmer ur fort.

Har en schäfer på 11,5 år. Tidigare i höst var han med när jag red, han blev halt och fick metacam.

Idag var vi ute och gick, kort promenad, han travade glatt på och från ingenstans blev han rejält halt på samma ben. Alltså inget trauma eller något, bara från ingenstans.

Det handlar om en höft. Jag har kvar så jag kan ge metacam en sväng om det skulle behövas, men ska jag avvakta 1-2 dagar innan jag kontaktar veterinär, eller hur tänker ni? Han värmer ur fort.

Men stackars liten! Jag hade kontaktat veterinär för en utredning. (Ge inte metacam om hunden inte varit hos vet.)

Blir hunden halt så finns det säkert någon anledning till detta och det behöver troligtvis redan ut.

Det kan ju vara en nerv som kommer i kläm? Jag hade nog kollat om det var något sådant och om han kanske behöver någon typ av sjukgymnastik. :)

Kan vara åldersartros - uppkommer en "nabb" i brosket så kan det kännas som en kniv rätt in från ingenstans typ. men det kan även vara så många andra saker, så veterinärbesök är en bra och viktig start :)

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·
Hundhälsa Börjar med att säga att hunden är igenomkänd och röntgad i rygg, armbågar, höfter och handleder utan några förändringar som borde...
Svar
12
· Visningar
1 275
Senast: Masse
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 549
Senast: Fiorano
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
2 275
Senast: Unhappy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?