avvänjning av napp när?

Status
Stängd för vidare inlägg.

mino

Trådstartare
Lite bakgrund: vi har använt napp till dottern som nu är 5 månader. En av anledningarna var att hon kräktes nåt kopiöst och det var lättare att ge henne nappen än bröstet när hon mest behöver snutta för att undvika kräks. Nu har hon börjat äta mat och äter nu två mål om dagen och kräks mycket mindre. Hon har dessutom varit lite förkyld och inte använt nappen så mycket.

Jag har därför börjat fundera på hur länge vi ska använda napp och när det är vettigt att avvänja napp. Jag vill gärna att hon ska vara nappfri när hon börjar på dagis, mest för hygienens skull. Men de allra flesta verkar ju avvänja napp mycket senare kanske 2-3 år. Går det (såklart att det går, allt går ju, men är det lämpligt/smidigt?) att avvänja napp i samband med att man slutar amma? Eller är det att ta ifrån för mycket invand trygghet på en gång? Jag vill ju helst inte att hon ska ersätta nappen med tummen. Hur gör man på mest skonsamma sätt??
 
Sv: avvänjning av napp när?

Det finns inga rätt eller fel, KAN du ta bort nappen samtidigt so mdu slutar amma så är det ju smidigt. OM inte, se till att minimera nappanvändandet i alla fall. Mina barn har fått ha napp när de sover, finns ingen anledning att de ska springa runt med en napp i munnen när de leker...
 
Sv: avvänjning av napp när?

När slutade de med "dagnapp"? Det är smidigt med napp tex när man åker bil och inte kan ta upp dottern. Men samtidigt vill jag inte att det ska bli nån sorts tics upp i 3-årsåldern. Det är lite kluvet för det är ibland väldigt tacksamt med napp, det engelska namnet säger en del: pacifier...
 
Sv: avvänjning av napp när?

Mina barn slutade med napp i 3-års åldern, en började med tumme istället.

Så vad som funkar bäst (ingen tumme-ersättning) är nog olika för alla ungar
 
Sv: avvänjning av napp när?

Vid ungefär ett års ålder har jag ransonerat nappanvändandet till enbart vid sovdags. I bilen fick den förlja med ett par månader till, tills jag insåg att den inte behövdes där. Det tog inte längre tid än så. Allan är 1½ nu och det var VÄLDIGT länge sen han hade napp någon annanstans än i sängen. Sen före sommaren i alla fall.

Jo, nog sjutton är det ett hjälpmedel att ta till! Det finns de som idiotförklarar alla nappanvändare. DET tycker jag är trist, för somliga av oss har gett barnen napp av ett godtagbart skäl!
Sen är det möjligen sant att sugbehovet inte är skäl längre när de är strax över halvåret (om jag minns rätt :o), men den trygghetskänsla som nappen uppenbarligen ger dem är inte så dum... :D

Allan gör för övrigt precis som Selma gjorde. han struntar blankt i gosarna i sängen, han vill ha en napp i munnen och minst en i ena handen, helst i båda, för att lägga sig och sova lugnt! :D
 
Sv: avvänjning av napp när?

Lilleman har inte napp, så jag har ingen erfarenhet, men han har ju använt mig som napp, så lite likt är det kanske ändå...

Jag tänker att snuttandet/nappsugandet ersätts med annat. Det sägs ju att ett behov ersätts med något annat. I lillemans fall har det nog varit så att hans ökande medvetenhet har gjort att sånger/lekar/kramar har blivit intressantare än snuttande.

Fast forfarande somnar han helst snuttandes. Men numera går det att sova honom på andra sätt oxå. När han var riktigt liten var det bara bröstet som gällde.

Kan man inte göra ungefär likadant när man avvänjer napp som när man avvänjer bröstet?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
821
Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 021
Senast: cirkus
·
Gravid - 1år Har en son på 3 månader som sover jättebra på nätterna. Ammas till sömns vid ca 19.00 och sen sover han hela natten till ca 07.30 med...
2
Svar
39
· Visningar
3 974
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 169
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp