Avtalsfråga (formulering kring försäkring vid uthyrning av stallplats i andra hand)

Yrja

Trådstartare
Om jag hyr ett stall med möjlighet att hyra ut platser, och det i mitt avtal med fastighetsägaren står att fastighetsägaren ansvarar för brandförsäkring på byggnaderna, hur ska jag formulera detta i mitt avtal till mina hyresgäster? Ska jag skriva att jag ansvarar för brandförsäkring för byggnaderna eller ska jag skriva att fastighetsägaren ansvarar för brandförsäkring för byggnaderna?

Om det blir en tvist, är det då bättre att det står även i mina hyresgästers kontrakt att det är fastighetsägarens ansvar och måste denne då också skriva på vårt avtal, trots att det redan står i avtalet mellan mig och fastighetsägaren?

Vilket alternativ är att föredra för mig som mellanhand?

Sen har jag en enkel undring till. Hur formulerar jag bäst att jag som hyresgäst (som hyr hela stallet) har rätt att hyra ut platser i andra hand?

Sv: Avtalsfråga (formulering kring försäkring vid uthyrning av stallplats i andra han

Det är svårt eftersom det är flera olika lagstiftningar som blir/kan bli inblandade att det bästa är att direkt vända sig till en jurist och få hjälp redan från början. Välj en som är bra på hyreslagstiftning och djurskyddet.

Sv: Avtalsfråga (formulering kring försäkring vid uthyrning av stallplats i andra han

Tack för ditt svar. :)

Jag får lämna det öppet då sålänge. Om det inte finns ngn här som tagit den här frågan med en jurist redan, och har ett hum om detta? Kanske någon i liknande situation som jag.

Du ska nog vara försiktig med att ta råd av någon som vet exakt vad som gäller. För det är komplicerade lagstiftningar och det kommer att beror väldigt mycket på hur avtalen är formulerade vad och vem som kommer att gälla och vara ansvarig. Det kan komma att skilja mellan olika saker m m. Så för att slippa problem i framtiden om något händer är det enklast och billigast att ha juridisk hjälp redan från början.
Felaktiga råd som ibland tyvärr dyker upp hör från personer som egentligen inte har en aning om vad som gäller kan bli väldigt dyra om något händer.

Att man låter en jurist se igenom ett avtal är en självklarhet. Men det kan vara till fördel för mig att ha kommit en bit påväg. Det är därför jag frågar. Tack igen för ditt råd, jag instämmer med dig. :bow:

Liknande trådar

Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 018
Senast: Inte_Ung
·
Äldre Jag ska ut och resa till hösten och vara borta ett halvt år. Jag har fått lov av min hyresvärd att hyra ut huset jag bor i så länge, men...
Svar
3
· Visningar
1 028
Senast: golit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama