Sv: Avtal för gödselhantering
*KL*
Ang ströet övht, så min grannbonde sprider min gödsel. På min mark iofs, men han brukar den med. Han brukat varje gång vara lika fascinerad över hur LÄTT gödseln är; 'det väger ingenting'.
Han har inga problem med spångödsel etc, men han tycker inte riktigt om att gödseln är så torr. Och min är/blir väldigt torr, jag har ju bädd så mycket spån ut blir det inte, men just iom att det mest blir bollarna ut (+ lite kissigt spån), så det torkar väldigt lätt. OCh därmed brinner det inte ihop förrän efter ungefär två evigheter.
Gör inte mig speciellt mycket, och inte bonden heller så är inget problem så. Men vad gör man eg åt det? När jag hade växelströ med spån brann det mycket bättre, så den gödseln var faktiskt enklare att 'hantera', även om den behövde ligga 2 år för att brinna ihop vettigt.
Kan problemet vara att min gödselplatta är lite 'high tech' med avrinning ner till en urinbrunn, och alltså är gjord för mer våtgödsel (kodynga)? Det hjälper ju föga att vattna, det fyller bara urinbrunnen mer liksom.
Som sagt, inget problem i realiteten än. Men den dag bonden trillar av pinnen och jag måste få ngn annan att endera ta hand om den, eller sprida den på min mark, kan det ju bli det antar jag?