Avtal för gödselhantering

Sv: Avtal för gödselhantering

Just övertron på att det som är naturligt (som t ex gödsel) aldrig kan vara farligt eller ha en negativ miljöpåverkan är nog förbehållet hästfolk med rötterna i stan...

Det är ofta inte särskilt trevligt att ta emot hästdyngan, av flera skäl.

1. Dåligt brunnen spåndynga, spridning av obrunnet spån är skitdåligt :D

2. Att spåndyngan måste ligga och brinna i flera år gör att den blir väldigt kvävefattig då kvävet avgår i gasform (vilket inte är riktigt bra för miljön)

3. Hästdyngan innehåller ofta sånt som inte är dynga som tex balsnören och hästskor - inget av detta vill man ju sprida på åkern :mad:

Ser alla till att fixa till dessa 3 punkter så blir det förmodligen enklare att få en bonde att hämta dyngan för det är inte gratis att hämta dyngan hos ett stall, det kostar åtminstone 300 kr i timmen att köra traktor så då vill man ju ha bra och användbar dynga för dom pengarna då det kostar tusenlappar att hämta en dyngstack och sprida den :grin:

Alltså använd mindre spån till att börja med. Hur är det med halmpellets? Bättre än spån? Borde väl vara i alla fall?

Senast ändrad:

Ja att inte lägga onödigt mycket spån på stacken borde ju vara en självklarhet kan man tycka.

Kanske vore det bättre för myndigheterna att lägga krut på att utbilda hästfolk i mockning. Av en del inlägg här blir man ju lite mörkrädd då det tydligen verkar väldigt vanligt att folk använder sin gödselstack som en egen privat soptipp. Eftersom jag vet att mitt gödsel ska ut på en åker till slut skulle jag aldrig ens komma på tanken att lägga balsnören, metallskrot och annat i den.

Angående kontraktet håller jag med om att det i sig inte är så mycket jobb, men det känns inte som att det vi behöver är ytterligare blanketter att fylla i. Det är inte lätt att hålla reda på allt och att sen åka på något straff för att man inte hade gödselkontrakt är ju lite tråkigt. Sen lär väl inte ett krav på gödselkontrakt hindra skogsdumparna från att fortsätta att skogsdumpa. Det går säkert att hitta en bonde som mot någon mindre ersättning går med på att skriva på ett sådant kontrakt även om han inte tar emot något gödsel. Skogsdumpningen är väl redan förbjuden så det är väl bättre at jaga dessa dumpare istället för att kollektiv tvinga på alla andra ett meningslöst kontraktsskrivande.

*KL*

Ang ströet övht, så min grannbonde sprider min gödsel. På min mark iofs, men han brukar den med. Han brukat varje gång vara lika fascinerad över hur LÄTT gödseln är; 'det väger ingenting'.

Han har inga problem med spångödsel etc, men han tycker inte riktigt om att gödseln är så torr. Och min är/blir väldigt torr, jag har ju bädd så mycket spån ut blir det inte, men just iom att det mest blir bollarna ut (+ lite kissigt spån), så det torkar väldigt lätt. OCh därmed brinner det inte ihop förrän efter ungefär två evigheter.

Gör inte mig speciellt mycket, och inte bonden heller så är inget problem så. Men vad gör man eg åt det? När jag hade växelströ med spån brann det mycket bättre, så den gödseln var faktiskt enklare att 'hantera', även om den behövde ligga 2 år för att brinna ihop vettigt.

Kan problemet vara att min gödselplatta är lite 'high tech' med avrinning ner till en urinbrunn, och alltså är gjord för mer våtgödsel (kodynga)? Det hjälper ju föga att vattna, det fyller bara urinbrunnen mer liksom.

Som sagt, inget problem i realiteten än. Men den dag bonden trillar av pinnen och jag måste få ngn annan att endera ta hand om den, eller sprida den på min mark, kan det ju bli det antar jag?

..........

Senast ändrad av en moderator:

Många länsstyrelser har undantag för tillstånds och/eller anmälningsplikt för gödseltransport.

(Såg du ändrat sen jag skrev, men..)

Ja att inte lägga onödigt mycket spån på stacken borde ju vara en självklarhet kan man tycka.

Kanske vore det bättre för myndigheterna att lägga krut på att utbilda hästfolk i mockning. Av en del inlägg här blir man ju lite mörkrädd då det tydligen verkar väldigt vanligt att folk använder sin gödselstack som en egen privat soptipp. Eftersom jag vet att mitt gödsel ska ut på en åker till slut skulle jag aldrig ens komma på tanken att lägga balsnören, metallskrot och annat i den.

Angående kontraktet håller jag med om att det i sig inte är så mycket jobb, men det känns inte som att det vi behöver är ytterligare blanketter att fylla i. Det är inte lätt att hålla reda på allt och att sen åka på något straff för att man inte hade gödselkontrakt är ju lite tråkigt. Sen lär väl inte ett krav på gödselkontrakt hindra skogsdumparna från att fortsätta att skogsdumpa. Det går säkert att hitta en bonde som mot någon mindre ersättning går med på att skriva på ett sådant kontrakt även om han inte tar emot något gödsel. Skogsdumpningen är väl redan förbjuden så det är väl bättre at jaga dessa dumpare istället för att kollektiv tvinga på alla andra ett meningslöst kontraktsskrivande.

Hur vore det om folk såg till att ta reda på saker innan de gör fel istället för att tycka att myndigheterna ska utbilda folk. Då passar det tydligen... men får man krav på sig att veta vad man pysslar med, ja då är det överförmynderi...

Hur vore det om folk såg till att ta reda på saker innan de gör fel istället för att tycka att myndigheterna ska utbilda folk. Då passar det tydligen... men får man krav på sig att veta vad man pysslar med, ja då är det överförmynderi...

Får väl gratulera dig för att du har koll på alla regler och aldrig gör fel.

Problemet är ju att det finns regler för en massa saker som man inte tror att det ska finnas regler för. Det här med gödselkontrakt hade jag aldrig hört talas om (det verkar ju funnits i några år) och eftersom jag inte trodde att det skulle finnas några krav på det så har jag inte heller letat efter sådana regler.

Jag pratade med han som tar hand om mitt gödsel i morse och han bara suckade när jag berättade om mitt senaste fynd i regeldjungeln. Vi såg dock inget behov av att skriva något kontrakt innan det kommer någon som kräver att få se ett. Såg nu i ett tidigare inlägg att det kanske kunde finnas krav på tillstånd för att han ska få köra vagnen med gödsel hem till sig. Jag får väl berätta det nästa gång vi ses.

Såg nu i ett tidigare inlägg att det kanske kunde finnas krav på tillstånd för att han ska få köra vagnen med gödsel hem till sig. Jag får väl berätta det nästa gång vi ses.

Fast det är nog fel, det ska inte behövas tillstånd för transport av egen eller andras gödsel. Jag såg punkten om transporttillstånd i avtalet jag länkade till, men det verkade så orimligt att jag kollade upp det och gödsel från egen eller annans verksamhet är undantagen (som Alexandra_W också skrivit).

Fast man HAR eg ett krav att veta alla regler. Och inte bara i hästhållningen.

Det är på ditt ansvar att ha kolla på kommuners lokala ordningsstadgar, på svea rikes lag etc. 'Jag visste inte...' godtas i princip aldrig som försvar för man inte följt en lag/regel.

Däremot, vad gäller gödselavtalen, så iaf här så de 'skäller' inte på någon som inte visste. Utan precis som för dig så INFORMERAR de om att man ska ha avtal. Om man då fixar det så 'händer inget'. Om man däremot skiter i att fixa det trots att man nu VET att det krävs, då blir det mer konsekvenser.

Du har, i all välmening, informerats i förtid om att ni SKA kontrolleras och att ni VID kontrollen ska ha gödselavtal. Dvs du har inte överförmyndigats alls, utan du har fått en chans att ha allt i ordning INNAN inspektionen och slippa nedslag.

Så, du vet att de vid inspektion vill se ett avtal. Att DÅ skita i det är ju bara arrogant, och då kan du inte tycka att 'du visste inte'?

Nu har du nog blandat ihop mig och TS. Jag har inte kontaktats av någon myndighet angående någon kontroll/inspektion. Min första vetskap om dessa regler kom när jag läste denna tråd igår.

Skulle de bemöda sig att komma hit och snoka så får jag väl skriva ett kontrakt, men till dess tänker jag inte bry mig.

Sen vet jag mycket väl att man är skyldig att ha koll på hela lagboken + en massa andra regler, men ingen normal människa har ju det så det är svårt att ta det riktigt på allvar. Förhoppningsvis kommer man ganska långt om man tänker lite på vad som verkar rimligt, men just i detta fall stämde väl inte min rimlighetsuppfattning överens med jordbruksverkets.

Ber om ursäkt. Samtidigt så, nu vet ju du med att det krävs gödselavtal, och att då strunta i det anser jag är arrogant oavsett. För nu vet du ju, och kan således inte häva att du inte visste.

ATT man inte vet har jag inga problem med, det visste inte jag heller, och kunde heller inte 'föreställa' mig. Men det är ju en så smal sak att fixa, när man väl informerats om vad som gäller.

Ur ett annat svar btw, ang att jaga de som dumpar. Det är tyvärr extremt svårt. Samma ska gäller ju för sopdumpning på skogen. Om man inte tar folk på 'bar gärning' så är det ju etxremt svårt att veta vem som dumpade, och om man så har en god misstanke, så är det nästan omöjligt att binda personen till skiten i efterhand.

Så kontrakten är ju för att komma åt dumparna, genom att se till att 'alla' har en acceptabel plan för sin gödsel. För de flesta med ett gödselkontrakt tar sig inte omaket att köra ut gödseln i skogen för att bli av med den. Utan ringer sin kontakt och får gödseln hämtad medan de dricker saft i trädgråden. Dumpning etc är ofta för att det är det enklaste och billigaste sättet folk vet/kommer på för att bli av med det som dumpas.

Om man då istället får gödseln hämtad, så 'vinner' det sättet över dumpningen. Den kategori människor som gör som de vill oavsett kommer man nog aldrig åt.

De som dumpar är nog oftast inte hästägarna själva, utan istället den bonde de har att frakta bort gödslet. Det krävs ju helst traktor med lastare och någon vagn för att köra ut och dumpa större gödselmängder i skogen. Så i de fallen hjälper det ju inte att skriva något kontrakt med bonden då han även med kontraktet lär fortsätta dumpa gödslet då det antagligen är olämpligt att lägga på åkrarna pga en massa iblandat skräp m.m. Så att gödselkontrakt kommer att hjälpa till mot dumpningen tror jag inte, och därför känns det mest som onödig byråkrati att kräva det.

Det är bara att gå ut i skogarna häromkring så inser man att så gott som varje bonde har en egen privat soptipp där allt från taggtråd till gamla halmbalar dumpas.

Nu har du nog blandat ihop mig och TS. Jag har inte kontaktats av någon myndighet angående någon kontroll/inspektion. Min första vetskap om dessa regler kom när jag läste denna tråd igår.

Skulle de bemöda sig att komma hit och snoka så får jag väl skriva ett kontrakt, men till dess tänker jag inte bry mig.

Sen vet jag mycket väl att man är skyldig att ha koll på hela lagboken + en massa andra regler, men ingen normal människa har ju det så det är svårt att ta det riktigt på allvar. Förhoppningsvis kommer man ganska långt om man tänker lite på vad som verkar rimligt, men just i detta fall stämde väl inte min rimlighetsuppfattning överens med jordbruksverkets.
De flesta kommuner har en grundavgift för de kontroller de gör. behövs merarbete för att någon inte har de avtal etc. som krävs, så blir det också en högre avgift. Så både du och myndigheterna tjänar på att du har de papper som behövs.
Jag visste inte heller om vilka regler som gällde för gödseln i min kommun. Bara genom ett samtal till kommunen då jag frågade om de visste hur jag skulle göra mig av med gödseln, så fick jag reda på allt jag behövde veta om gödselhanteringen i kommunen. Svårare än så var det inte.

Senast ändrad:

Du menar på allvar att du tycker det är överförmynderi med ett avtal som ju faktiskt behövs, men helt OK att myndigheterna ska behöva utbilda hästägare i mockning?!

Wow, det var nog den underligaste inställningen hittills i år...

Du menar på allvar att du tycker det är överförmynderi med ett avtal som ju faktiskt behövs, men helt OK att myndigheterna ska behöva utbilda hästägare i mockning?!

Wow, det var nog den underligaste inställningen hittills i år...

Som jag skrev lite högre upp tror jag inte gödselhanteringsavtalet har någon effekt på gödseldumparna. Finns det någon statistik som visar att det funkar? Det har ju tydligen funnits några år så det borde ju synas ifall anmälningar om olagliga gödseldumpningar minskat eller ej.

Sen verkar ju problemet med gödslet till stor del vara att det är för dålig kvalitet på det för att bönderna ska vilja sprida det på sina åkrar så då tycker jag nog det är bättre att informera folk hur de ska hantera sitt gödsel än att tvinga dem att skriva helt verkningslösa kontrakt. Det finns ju inget i kontraktet som hindrar bonden som tar hand om gödslet att bara köra ut det i skogen och dumpa det på sin privata lilla soptipp.

Det är lite svårt att ändra mockningsrutinerna eftersom det faktiskt krävs att man mockar ut mer till hästar än till t ex kor. Hästar producerar större mängder halmstack än andra djurslag, det är den trista sanningen. Därför krävs det större lagringskapacitet om man vill bli av med gödseln lätt, välbrunnen gödsel finns det nästan alltid avsättning för.

Visst blir det lättare att kontrollera med kontrakt! Om hela områdets gödsel tas omhand av Nils Göran och Nils Göran inte har areal och/eller djurenheter för mängden - ja, då behöver man ju inte vara Einstein för att lista ut hur det ligger till. Inte ens inspektörerna kan missa hanteringen...

Tittar man på strömedel ur "bondsynpunkt" så är torv bäst följt av halm, spån hamnar väldigt långt ner på skalan.

Det är lite svårt att ändra mockningsrutinerna eftersom det faktiskt krävs att man mockar ut mer till hästar än till t ex kor. Hästar producerar större mängder halmstack än andra djurslag, det är den trista sanningen. Därför krävs det större lagringskapacitet om man vill bli av med gödseln lätt, välbrunnen gödsel finns det nästan alltid avsättning för.

Visst blir det lättare att kontrollera med kontrakt! Om hela områdets gödsel tas omhand av Nils Göran och Nils Göran inte har areal och/eller djurenheter för mängden - ja, då behöver man ju inte vara Einstein för att lista ut hur det ligger till. Inte ens inspektörerna kan missa hanteringen...

Många slösar ju väldigt med strömedel när de mockar så det finns nog en hel del som kan förbättras. Sen verkade det ju vanligt att folk kastar en massa annan skit (balsnören, hästskor m.m.) som bonden inte vill ha på sin åker.

Sen finns det nog oftast tillräckligt med bönder i närheten så att inte Nils Göran är den ende som behöver skriva gödselkontrakt.

Liknande trådar

Anläggning Vad innebär det? Inte nog med att länsstyrelsen har bråkat med oss i många år om små mått hit och dit, nya regler och dispenser...
2
Svar
20
· Visningar
3 878
Senast: KungTulle
·
S
Anläggning Och uppfylla lite av en dröm? Jag har möjligheten att hyra en anläggning med stall, ridhus, hyffsade hagar och underbara ridvägar...
2
Svar
26
· Visningar
3 867
Senast: stalle
·
Ekonomi & Juridik Har lite funderingar kring stallskötsel och ansvaret att se till allt funkar och att hästarna mår bra. Lite bakgrund till min...
Svar
2
· Visningar
1 357
Senast: Skruttan
·
J
Hästmänniskan Efter en tung vecka med avlivning av min ena häst så kommer nästa "slag" som gör att man bara vill kravla in under en sten och inte...
2
Svar
37
· Visningar
3 386
Senast: elle12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar