Avtagbara snösulor?

Dom vanligaste avtagbara är nog huf-flex och polarpads, men jag har inte testat hur bra dom funkar utan jag brukar ha vanliga som ”sitter fast”. Jag har däremot testat med olja - funkar i typ 5 min, och glasslock - funkar ok men ramlar av jättelätt.

Jag har Polarpad. Nackdelen är att man måste ha tåbrodd, att de kan vara meckiga att sätta på, och att man måste ta av dem för att rengöra hovarna ordentligt. Mina har ganska utstående fästen för skruvarna och har tryckt lite på sulan på någon hov så att det har blivit reaktion, men jag tror att tillverkaren har åtgärdat det. Jag tycker i alla fall att de är bra att ha de skoperioder då man är osäker om det ska vara snö.

En kompis har Huf-Flex, om hon nu har några kvar. Jag tror att hästen tappade två första veckan. Jag känner mig inte köpsugen.

Själv har jag polar pad efter att hästen fått värsting-hovböld pga snösulor.

Lite intresserad av den nya varianten som hette något tyskt, som fästes i traktbrodden i stället för tåbrodd.

Har testat huf-flex och funkar som den ska för mig.
Föredrar dock mina egna så kommer gå tillbaka till dom, glasslock som jag sätter mellan sko och broddar, (ska bara äta mer glass:d),

Jag provade Polarpad till min förra häst. Tyvärr är det rätt stenigt i skogen häromkring och hur jag än gjorde så lyckades han allt som oftast trycka upp sulan emot strålen (så att jag i princip fick bända loss sulan ur skon), så jag gav upp. Det är också anledningen till att jag inte provat dem på min nuvarande: vi står i samma stall, och hon är en känslig dam. Till henne har jag just fått hem ett par Huf-Flex, som jag inte hunnit prova. Det ska bli intressant att se om storleken stämmer (ska vara perfekt enligt tabellen, men jag tycker att de ser små ut när jag tittar på dem i påsen jag...), och hur bra/dåligt de funkar. Fördelen med Huf-Flex är att jag slipper hålla på och skruva brodd, nackdelen (hittills) är att de kräver en tång för montering/urmontering (jag hade ingen lämplig hemma så fick köpa en).

Jag har Huf-flex på mina, endast fram då bak sällan ett problem för mig.
Fungerar bra på hästen med vanliga skor, sämre för den med heart-bar men ändå bättre än utan. Hade det varit ett stadigare vinterväder här nere i söder hade jag dock använt fasta, de är bäst.

Tång behöver jag inte, jag använder handkraft och en hovkrats.

Har bara hört talas om de tre tidigare i tråden nämnda, polarpads (fästs i tåbrodd), huf flex (kläms fast) och de österrikiska (fästs i traktbrodd).

Har själv endast testat polarpads en vinter vid ridturer, funkade jättebra men lite meckigt att skruva med brodden hela tiden tycker jag. Brukar annars köra vanliga snösulor, polarpadsen var fullt jämförbara i funktion när de väl satt på plats.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter När familjen Humble varken fick det att fungera med traditionella snösulor eller andra alternativ på marknaden tog de saken i egna...
Svar
0
· Visningar
153
Senast: Gunnar
·
Utrustning Hej! Bor i Skåne och de har varit ovanligt mycket snö. Har inte kunnat rida för de blivit stora styltor i skorna har rafsat ut varje dag...
2
Svar
21
· Visningar
1 287
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Min ponny skulle behöva få i sig munkpeppar eller liknande för sin brunst. Grejen är att hon är kräsen. Försökte med NAF Oestress idag...
Svar
16
· Visningar
532
Senast: Leeelot
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 957
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar