Avstyckning

Nixehen

Trådstartare
Som en del av er vet vi det här laget så är jag och blivande sambon mitt uppe i jakten på en egen gård.

Nu har vi hittat ett helt fantastiskt hus, precis i det område där vi vill bo. Till huset finns ett litet stall och tomtmark.
Vi har fått uppgifter om att mark går att arrendera eller köpa loss till gården. I det fallet väljer vi givetvis hellre att köpa till marken, så vi säkert vet att vi får ha den kvar så att säga.

Hur går sådant till rent praktiskt? Marken ska ju isåfall styckas av från grannfastigheten och sedan läggas på "vår" - vad kostar en avstyckning? Hur lång tid kan man räkna med att sådan process tar?
Är det skillnad om marken är skog eller åkermark, rent avstyckningsmässigt alltså?

Hur blir det med huset? Kommer det då att behöva förvandlas till en jordbruksfastighet och vad kostar då det isåfall
Vad skiljer en friliggande villa från en jordbruksfastighet i avgifter och skatter?

Många frågor väcks - man vill ju ha lite koll på läget själv och inte helt ledas av mäklare, säljare och lantmäteri. :)

Sv: Avstyckning

Kostar nog en del, vi betalade över 20.000 för att bara slå ihop mark som urpsrungligen hade tillhört huset....

Först lär du få betala för avstyckningen, och sedan för att lägga til den med din mark. Jag skulle ringa och fråga kommunen.

Minns inte hur lång tid det tog, men byråkrati går inte snabbt...

Vi gjorde precis som ni ska göra. Köpte hus och köpte till marken bredvid.
Marken var inte så dyr, men avstyckningen kostade 21 000:-. Då var det bara 1 hektar mark. Så avstyckningen var dubbelt så dyr som markpriset.
Har fått höra efteråt att man kunde gjort på något annat sätt när marken gränsar mot egen mark, men kommer inte ihåg vad det heter.
Våran mäklare pratade om det när vi gjorde en ny värdering. Ingen som upplyste om det från lantmäteriet.
Vårat ställe är ingen gård utan bara villa. Här måste man ha minst 5 hektar för att omvandla det till gård. Eftersom vi bara har det som hobby har det ingen betydelse för våran del.
Kostnaden för avstyckningen beräknas på hur mycket tid de lägger ner. Dels på att komma ut och göra nya gränser och sen ska de rita om det på kartor.
För oss tog det ca 6 månader att få det gjort.

Är det inte minst 2 hektar som gäller för att det skall bli taxerat som Näringsfastighet ? Detta är ju inte olika var man bor utan skall väll vara lika över hela sverige .

Dock kan det ju ha blivit ändrat till 5 hektar men det borde ju skattemyndigheten veta

Vi ska köpa hus (hyr så länge) och till huset fanns skog och åkermark. Skogen ska styckas av så vi bara köper huset, uthuset och åkermarken på ca 2ha.

Avstyckningen behöver inte vi stå för, men jag tror det går på mellan 20 och 30´. Tiden det tar är snabbast 3 månader och längst 6 månader. Hur det kan ta så lång tid fattar vi inte, men det så är det iallafall.

Vad du kan göra ifall du inte vill betala för att slå ihop den med villafastigheten är att stycka av och ha det som en egen fastighet. Sen begär man att de två fastigheterna ska samtaxeras. Då slipper man kostnaden för att lägga till marken till er fastighet, men man har samma rättigheter ändå vad gäller allting.

Fast du får då ändå betala för avstyckningen som är den största kostnaden, så runt 20.000 kronor är det svårt att komma under ändå.

Ts, här är lite tips på vad man kan göra för att underlätta och minimera tiden för förrättningslantmätaren eftersom denne kostar 1250 kronor per timme.

1. Kontrollera via fastighetsregistret alla servitut och andra belastningar på fastigheten:
- Vilka kommer även gälla nya fastigheten? (ex. ledningsrätt VA)
- Vilka blir inaktuella iom avstyckningen (t ex nyttjanderätt för bostad)

2. I hörnen på den nya fastigheten (speciellt de "nya" punkterna):
- Röj marken så gott ni kan, kan ni ta bort träd så att det blir fri sikt uppåt mot GPS-satelliterna så gör det, GPS-mätaren kan höjas upp 4 meter upp, men det vill dom helst inte göra, så ta bort så mycket löv och grenar som ni kan uppåt om det finns där ni ska stycka av.

3. Om möjligt (och om det är i tättbebyggt/planlagt område) ta reda på var referenspunkter finns (dom kallas polygonpunkter och är som ett litet brunnslock som täcker en väl inmätt punkt) eller någon annan inmätt punkt på kartan (ex. en gränspunkt för fastigheten, vanligtvis ett rör i marken). Lantmätaren behöver vanligtvis leta upp en sådan punkt för att använda som referenspunkt för att få mätningarna så noggranna som möjligt. Det går inte bra när det är vegetation över eller om det är ett staket precis ovanför punkten.

4. Tänk ut hur ni vill ha tillgång till fastigheten, dvs var man skall kunna köra in och ut.

Här finns en länk till lantmäteriet där det står mer om vad det kan kosta
http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Page.aspx?id=7321

Så spännande att ni äntligen hittat ett ställe! Gissar dock att ni inte ska så långt upp som i närheten av mig och Icarlo...?! :)

Jag vet inte om det är sagt redan, men vissa kommuner går inte med på att ombilda fastigheter (alltså slå ihop två fastigheter till en), Det kan då vara lättare att köpa loss mark och låta den vara kvar som egen fastighet och gården som en fastighet. Kolla med lantmäteriet vilket som brukar vara bäst att göra.

Ja, efter några år av "smygläsande" kändes det liksom rätt att skapa en användare. Med lite eget sunt förnuft i bakfickan kan man få riktigt bra tips och råd här. :)

Misstänkte att det var så, men halvvägs till Norrbotten är inte fy skam det heller. Lycka till med köp, avstyckning och annat tjorvigt. Ska blir roligt att höra hur det går!

Kolla med säljaren av tillskottsmarken först om den verkligen är villig att sälja. det räcker inte med att hussäljaren o mäklaren säger det. Annats kan du stå där som ett fån utan tillskottsmark.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 395
Äldre Någon som är kunnig inom fastigheter? Tidigare ägare till min fastighet (min far) skänkte en bit åkermark till grannen att bygga garage...
2
Svar
28
· Visningar
6 078
Senast: Inte_Ung
·
Äldre Nu är goda råd kanske inte så dyra men kärringen är förbannad. Lång historia kort. Jag och exman bygger hus på min släktgård -97. Åren...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
25 388
Senast: Korven
·
Anläggning Hej på er! Vi är på g att köpa en mindre gård! Det kommer ske privat då vi kontaktat ägarna och har fått första "tjing" innan de lägger...
Svar
19
· Visningar
2 981
Senast: Rolle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama