Några allmäna tips jag kan ge dej utan att veta så speciellt mycket om dej och din hästs situation:
Löshoppning - för att hästen skall kunna träna upp avståndsbedömning, i lägre klasser skall hästen kunna fixa detta själv utan att ryttaren skall trixa med hästen allt för mycket.
För dig som ryttare kan ett tips vara att rida med bommar på backen, träna att komma rätt... träna upp känslan.
Ett tips om hästen fixar avständsbedömningen bra är att du som ryttare låter hästen göra detta och i stället följa med när hästen hoppar av (i stället för att du rider av hästen för tidigt/sent på ett hinder)... tipset är att du fixerar en punkt bortanför hindret (kanske nästa hinder) då kommer du inte att kunna rida av hästen utan går mer på känsla... lite knepigt att förklara...
Själv kan jag få problem i bland när jag rider an på ett hinder och inte ser ett avstånd... då brukar jag göra det man inte får...
slutar hålla om med skänkeln och släpper stödet på tygeln vilket innebär att jag sätter hästen i en taskig situation. Och är hindret högt nog kommer min kloka pålle att vägra - hade jag i detta fall höjt blicken och gått på känn så hade hästen hoppat eftersom han taxerar in rätt och jag själv hade inte släppt tygeln och skänkeln.
Jag har också fått tips om att man kan blunda och gå på känn.. men jag vet inte om jag riktigt skulle våga det. Däremot har jag blundat när jag hoppat serier.... och det var en riktigt härlig känsla eftersom man känner mer när man inte ser.
Rekommenderar varmt alla att testa!
Det här med att lägga hästen rätt på hinder handlar mycket om att träna upp känslan för det - att se avstånd. Vissa har det, andra inte. Hör du till den senare krävs det träning. Själv tränar jag ständigt...
Lycka till