AVSTÅNDSPUNKT

S

snus

Har en liten fråga. Hoppar med min häst och ibland får jag inte till avståndspunkten. Antigen hoppar vi av för tidigt eller så stämmer det bara inte.
Har någon nåt bra tips som jag kan träna på? :confused:

Några allmäna tips jag kan ge dej utan att veta så speciellt mycket om dej och din hästs situation:

Löshoppning - för att hästen skall kunna träna upp avståndsbedömning, i lägre klasser skall hästen kunna fixa detta själv utan att ryttaren skall trixa med hästen allt för mycket.

För dig som ryttare kan ett tips vara att rida med bommar på backen, träna att komma rätt... träna upp känslan.

Ett tips om hästen fixar avständsbedömningen bra är att du som ryttare låter hästen göra detta och i stället följa med när hästen hoppar av (i stället för att du rider av hästen för tidigt/sent på ett hinder)... tipset är att du fixerar en punkt bortanför hindret (kanske nästa hinder) då kommer du inte att kunna rida av hästen utan går mer på känsla... lite knepigt att förklara...

Själv kan jag få problem i bland när jag rider an på ett hinder och inte ser ett avstånd... då brukar jag göra det man inte får... :crazy: slutar hålla om med skänkeln och släpper stödet på tygeln vilket innebär att jag sätter hästen i en taskig situation. Och är hindret högt nog kommer min kloka pålle att vägra - hade jag i detta fall höjt blicken och gått på känn så hade hästen hoppat eftersom han taxerar in rätt och jag själv hade inte släppt tygeln och skänkeln.

Jag har också fått tips om att man kan blunda och gå på känn.. men jag vet inte om jag riktigt skulle våga det. Däremot har jag blundat när jag hoppat serier.... och det var en riktigt härlig känsla eftersom man känner mer när man inte ser. :crazy: Rekommenderar varmt alla att testa! :idea:

Det här med att lägga hästen rätt på hinder handlar mycket om att träna upp känslan för det - att se avstånd. Vissa har det, andra inte. Hör du till den senare krävs det träning. Själv tränar jag ständigt...

Lycka till

Korta upp galoppen mot hindret, så att hästen tar kortare galoppsprång, men med bibehållet tempo/energi.
Då blir det så mkt lättare att komma rätt på hinderna!

Det kallas för att backa och är väl inte att rekomendera.. :confused: blir lätt orytmisk ridning av det. Försök istället att rida på små hinder, gärna på en volt och försök hitta en bra rytm, detta gör att du får en bättre känsla för avsprångspunkten.

Tycker inte heller det är ett bra tips! Fungerar säkert på ponny, men blir som Daniel skrev, orytmisk ridning!

Bibehåll istället samma tempo och rytm och väääänta på hindret.

Bara att öva! :D

Håller med dig, det fungerarar inte bra.. Iaf inte för mig. När jag rider så på ponnyn kortar hon sig "för mycket" och studsar nästan och då blir det helknasigt. För mig fungerar det mycket bättre att bara rida på framåt och ta mindre förhållningar, ibörjan blev det bara fart och fläng men nu senare kommer vi nästan aldrig fel och ponnyn tycker det är mycket roligare att få hjälpa till mer själv :)

Eh tror inte riktigt ni förstod vad hon mena där. Meningen var inte att backa och minska tempot mot hindren utan bara "fånga upp energin" mera sk spänna bågen...ALLA elirryttare gör så men oftast så skickligt att man inte ser det :smirk:

Är ju inte så lätt att veta vad hon menade.. Men att ha som taktik att alltid korta galoppsprången innan hindret leder sannolikt till orytmisk ridning. Det som du pratar om, att spänna bågen, är något som ska kunna ske UTAN att sprången blir kortare.

Att rida med hjälpbommar på marken brukar oftast hjälpa både häst och ryttare att hitta en bra avsprångspunkt.

Jag tycker att du ska börja med att lägga ut bara bommar och galoppera över dem tills du känner att du kommer rätt och tills din häst faktiskt tittar på bommarna och "backar" av lite själv och inte bara brakar på. Övningen med hinder och bommar är meningslös om hästen inte har förstått grejen med bommarna utan bara gasar på och hoppar av lite där den känner för det.

Sedan kan du lägga en bom ca 6 meter innan ett hinder och på så sätt hjälpa hästen att komma rätt.
Då blir det ett steg mellan bommen och hindret. Bommen hjälper hästen att korta upp sista steget innan hindret en aning och du behöver i princip bara "åka" med och låta hästen hoppa av själv. Försök att sitta upprätt och låt hästen själv "stöta in" och att du varken trycker av den eller backar.

Se bara till att du har en bra grundgalopp. Visst ska du kunna ta upp hästen lite i anridningen men detta kräver att du har en såpass bra galopp så att inte hästen tappar energin i galoppen helt när du samlar den en aning.

Lycka till!

Om du läser mitt inlägg en gågn till (som Tazty gjorde), så lär du förstå vad jag menar!

Man kortar galoppen stegen (man backar ej hästen), men man har samma tempo och samma energi i galoppen!

Man får mkt lättare att komma rätt och närma ett hinder, dessutom så kommer hästen lättare under sig med bakbenen och kan skjuta sig upp som en fjäder över hindret!

Detta är inte något som jag bara kastar ur mig, utan det är så man får maximal språngkurva. Se noga nästa gång de visar hoppning på TV, där rider man på detta viss. Dock så kan det vara något svårt att se då de får så fina övergångar :love:.

whatever.... :smirk: Så länge alla kan skilja mellan att ladda galoppen samtidigt som man använder ögat för att komma rätt eller att ha som grundtaktik att alltid korta galoppsprången i anridningen så är jag nöjd..

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
360
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 507
Senast: Rugge
·
R
Kropp & Själ Först så jag vet att iallafall domflesta här inte är läkare och jag har själv klart kontakt med vård osv så ingen be höver oroa sig för...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 446
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
798
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama