avstånds hjälp

Miss Sixty

Trådstartare
Vad ska jag ha för avstånd om jag ska sätta upp en kombination där jag ska trava in och ta ett galoppsprång och sen hoppa ett räcke eller oxer?

Hur lång ifrån krysset ska travbommen ligga och vilket avsånd ska det vara mellan krysset och räcket/oxern där efter?

Kan väl nämna att det är storhästavstånd jag söker..

Sv: avstånds hjälp

2,60 mellan bom och kryss och 5,50 mellan kryss och oxer

med tanke på Miss Sixtys stora och unga häst skulle jag haft 6 meter imellan kryss och hinder... :D

Vad ska jag ha för avstånd om jag ska sätta upp en kombination där jag ska trava in och ta ett galoppsprång och sen hoppa ett räcke eller oxer?

Hur lång ifrån krysset ska travbommen ligga och vilket avsånd ska det vara mellan krysset och räcket/oxern där efter?

Kan väl nämna att det är storhästavstånd jag söker..

Övningen brukar kallas FEM Å HALVAN;)

Fast även om man har en stor häst så brukar 5 1/2 fungera bra. Hästen har tack vara anridningen i trav lätt att fotväxla över till hoppsprång och det är viktigt att hästen hellre har det lite trångt i övningen då man inte får någon bra effekt om man låter den gå lång/sträcka sig framåt mellan hindrena. Dessutom kan man anpassa travtempot in. 5 1/2:a är jättebra för att teknik och styrketräna hästen.

*kl*
Talar bara av egen erfarenhet när jag säger att till STORA orutinerade häster tycker jag 5,50 är i kortaste laget. Bättre att den får lite mer plats mellan än att den ska korta sig mer än den kanske behärskar och orkar. Stora hästar är ofta valpiga lite längre eftersom de har mkt kropp o ben att hålla reda på.

Jag har själv erfarenhet av utbildning av flertalet riktigt stora, storgalopperade och orutinerade hopphästar. Med avpassning av travtempot in så har övningen alltid fungerat bra för mig. Men självklart, om man sitter på en häst där det absolut inte fungerar så får man såklart lov att ändra på något. Att lägga in en galoppbom kan vara en lösning. Är hästen dessutom såpass storgalopperad (>3,5m) behöver han ju verkligen arbeta mer med galoppen och stärka den än att hoppa upp högt i en 5 1/2. Bättre då att bibehålla lite kortare avstånd och lägre hinderhöjd. Men som sagt, alla är vi olika och det finns inget rätt och fel, bara olika sätt att arbeta med hästen för att nå "samma" mål.

Liknande trådar

Hoppning Eftersom dressyren får ha sin snacktråd så tänkte jag prova att skapa en till hoppning också. Slänger in en fundering som jag haft ett...
Svar
9
· Visningar
1 235
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 559
Senast: fixi
·
Tjatter X har varit på sin arbetsplats ett antal år och har kollega Y och Z. Chefen på kontoret har varit utlånad till en annan enhet och då har...
Svar
4
· Visningar
489
Senast: miumiu
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 045
Senast: snöflingor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka