LillaVita

Trådstartare
Vi ska hoppa lite i stallet idag. Blandat ponnyer och storhästar. Men så kom vi på att de flesta av oss är riktigt dåliga på vad det ska vara för avstånd :o (antar att man mest varit på ryggen och inte på marken vid hoppning :angel:) Och det är ju faktiskt sånt man ska veta, speciellt då det blir mycket roligare när det är rätt :p
Så nu behöver vi hjälp med vad avstånden ska vara på; travcavaletti, galoppbommar före hinder, travbom före hinder, olika kombinationer, you name it! :D

Sv: Avstånd

det blir ju lite mera komplicerat om ni är blandade, men travcavaletti för stor häst är ca 1m. travbom före hinder är 2.2m för häst. 1 språngskomb. är ca 6.5m när vi hoppar 80-90 med små hästar. Det var vad jag hade i huvudet nu.
Vår ridlärare har alltid lagt avstånden på ett ungefär och sedan längt och kortat då vi har ridit blandat. Alla hästar har ju trots allt olika längd på galoppsprånget, och ingen av oss är så duktig att man alltid kommer i exakt samma tempo el hoppar av på exakt rätt punkt.

Sv: Avstånd

Mellan d ponny och stor häst skiljer inte avstånden särskilt anmärkningsvärt, i komibinationer för d ponnyer får ju hästen bara lite trängre, men är ju nyttigt för bakben och rygg att få hoppa upp sig lite;) Det märks ju inte så mycket när man hoppar lite lägre heller.
Normalt i en komibination med ett galoppsprång emellan för stor häst är 7,10-7,50 m beroende på vilken höjd man hoppar. Vid lägre höjder 80-100 cm skulle jag rekommendera 7 m max, annars blir det bara långt och flackt! Sedan beroe det ju på hur kombinationen är utformad, med oxer in eller räcke in osv.

Kombination med två galoppsprång 10-10,5 m.

En bra kombination för att få hästen att hoppa upp sig och träna rygg och bakben är 5,50. Travbom 2,2m - litet kryss 5,5 m-oxer. Man travar in då avståndet är kort inne i kombinationen. Hästen får lära sig att tänka själv och får hoppa upp sig rejält.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 253
Senast: malumbub
·
Hoppning Hej, Jag söker lite avstånd vid löshoppning.. Jag har hittat avstånd för storhäst över 3 hinder men inte över 2? Jag vet att 3 hinder är...
Svar
1
· Visningar
1 767
Senast: MiniLi
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 616
Senast: TinyWiny
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 924
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka